Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Lovlig å kjøre med tåkelys?

Clerion

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Hvordan er det med lovlighet på kjøring med tåkelys? Er det ikke slik at man kan kjøre med det som kjørelys i kombinasjon med parklys? Eller er jeg heeelt borte nå? :p

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Takk :)

O M G !

Hvorfor er dette så dumt da? de er jo ikke spesielt skarpe der de lyser 15 meter foran bilen!

Tviler BTW på at man blir stoppet med det på dagtid når det er kvelden som er et problem. Hvis man ikke møter på en slik en som er utrooolig glad i jobben sin.

Endret av Clerion
Skrevet

Glem det jeg skrev:

OPPDATERING

SISTE: Vi har sjeldent opplevd maken til respons som vi har fått på denne artikkelen. En rekke lesere har stilt oss følgende spørsmål:

"Er det lovlig å benytte tåkelys som kjørelys på dagtid?"

Vi tok kontakt med Statens Vegvesen og fikk følgende svar:

"Ja, det vil fortsatt være lovlig å bruke tåkelys som kjørelys på dagtid. Forutsetningen er at nærlysene ikke samtidig er tent. Husk også at parkeringslys alltid skal være tent, også når tåkelys brukes som kjørelys."

Løst.

Skrevet (endret)

Fy f..!

""For å sikre seg at den nye regelen blir fulgt opp i praksis, har Samferdselsdepartementet åpnet for at politiet kan ilegge forenklet forelegg på 800 kroner ved regelbrudd.""

Hvorfor i _all verden_ ble jeg ilagt 2000,- for å kjøre nær- og grøftelys på kvelden da?? :mad:

Endret av toth
Skrevet (endret)

Fordi den artikkelen er fra 2002, og de nye satsene er 2000.

Men hvorfor nær og tåke..? Får ikke mye mer lys av det. Skal være enig i at park og tåke er pent, men nær og tåke har jeg ikke helt skjønt..

Endret av Marvil
Skrevet

Folk tenker "jo mer jo bedre"...

Selv bruker jeg somregel park+tåke som kjørelys, rett og slett fordi jeg ikke gidder å vri på den jævla bryteren hver gang jeg starter bilen

Skrevet
Fordi den artikkelen er fra 2002, og de nye satsene er 2000.

Men hvorfor nær og tåke..? Får ikke mye mer lys av det. Skal være enig i at park og tåke er pent, men nær og tåke har jeg ikke helt skjønt..

6723192[/snapback]

Hehe, ikke jeg heller faktisk.. men jeg kjører park-tåke på dagtid, og jeg kjørte hele dagen, så når det ble mørkt flikket jeg bare fra park til nær, og glemte bort grøftelysene.. og der sto onkel.. :nei:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...