Gå til innhold

Bærbar i VGS for Nordland


ravika

Anbefalte innlegg

Etter hva jeg forstår på sidene til Nordland Fylkeskommune vil elevene i fylket som blir pålagt å skaffe seg bærbar PC til undervisningen få tilbud om å lease en av tre PC'er.

 

Brodern begynner på VGS i år, og jeg lurer på hvilken av PC'ene jeg bør anbefale han å lease? Eventuellt om han heller bør kjøpe en egen maskin istedet for leasings-tilbudet til skolen? Leasingen går ut på 200kr i måneden i 30 måneder. Noe som skulle tilsi 6000 kr totalt.

 

Fylketskommunens fremforhandlede tilbud:

 

PC Dell D520

Intel Core Duo T2300E 1.66GHz, 667MHz, 2MB L2

Batterilevetid - 04:52

Nettverk, 10/100mbit

Nettverk, støtte for 802.11a

CD brenner

DVD brenner

40 GB SATA harddisk

1x512MB RAM

15" SXGA+ (1400x1050)

 

ACER TM2428AWXMi

CPU: PM 735A, 400 FSB, 2MB L2 Cache

Batterilevetid – ca 2,5 timer

Nettverk, støtte for 802.11b/g

DVD±RW(+R dobbeltlag)

80GB harddisk

1x512Mb DDR2

14,1"WXGA 1280x800

 

ACER TM4222LMi

CenD T2300E, 667Mhz FSB, 2MB L2 Cache

Batterilevetid – ca 4 timer

Nettverk, støtte for 802.11a

DVD±RW(+R dobbeltlag)

80GB harddisk

1x512Mb DDR2

15" 1024x768

 

Med alle maskinene følger Windows XP Pro, som visstnok er kravet til operativsystem.

 

Noen som har innspill på hvilken av PC'ene han bør velge? Eventuellt andre forslag i samme prisgruppe (6000 kr)?

 

Synes de to Acer maskinene ser temmelig like ut... Hva er forskjellen på de? Bare prossessoren og skjermen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Står det noe om at du ikke kan ha dualboot?

 

Bootcamp gjør at du kan kjøre OS X og Windows, eventuelt kan du se på Parallels Workstation's løsninger, som gjør at du kan bytte uten å boote.

6717500[/snapback]

Ahh, sånn å forstå... Sorry har NULL peiling på MAC. Nei, står ingen ting om at Dualboot ikke går ann å ha på maskinen.

Men siden maskinen for det meste skal brukes på skolen, hvor de må benytte Win XP, ser jeg lite poeng i å ha muligheten til å kjøre OS X også.

Lenke til kommentar

Det er ikke bare pga OS X, men også på grunnlag av en fantastisk skjerm (den er konge), bra tastatur, god kvalitet og veldig fin skjermstørrelse.

 

OS X funker dessuten konge til veldig mye, så du slipper problemer med virus hvis du bruker det hjemme, og WinXP til skole-oppgaver. (Med mindre du bruker skolens nett til å laste ned warez og sånn, da pleier det å komme en del)

 

OS X er dessuten overlegent til det meste (imho), unntatt spilling. Alt er liksom bundet sammen, så du kan ta et bilde med det innebygde kameraet, og enkelt sette det som brukerbilde, bilde i Mail, iChat osv.

 

iMovie, iPhoto, iWeb og Garageband er dessuten evig nice!

Lenke til kommentar
I PRISKLASSE CA 6000 står det. macbook fra kr 9000,-

Jeg ville foresten gått for den nederste acer pcen

6717822[/snapback]

Les litt, det står ikke noe om prisklasse, men hva de maskinene tilsvarer.

 

Med nyeste BootCamp (apple.com/bootcamp) så er det mulig å bruke iSight, og støtten for innebygd mikrofon er bedre.

Lenke til kommentar

Når det gjelder macbook så er dette en strålende maskin om du kjører os x eller windows xp. På min egen macbook kjører jeg for det meste windows xp om dagen, siden dama spiller en del WoW på den, og jeg ikke gidder å reboote den hele tida. Macbooken yter like bra i windows XP som andre maskiner med like spesifikasjoner. Men hovedgrunnen til at jeg ville valgt en slik selv om jeg kun skulle kjørt windows XP er rett og slett at den har en utrolig god skjerm og en veldig hendig størrelse å ha med seg rundt over alt. Eneste som er viktig med den er å oppgradere til minst 1 GB ram. Skal du kjøre parallels istedenfor bootcamp vil jeg anbefale 2gb, men siden han hovedsakelig skal bruke windows ville jeg nøyd meg 1gb ram og brukt bootcamp.

 

Til deg som lurte på om du kunne bruke isight kameraet som sitter i macbooken i windows xp under bootcamp så er dette nå gjort mulig med siste versjon av bootcamp. Jeg har ikke prøvd det selv enda men kjenner en del som sier det er null problem.

 

Mvh Nilka

Lenke til kommentar
Hvis en evt. kjøper en macbook, kan man bruke isight kameraet i xp? altså gjennom msn, vet at det finnes msn til mac og men, sålangt finnes det vel ikke en versjon som støtter webcam

6717675[/snapback]

 

 

Med nyeste bootcamp beta 1.1 kan du bruke webcam i XP ja, men fortsatt ingen Messengerklienter (såvidt jeg vet) som kan bruke camet... Uansett er dualboot en rimelig kul løsning, bruker det selv på min iMac, og det går som en drøm :D

Lenke til kommentar
Les litt, det står ikke noe om prisklasse, men hva de maskinene tilsvarer.

Hmm... velger å quote meg selv....

Eventuellt andre forslag i samme prisgruppe (6000 kr)?

6717904[/snapback]

Haha, jeg har som uvane å ikke lese mer enn 4/5-deler av innlegget. :p

 

 

Må desverre melde pass i den prisklassen.

 

men altså, med studentrabatt, så blir ikke MacBooken så gal.

Er en utrolig god maskin, som holder i maaaange år forover!

Lenke til kommentar

Med litt større harddisk bør Dell D520 være det soleklare valget. En utmerket maskin med god ytelse, god skjerm, lavt støynivå, og god batteritid. Eneste som trekker ned er en grafikkløsning (Intel GMA950) som nok ikke klarer BF2 i 1600x1200 med full AA/AF, men dette bør heller ikke være ett krav til en skolebærbar eller en bærbar i denne prisklassen.

 

(Ps. 40 gb holder lenge til skolebruk. kjøp heller eksternt om det skulle bli behov for å lagre en massiv mengde musikk, filmer osv).

Lenke til kommentar

De må visst betale leasing i somemrmånedene også, så da blir det 200 kr i 36 måneder = 7200kr.

Noen gode forslag på maskiner i denne prisklassen?

 

Fikk visst tilbud fra skolen om en Dell 120L også (men vet ikke spesifikasjonene på denne).

 

Er foresten de PC'ene som jeg listet opp verdt en pris på 7200? Hvilken av PC'ene får du isåfall mest igjen for pengene (hvilken er best?)

Lenke til kommentar
Med 80 GB harddisk koster dell'en 10500, dermed er den absolutt verdt 7200 selv med 40 gig. men se om du kan få med større disk.

6737850[/snapback]

Mulig det er mulig å bestille med større harddisk. Men det kan kanskje lønne seg å kjøpe en på en annen nettbutikk og montere i selv. Siden oppgradering av maskinvare ikke er med i tilbudet fra Dell.

 

Ser skolen har opsjon hos Dell på kjøp av:

Bæreveske/Ryggsekk

Lenke/vaiere for fastlåsing

Ekstra batteri

3 års CompleteCare skadeforsikring

3 års CompleteCare skade-/tyveriforsikring

3 års Computrace elektronisk tyverisporing

 

Noe av dette som er et must have?

Tenker da på vaieren for fastlåsning? Ev. Elektronisk tyverisporing?

Hvordan fungerer denne?

Lenke til kommentar

Tyverisporing fungerer slik at dell har installert ett program på pc'en som gjør at de kan spore opp hvor den befinner seg om noen stjeler den og kobler seg til nettet.

 

Anbefaler lenke til fastlåsing og skade/tyveriforsikring, denne forsikringa dekker alle former for tyveri, til og med hvis du blir truet til å gi fra deg maskina (ranet). Hvorvidt tyverisporing da er nødvendig får du vurdere ettersom tyveriforsikring gir deg ny pc uansett, eneste er om du har data lagret på pcen som du må ha tilbake (da må du i så fall stole på at tyven lar disse være i fred...)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...