Gjest Yoshi Skrevet 4. september 2006 Skrevet 4. september 2006 Ingen store gitarister lærte å spille gitar da de var 16, om du skjønner. Tom Morello er stor, han startet som 17-åring. 6800929[/snapback] Ja, han var jo 17... Nei, okay, tar det tilbake.
Tatt av vinen Skrevet 4. september 2006 Skrevet 4. september 2006 Tror det nesten må ligge i blodet. Prøvd et par ganger, og grepene man må kunne for å lage lydene man vil ha er ekstremt vanskelige. Anbefaler at du ikke begynner dersom du har leddgikt
Toggepi Skrevet 4. september 2006 Skrevet 4. september 2006 Det er veldig vanskelig i begynnelsen mener jeg... men etterhvert når du får kontrollen på hvor fingrene skal være så går det av seg selv og hastigheten i fingerbevegelse og kordinasjon vil bare øke...
Even. Skrevet 4. september 2006 Skrevet 4. september 2006 Veldig uvant i begynnelsen ja. Fingrene er ikke vant til å bli strukket og bøyd i alle mulige rettninger, men etter hvert går det bedre.
pizzafordi Skrevet 4. september 2006 Skrevet 4. september 2006 (endret) lytt til gitar musikk, som går i rolig tempo ikke sprit opp med avansert. lær tabulatur. det er sånn 0-1-2-3-4-5-6-7-8-9-10-11-12-13-14-15-16-17-18-19-20-21-22-23-24 0 er løs streng, 1 er fingen på bånd 1. dvs hvis du skulle spillt dette. så måtte du spillt trapp 25 lyder totalt. så hvis dem står under hverandre parallelt så betyr det at du fester fingrene på begge samtidig og slår. etter hvert smoke on the water. iron man etc. så blir det enter sandman osv. så blir det fun og lett og tilslutt spiller du litt frijazz løst på gitaren uten å tenke skala osv. gitar består av 7 grunntoner, det gjør instrumenter generelt. c-dur skalen c-d-e-f-g-a-h c er mørkest tyngst frekvens og h er høyest tyngts frekvens som i regnbuen fra fra første farge til siste farge. strengene er satt og E-A-D-G-H-E en annen dag gikk hun ensom så grunntonen c begynner litt lenger ute på f.eks streng nr2 overst (A-strengen) så kan den bygge seg fra der bortover og nedover og danne c-dur skalen- da får du do-re-mi-fa-so-la-ti så litt å øyne tonene i plasseringen av dem i starten kan være lurt, tar tid og en blir vel aldri ferdig. alikevel et øyemed. Endret 4. september 2006 av pizzafordi
WaterMarked Skrevet 4. september 2006 Forfatter Skrevet 4. september 2006 Hva bør jeg se etter viss jeg kjøper gitar? Tenker på en nybegynnergitar, men en som jeg kan bruke viss dette utvikler seg...
wewwen Skrevet 4. september 2006 Skrevet 4. september 2006 Hva bør jeg se etter viss jeg kjøper gitar?Tenker på en nybegynnergitar, men en som jeg kan bruke viss dette utvikler seg... 6804432[/snapback] Sitter og vurderer det samme, og bør jeg "ansette" en musikk lærer?
Even. Skrevet 4. september 2006 Skrevet 4. september 2006 (endret) Sanger som er greie å spille, men som samtidig høres bra ut: Black Sabbath - Paranoid (Flott til å øve hammer-on/pulloff samt palm-muting) The White Stripes - Seven Nation Army Black Sabbath - Electric Funeral Pakker med Squier Stratocaster er nok de nybegynnergitarene som selger mest. Da får du en stk. gitar, forsterker, et par plekter, reim, kabler osv. samlet i en pakke til noen tusen. Ellers så kan du sjekke ut finn.no o.l. Erik: Jeg har klart meg fint med denne som gitarlærer, men det er alt etter hvordan du liker å lære. Endret 4. september 2006 av Even.
Sperzel Skrevet 5. september 2006 Skrevet 5. september 2006 Burde jeg begynne meg kassegitar, eller burde jeg gå rett på å kjøpe elgitar. Jeg er nybegynner. De eneste kursene jeg har hatt er på ungdomskolen. Jeg har kassegitar (gammel, ikke så god en), men hvis elgitar, hvilken burde jeg kjøpe? Pris er vel problemet.
Isbilen Skrevet 5. september 2006 Skrevet 5. september 2006 Begynn på kassegitar. Basta. Da lærer du basisen, og får gode knagger å henge videre kunnskap på. Hvis du lærer deg et par korder og går rett på elgitarsoloer med en gang, er det stor fare for at du møter veggen etter hvert. Fordelen med gitar er at det ikke krever så veldig mye for å høres ålreit ut, i motsetning til f.eks. fiolin som låter helt forjævlig i årevis før det begynner å ligne noe.
Even. Skrevet 5. september 2006 Skrevet 5. september 2006 Begynn på kassegitar. Basta. Da lærer du basisen, og får gode knagger å henge videre kunnskap på. Hvis du lærer deg et par korder og går rett på elgitarsoloer med en gang, er det stor fare for at du møter veggen etter hvert. Fordelen med gitar er at det ikke krever så veldig mye for å høres ålreit ut, i motsetning til f.eks. fiolin som låter helt forjævlig i årevis før det begynner å ligne noe. 6807716[/snapback] Hvis han vil begynne med el-gitar ser jeg ingen grunn til å ta "omveien" om kassegitar. Jeg spilte kassegitar tidligere, men mistet helt motivasjonen fordi det egentlig var el-gitar jeg ville spille - men jeg valgte kassegitar fordi alle sa at man "måtte" begynne med det. El-gitarer flest har også en smalere hals, noe som er lettere å spille på.
WaterMarked Skrevet 5. september 2006 Forfatter Skrevet 5. september 2006 Det er egentli el-gitar jeg har tenkt å kjøpe... Men er litt i tvil nå...
Isbilen Skrevet 5. september 2006 Skrevet 5. september 2006 Hvis han vil begynne med el-gitar ser jeg ingen grunn til å ta "omveien" om kassegitar. Jeg spilte kassegitar tidligere, men mistet helt motivasjonen fordi det egentlig var el-gitar jeg ville spille - men jeg valgte kassegitar fordi alle sa at man "måtte" begynne med det. El-gitarer flest har også en smalere hals, noe som er lettere å spille på. 6807790[/snapback] Det jeg mener er at man bør lære basisen først. Om man lærer det på kassegitar eller el-gitar er i grunnen et fett, men det er viktig å ikke gå for fort over på solospilling selv om man har aldri så lyst. Dessuten kan det bli smertefullt å starte rett på stål.
Sperzel Skrevet 5. september 2006 Skrevet 5. september 2006 Hvis han vil begynne med el-gitar ser jeg ingen grunn til å ta "omveien" om kassegitar. Jeg spilte kassegitar tidligere, men mistet helt motivasjonen fordi det egentlig var el-gitar jeg ville spille - men jeg valgte kassegitar fordi alle sa at man "måtte" begynne med det. El-gitarer flest har også en smalere hals, noe som er lettere å spille på. 6807790[/snapback] Det jeg mener er at man bør lære basisen først. Om man lærer det på kassegitar eller el-gitar er i grunnen et fett, men det er viktig å ikke gå for fort over på solospilling selv om man har aldri så lyst. Dessuten kan det bli smertefullt å starte rett på stål. 6808477[/snapback] Hva vil du definere som basis da?
Toggepi Skrevet 5. september 2006 Skrevet 5. september 2006 Akustisk er det beste å starte på, det er jo igrunn den vanskeligste gitaren å spille på, så blir jo både el- og klassisk en lek etterpå.. Men fyfaen for en smertefull oppstart
Bytex Skrevet 5. september 2006 Skrevet 5. september 2006 (endret) Du kommer til å føle uttrykket "Spille seg til blods" på akustisk gitar, ja. Musikklæreren vår i ungdomsskolen sine fingre så ut som kjøttkaker etter en lengre skoleavslutning. Endret 5. september 2006 av Bitex
Backspace_89 Skrevet 5. september 2006 Skrevet 5. september 2006 kan noen linke til de beste tabs-sidene for akustiske gitarer de vet om?
Toggepi Skrevet 5. september 2006 Skrevet 5. september 2006 (endret) kan noen linke til de beste tabs-sidene for akustiske gitarer de vet om? 6809529[/snapback] 911tabs Den søker igjennom veldig mange tab sider slik at du slipper å lete igjenno mange mange sider Endret 5. september 2006 av Toggepi
WaterMarked Skrevet 7. september 2006 Forfatter Skrevet 7. september 2006 (endret) Har sett litt på denne. Innspill? http://my.qxl.no/accdb/viewItem.asp?IDI=27...Nr=1&Catg=15678 Jeg må vell og kjøpe ''husker ikke navnet'' forsterker?... Takker for svar... Endret 7. september 2006 av The_Free_Man
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå