Gå til innhold

Den store fotballsko-tråden


ingveh

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg forstår ikke hvordan man skal kunne anbefale sko på hvilke egenskaper man har på banen? Lesten bør være det som er avgjørende. Prøv skoene i butikk, de som sitter best på foten, vil i 99/100 tilfeller være best.

Med mindre du får skoene spesiallaget etter foten din da, da kan jeg forstå det.

Lenke til kommentar

Jeg forstår ikke hvordan man skal kunne anbefale sko på hvilke egenskaper man har på banen? Lesten bør være det som er avgjørende. Prøv skoene i butikk, de som sitter best på foten, vil i 99/100 tilfeller være best.

Med mindre du får skoene spesiallaget etter foten din da, da kan jeg forstå det.

 

Tja, hvorfor skriver du i denne tråden hvis du har så gjennomgående lite innsikt i hva en fotballsko faktisk er? Både Nike og Adidas har sko basert på hvilken spiller du er. Feks. F50 til Adidas og Mercurial til Nike er en serie som er for fotrappe, raske spillere. Dette er ikke bare "prøve skoen å se om den passer i butikken"-sko, dette er sko basert på tusenvis av tester som blant andre sprintere benytter seg av. Det finnes ingen tilfeldighet i disse skoene. Di er ultralette, og består av det sterkeste materialet tilgjengelig. Skoene blir benyttet av Messi, Cristiano Ronaldo, Ashley Young osv.

 

Så har du Nike Maestri og Adidas Predator som er en tyngre sko, benyttet av spillere som Zidane, Beckham, Kaka, Fabregas. Pasningssikre spillere.

 

Ser du tegningen?

Endret av Corey
Lenke til kommentar

Så du mener virkelig at du kan gå i en sportsforretning og kjøpe slike sko Messi bruker? Fargemessig, ja, men hva alt annet angår, nei. I mine øyne er det hele en gimmick man bruker for å selge dyre sko, nettopp fordi Messi, Ronaldo etc. bruker de. Selv har jeg spilt fotball i 15-16 år, så min kunnskap er nok ikke så liten som du tror...

 

Forøvrig er Predator SL-skoen også benyttet av Nani/fotrappe spillere.

 

Også er det en grunn til at Copa Mundial er tidenes mestselgende fotballsko ;)

Endret av marvol
Lenke til kommentar

Så du mener virkelig at du kan gå i en sportsforretning og kjøpe slike sko Messi bruker? Fargemessig, ja, men hva alt annet angår, nei. I mine øyne er det hele en gimmick man bruker for å selge dyre sko, nettopp fordi Messi, Ronaldo etc. bruker de. Selv har jeg spilt fotball i 15-16 år, så min kunnskap er nok ikke så liten som du tror...

 

Forøvrig er Predator SL-skoen også benyttet av Nani/fotrappe spillere.

 

Også er det en grunn til at Copa Mundial er tidenes mestselgende fotballsko ;)

 

Eh ok. Du har jo tydeligvis mye mindre peiling enn jeg forestilte meg. Tror du seriøst at Messi har en annen sko enn den du får kjøpt i butikken? Det eneste som skiller hans sko i fra den du kjøper på XXL er at hans er sydd etter et avtrykk av hans bein, pluss eventuelle småjusteringer (hvilken plate di har under skoen etc.). Det du sikkert tenker på er at det finnes flere utgaver av toppmodellene. Samt, din personlige mening og hvor lenge du har spilt fotball, er ikke relevant.

 

Copa Mundial er tidenes mestselgende sko pga den har vært på markedet LENGST :whistle: Samt, det er en billig allround sko.

 

Og ja, jeg ser at Nani bruker Predator, men dagens predator er mye lettere enn før, da Adidas ikke greier bestemme seg for hva som skal skje med denne skoen. Tipper vi får se Nani i F50 når neste generasjon predator kommer.

Endret av Corey
Lenke til kommentar

Der svarte du nettopp på det jeg skrev lengre opp: "Det eneste som skiller hans sko i fra den du kjøper på XXL er at hans er sydd etter et avtrykk av hans bein". Hvorfor skal man i det hele tatt anbefale en sko, dersom man ikke vet om den passer foten?

Du er virkelig blindere enn jeg trodde, men jeg skal ikke være vanskligere enn å si at det er greit med anbefalinger, men grunnlaget for kjøp bør være hvor gode skoene er. Jeg vil også påstå at hvor lenge jeg har spilt fotball har noe å si for hvor mye jeg vet om sko, ikke utelukkende, men jeg har nå stort sett prøvd det meste, ihvertfall fra de største merkene.

Og btw: Det er en grunn til at copa mundial har vært lengst på markedet.. :whistle:

Selv har jeg nike crt360 maestri, nettopp fordi den satt best på foten. :)

Lenke til kommentar

Der svarte du nettopp på det jeg skrev lengre opp: "Det eneste som skiller hans sko i fra den du kjøper på XXL er at hans er sydd etter et avtrykk av hans bein". Hvorfor skal man i det hele tatt anbefale en sko, dersom man ikke vet om den passer foten?

Du er virkelig blindere enn jeg trodde, men jeg skal ikke være vanskligere enn å si at det er greit med anbefalinger, men grunnlaget for kjøp bør være hvor gode skoene er. Jeg vil også påstå at hvor lenge jeg har spilt fotball har noe å si for hvor mye jeg vet om sko, ikke utelukkende, men jeg har nå stort sett prøvd det meste, ihvertfall fra de største merkene.

Og btw: Det er en grunn til at copa mundial har vært lengst på markedet.. :whistle:

Selv har jeg nike crt360 maestri, nettopp fordi den satt best på foten. :)

 

4-facepalm-i0.jpg

 

Kaller du meg blind? Du som har bevist for en hel verden at du snakker med hodet ditt inni rasshølet!

Jeg trodde Messi-forklaringen var ganske innlysende, men noen må visst ha det inn med teskje:

 

Den skoen du får kjøpt i butikken er IDENTISK med skoen som Messi bruker, BORTSETT fra at hans sko er sydd etter en lest som er en avstøpning av Messi sin fot. Skoen du får kjøpt på XXL er av NØYAKTIG samme materiale, har samme knottesystem, samme sømmer, samme innleggssåle osv osv. som proffene.

 

I tillegg, er dagens sko passet enkelte spilletyper fordi det finnes likheter imellom folks løpesett og folks føtter.

En rask spiller har oftest spissere føtter, DERFOR er Mercurial-skoene spissere enn vanlige. En ikke så rask spiller har som regel breiere føtter, og har derfor ikke nødvendigvis behov for speed-sko!

Ergo: en fotrapp spiller har som oftest spisse føtter!

Jeg spørr deg; Så mye penger det er i fotballen, tror du noe som helst er overlatt til tilfeldigheter når det kommer til utstyr?

 

 

Ifølge din logikk så har jeg mer rett enn deg, ettersom jeg har spilt fotball i 22 år. Jeg har prøvd nesten alle toppmodeller som har eksistert på markedet fra Nike og Adidas fra og med 1997. Adidas Predator, Nike Mercurial, Adidas F50. You name it, I have tried it!

 

Og PS: Copa Mundial ble først introdusert på 1970-tallet. Idag har en fotballsko en forventet levetid på markedet 2 år. Skal jeg gjøre matten for deg?? Når det er sagt, så er Copa Mundial en ypperlig allround-sko som ble ansett som en absolutt toppmodel i verdensfotballen til Nike og Puma-King sitt inntog, på sluttten av 80, børjan på 90-tallet.

 

Og skoen din heter Nike CTR 360!

 

Var det noe mer du lurte på er det bare å ta turen innom!

Trenger du noe mer info om et område du tydeligvis ikke har peiling på anbefaler jeg deg prodirectsoccer.com sine sider eller fotballshoos.no, en likanes kar som smyger innom på denne tråden av og til som driver den.

Lenke til kommentar

Jeg vil anbefale deg å lese mitt innlegg en gang til, før du trekker feilaktige konklusjoner enda en gang.. Fra innlegg èn, har jeg hevdet at de beste skoene man kan kjøpe, er de som sitter best på foten, ikke de som ligner mest på Messi sine. FORSKJELLEN på Messi sine sko og de man finner i butikken er nettopp lesten, man kan ikke forvente at den skal passe alle, uansett om de selv hevder de er like fotrappe som Messi.

 

I tillegg, er dagens sko passet enkelte spilletyper fordi det finnes likheter imellom folks løpesett og folks føtter.
Dette er jo selvsagt ingen fasit, og det forstår du selv.

 

Ifølge din logikk så har jeg mer rett enn deg, ettersom jeg har spilt fotball i 22 år. Jeg har prøvd nesten alle toppmodeller som har eksistert på markedet fra Nike og Adidas fra og med 1997. Adidas Predator, Nike Mercurial, Adidas F50. You name it, I have tried it!
Her er du jo forsåvidt enig med meg, og det er fint, fortsett med det! :) Du har mer rett enn meg, det trenger ikke å bety at jeg har feil.

 

Og skoen din heter Nike CTR 360!
Nok en gang er vi enige, fantastisk! Beklager at jeg skrev feil, virkelig! Dersom du ønsker det, kan jeg godt peke ut en del tilfeller der du har skrevet ting feil også? :) Endret av marvol
Lenke til kommentar

Jeg vil anbefale deg å lese mitt innlegg en gang til, før du trekker feilaktige konklusjoner enda en gang.. Fra innlegg èn, har jeg hevdet at de beste skoene man kan kjøpe, er de som sitter best på foten, ikke de som ligner mest på Messi sine. FORSKJELLEN på Messi sine sko og de man finner i butikken er nettopp lesten, man kan ikke forvente at den skal passe alle, uansett om de selv hevder de er like fotrappe som Messi.

 

I tillegg, er dagens sko passet enkelte spilletyper fordi det finnes likheter imellom folks løpesett og folks føtter.
Dette er jo selvsagt ingen fasit, og det forstår du selv.

 

Ifølge din logikk så har jeg mer rett enn deg, ettersom jeg har spilt fotball i 22 år. Jeg har prøvd nesten alle toppmodeller som har eksistert på markedet fra Nike og Adidas fra og med 1997. Adidas Predator, Nike Mercurial, Adidas F50. You name it, I have tried it!
Her er du jo forsåvidt enig med meg, og det er fint, fortsett med det! :) Du har mer rett enn meg, det trenger ikke å bety at jeg har feil.

 

Og skoen din heter Nike CTR 360!
Nok en gang er vi enige, fantastisk! Beklager at jeg skrev feil, virkelig! Dersom du ønsker det, kan jeg godt peke ut en del tilfeller der du har skrevet ting feil også? :)

 

Bare av ren nysgjerrighet: Hvor gammel er du?

 

Først og fremst har jeg brukt Messi som eksempel, da du bastant avviste mitt innlegg som sludder for hvorfor jeg ville vite hvilke kvaliteter den andre meddebattanten hadde. Jeg antok at du visste hvem Messi er for å gjøre det enkelt for deg! I tillegg har du direkte oversett alle mine henvisninger til dagens milliard-industri som jo er testing av fotballsko. SAMT, dagens spillere har sko som passer deres spille-mønster (igjen, hvorfor jeg vil vite hvilken type spillertype meddebattant er).

 

Da jeg sier:

I tillegg, er dagens sko passet enkelte spilletyper fordi det finnes likheter imellom folks løpesett og folks føtter.

Så bør du kanskje klare lese igjennom linjene, istedenfor å prøve score et billig poeng. Ser du på beina til sprintere har (uten at jeg sitter på fasiten) 8 av 10 spisse bein. Vil det da ikke være en større sjanse for at hvis jeg anbefaler en lett, spiss sko at den passer vedkommende som anser seg selv som rask?

 

Fargemessig, ja, men hva alt annet angår, nei. I mine øyne er det hele en gimmick man bruker for å selge dyre sko, nettopp fordi Messi, Ronaldo etc. bruker de. Selv har jeg spilt fotball i 15-16 år, så min kunnskap er nok ikke så liten som du tror...

 

Og hvorfor gikk du vekk fra denne, hvor jeg utdypte i forrige innlegg hvor feil du faktisk hadde!

Ellers skriker ditt siste innlegg av at du er en kverulant som bare prøver å ro i land en "seier" eller hva du måtte få ut av trollingen din.

 

Til slutt, siden du har valgt deg CTR 360 Maestri, vil jeg anta at du er ikke en spiller som er særlig rask, du har en ålreit pasningsfot og liker å bredside inn et mål eller to. Hvor mye av dette stemmer?

Lenke til kommentar
Fargemessig, ja, men hva alt annet angår, nei. I mine øyne er det hele en gimmick man bruker for å selge dyre sko, nettopp fordi Messi, Ronaldo etc. bruker de. Selv har jeg spilt fotball i 15-16 år, så min kunnskap er nok ikke så liten som du tror...

 

 

 

Og hvorfor gikk du vekk fra denne, hvor jeg utdypte i forrige innlegg hvor feil du faktisk hadde!

Ellers skriker ditt siste innlegg av at du er en kverulant som bare prøver å ro i land en "seier" eller hva du måtte få ut av trollingen din.

Jeg forstår ikke hvordan du fortsatt kan mene at passform ikke skal ha noe å si? Mulig du har universalføtter, det aner ikke jeg, men det er en hel del sko som ikke passer meg.

Jeg er 20år, inget troll, jeg prøver bare å få klarhet i hvorfor folk anbefaler sko basert på spillestil, fremfor å fortelle de: "Dra i en sportsforretning med godt utvalg i sko, be de om å plukke sko du liker i din størrelse, og prøv!"

 

Gimmick-poenget mitt var at uansett hvor like de er, så vil de nødvendigvis ikke være like gode, og jeg håper du snart får med deg det her, FORDI DE IKKE ER SKREDDERSYDD HANS FOT!

Det finnes selvsagt metoder, jeg vet at ihvertfall Adidas har dette, der brukeren kan få et par spesialtilpassede sko.

Jeg tviler ikke på at du har kunnskap, til tross for hvor arrogant du måtte være, og hvor kverruleremde jeg måtte være, bare for å ha sagt det.

Men, på tross av din kunnskap om ulike toppmodeller fra og med 1997, hvilke har vært de beste? Dersom man spurte forumet om akkurat det, håper jeg ihvertfall (bortsett fra disse pjokkene som tror de er C.Ronaldo) at de fleste ville svart "Mine favorittsko, er sko x, fordi den passet foten min best"

 

 

Selv forgudet jeg Predator, helt til 2007, da lesten endret seg. Jeg har spilt forsvar hele mitt liv, jeg har en grei pasningsfot, har ikke skåret mer mål enn at jeg kan telle de på en hånd, rask (ikke utpreget, men raskere enn de fleste jeg spiller med), min største styrke ligger i pasninger og taklinger, hvilke sko hadde du anbefalt meg?

 

Edit: Bare for å ha klarlagt dette, til alle der ute, som tror dere skyter hardere med sko 'x', eller blir raskere av sko 'y', eller til og med hevder pasningene deres treffer hver gang dersom dere bruker sko 'z'.. Det er ikke sant, fotballferdigheter er som alle andre ferdigheter i idrett et resultat av trening, trening og mer trening. Genetikk er en hjelper på veien, men det er ingen direkte suksessfaktor, derimot er det bevist, at dersom man skal bli best, må man trene best og mest målbevisst. (Dette er et av punktene Norge sliter med i forbindelse med toppfotball, fotball skal være for alle, og dette fører til at de største talentene faller igjennom som et resultat av likestilling. Janteloven regjerer i aller høyeste grad. Konsekvensen av dette er at ikke i nærheten av alle unge med talent får videreutviklet seg, og står på stedet hvil mens resten av laget trener basisferdigheter.)

Dersom du enda er like uenig i alt jeg skriver, Corey, vil jeg stille deg spørsmålet - hvem er det egentlige trollet her?

Endret av marvol
Lenke til kommentar

Jeg vil anbefale deg å lese mitt innlegg en gang til, før du trekker feilaktige konklusjoner enda en gang.. Fra innlegg èn, har jeg hevdet at de beste skoene man kan kjøpe, er de som sitter best på foten, ikke de som ligner mest på Messi sine. FORSKJELLEN på Messi sine sko og de man finner i butikken er nettopp lesten, man kan ikke forvente at den skal passe alle, uansett om de selv hevder de er like fotrappe som Messi.

 

I tillegg, er dagens sko passet enkelte spilletyper fordi det finnes likheter imellom folks løpesett og folks føtter.
Dette er jo selvsagt ingen fasit, og det forstår du selv.

 

Ifølge din logikk så har jeg mer rett enn deg, ettersom jeg har spilt fotball i 22 år. Jeg har prøvd nesten alle toppmodeller som har eksistert på markedet fra Nike og Adidas fra og med 1997. Adidas Predator, Nike Mercurial, Adidas F50. You name it, I have tried it!
Her er du jo forsåvidt enig med meg, og det er fint, fortsett med det! :) Du har mer rett enn meg, det trenger ikke å bety at jeg har feil.

 

Og skoen din heter Nike CTR 360!
Nok en gang er vi enige, fantastisk! Beklager at jeg skrev feil, virkelig! Dersom du ønsker det, kan jeg godt peke ut en del tilfeller der du har skrevet ting feil også? :)

 

Bare av ren nysgjerrighet: Hvor gammel er du?

 

Hvilken type sko en skal ha avhenger av flere ting. Formen på foten din, spillertype, kvaliteter, hva slags bane du spiller på, hvor ofte du spiller.

 

Først og fremst har jeg brukt Messi som eksempel, da du bastant avviste mitt innlegg som sludder for hvorfor jeg ville vite hvilke kvaliteter den andre meddebattanten hadde. Jeg antok at du visste hvem Messi er for å gjøre det enkelt for deg! I tillegg har du direkte oversett alle mine henvisninger til dagens milliard-industri som jo er testing av fotballsko. SAMT, dagens spillere har sko som passer deres spille-mønster (igjen, hvorfor jeg vil vite hvilken type spillertype meddebattant er).

 

Da jeg sier:

I tillegg, er dagens sko passet enkelte spilletyper fordi det finnes likheter imellom folks løpesett og folks føtter.

Så bør du kanskje klare lese igjennom linjene, istedenfor å prøve score et billig poeng. Ser du på beina til sprintere har (uten at jeg sitter på fasiten) 8 av 10 spisse bein. Vil det da ikke være en større sjanse for at hvis jeg anbefaler en lett, spiss sko at den passer vedkommende som anser seg selv som rask?

 

Fargemessig, ja, men hva alt annet angår, nei. I mine øyne er det hele en gimmick man bruker for å selge dyre sko, nettopp fordi Messi, Ronaldo etc. bruker de. Selv har jeg spilt fotball i 15-16 år, så min kunnskap er nok ikke så liten som du tror...

 

Og hvorfor gikk du vekk fra denne, hvor jeg utdypte i forrige innlegg hvor feil du faktisk hadde!

Ellers skriker ditt siste innlegg av at du er en kverulant som bare prøver å ro i land en "seier" eller hva du måtte få ut av trollingen din.

 

Til slutt, siden du har valgt deg CTR 360 Maestri, vil jeg anta at du er ikke en spiller som er særlig rask, du har en ålreit pasningsfot og liker å bredside inn et mål eller to. Hvor mye av dette stemmer?

 

Hvilken type sko en skal ha avhenger av flere ting. B.l.a. Formen på foten din, spillertype, kvaliteter, hva slags bane du spiller på, hvor ofte du spiller.

Lenke til kommentar

Hva er forskjellen på Absolion og Absolado-modellene til Adidas?

 

Skal kjøpe meg nye sko, men orker ikke bruke like mye som da jeg var yngre. Spiller ikke så ofte lenger.

 

Var innom XXL i dag og prøve Adidas Predator Absolion og Absolado, i tillegg til Nike-modellene CTR360 Trequartista og Libretto.

 

Hvor er det billigst å bestille fra på nettet?

Lenke til kommentar

Jeg har prøvd ut en del sko merker.

 

Umbro= Forferdelige sko etter min mening

 

Puma= Alt for tunge for meg. Helt ok sko

 

Adidas= Allrounderen. Jeg har dog aldri hatt de nyere modellene av f50 hadde tunit veldig god sko.

Har Adidas Adipower nå. Skoen er utrolig god og ha på, spiller ving den er utrolig god til pasninger etter min mening.. Har selv hatt en god del assist mål med skoene. Dribblingen er det verre med.. Får ikke til en dritt med Adidas sko når det gjelder dribling.

 

Nike= Har hatt 3 forskjellige Nike par. Nike Talaria III Mercurial Vapor I Nike Total90 2005 modellen tror jeg. Holder akkurat på og bestille den nyeste Nike Mercurial Vapor III. Jeg forguder skoen. Den sitter så utrolig godt på foten.

 

For min del har de forskjellige skoene sine +/- egenskaper. Jeg kan fint bruke Adidas som kantspiller men grunnen til jeg liker Nike bedre er at Adidas skoene blir ødelagt med en gang. Noe Nike skoene ikke blir.

Endret av ddarkyy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...