Gå til innhold

når det spesielle blir utpult


Anbefalte innlegg

Tenkte eg måtte starte ein diskusjon på noko som holder på å ta livet av meg av aggrisjon og ein oppgjedd tanke om folk generelt:

 

når ein får seg ein kjæreste, som ein har blitt glad i, så er det ganske normalt så seie det innimellom at ein er glad i personen. Når nokon par blir søte og opne mot kvarandre så kaller ein kvarandre for søte namn som pus ect...

venner kan og være nære og opne mot kvarandre og gå samme vegen. spesielt jenter. men når desse tankane og delinga av følelser blir brukt 90ganga i løpet av ein setning og på beskrivelsa av kvarandre, då føler eg sjølv av det er noko seriøst gale som er i verk. eg får melinger av folk eg nettopp har blitt kjent med eller hatt ein liten samtale med ein dag, og meldinga slutter meg: gid eller glad i deg....... Dette er feil og utpuling av ord og situasjona som har andre verdia.

 

senario: du er med dama di, som du er "glad i" og ho tilbake, men når ho møter venner og seie det til desse vennane sine 40 ganga, venner av begge kjønn. blir ikkje det feil ovenfor kjæresten? for eg hadde følt meg som ein løk. glad i deg eit eit einsretta ord, ikkje eit ord med fleire meininga som "love you" på engelsk.

 

så køyre debatt, er folk ueinige med meg, eller det dette heilt forbanna greitt for dåke??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er det ikke noe sånt Google klager over da? De vil ikke at folk skal utpule ordet "google".

6717133[/snapback]

 

OT:

 

Det var ikke slik jeg oppfattet det. Jeg oppfettet det slik at dem ikke ville at folk skulle bruke ordet "google" som en erstatning for å søke, fordi at det gav et galt intrykk på google som selskap, siden søkemotoren bare er en liten del av hva dem driver med.

 

 

Uansett, ord blir "oppbrukt". Et godt eksempel på dette er ordet "hæ". Folk sier hæ, selv om dem hørte hva du sa første gangen. Ordet mister nesten betydningen hvis man sier hæ hver gang du prater til deg. "Unskyld" er også på tur å miste betydningen sin, det virker som at folk sir unsyld for å slippe unna billig hvis dem har gjort noe. Unsyld er ikke et ord man bruker for å slippe unna med noe, det er et ord man bruker for å beklage for noe galt man har gjort. Man skal altså mene det når man sir unskyld, ikke bare si det.

Lenke til kommentar
Tenkte eg måtte starte ein diskusjon på noko som holder på å ta livet av meg av aggrisjon og ein oppgjedd tanke om folk generelt:

 

når ein får seg ein kjæreste, som ein har blitt glad i, så er det ganske normalt så seie det innimellom at ein er glad i personen. Når nokon par blir søte og opne mot kvarandre så kaller ein kvarandre for søte namn som pus ect...

venner kan og være nære og opne mot kvarandre og gå samme vegen. spesielt jenter. men når desse tankane og delinga av følelser blir brukt 90ganga i løpet av ein setning og på beskrivelsa av kvarandre, då føler eg sjølv av det er noko seriøst gale som er i verk. eg får melinger av folk eg nettopp har blitt kjent med eller hatt ein liten samtale med ein dag, og meldinga slutter meg: gid eller glad i deg....... Dette er feil og utpuling av ord og situasjona som har andre verdia.

 

senario: du er med dama di, som du er "glad i" og ho tilbake, men når ho møter venner og seie det til desse vennane sine 40 ganga, venner av begge kjønn. blir ikkje det feil ovenfor kjæresten? for eg hadde følt meg som ein løk. glad i deg eit eit einsretta ord, ikkje eit ord med fleire meininga som "love you" på engelsk.

 

så køyre debatt, er folk ueinige med meg, eller det dette heilt forbanna greitt for dåke??

6685382[/snapback]

Er enig med deg i at det er kjipt, naar ord som skal bety mye, blir brukt hele tida. Folk boer laere seg og bruke riktig ord til riktig tid. Selv bruker jeg gid bare til mamma og til venner, naar de har det vanskelig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...