Gå til innhold

surround anlegg, QXL?


Anbefalte innlegg

Jeg kan ikke så veldig mye om surroundanlegg og slikt, og markedet. Har tenkt meg å kjøpe et slikt anlegg, men jeg vet ikke helt hvor jeg skal begynne å lete. Noen som har forslag til anlegg?

Hvis man kjøper surroundanlegg,,, er det riktig at man må ha forsterker som nesten er like dyrt som anlegget? :nei:

For å få et brukbart anlegg hvilken prisklasse bør en legge seg på?

Vet det varierer mye fra person til person med smak og behag, men noen tips? :)

 

Går det forresten an å stole på QXL? Har en kompis som kjøpte anlegget sitt der, og var veldig heldig med det, erfaringer? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Helt enkelt; et surroundannlegg består av 5 - 7 hovedhøyttalere samt en dypbasshøytttaler og forsterker/receiver.

Normalt sett er det varianten med 5 hovedhøyttalere som er kjent som surroundanlegg for de fleste. En forsterker er somregel en ren effektforsterker med behov for ekstern prosessor, mens en receiver har innebygd radio, prosessor og forsterkerdel. En receiver er det de fleste har og handler inn på dette området.

 

Senterkanalen er nesten den viktigste i hele anlegget da det er der nesten all tale og mye av effektene formidles. Denne plasseres så nær ørehøyde som mulig, under eller over TV/Lerett.

Fronthøyttalerne og høyttalerne bak kan med fordel være av samme størrelse da lydsporene i nyere filmer inneholder like mye dynamikk og trøkk i alle kanalene. Om du av plassmessige eller estetiske årsaker ikek vil ha så store saker bak så er det også helt greit, de fleste surroundforsterkere/receivere i dag har innstillinger for dett i form av delefiltre som skåner høyttalere for de aller dypeste frekvenssene.

 

Og det er her basshøyttaleren komemr inn. Denne bør typisk spille frkvenser fra ~70Hz og nedover. Det er her du får jordskjelveffekten og de dypeste smellene.

En dypbasshøyttaler- eller sub -til musikk og hjemmekinobruk er tradisjonelt aktiv, dvs; har innebygd forsterker og trenger bare signal fra forsterkeren.

 

Når det gjelder forsterkere er det mye å velge mellom, ser en på det oppsette du fikk foreslått fra Eltek så er det slettes ikke noe dårlige saker til prisen.

 

Det du linker til på QXL derimot virker særdeles suspekt, det er langtfra noen gode kjøp, jeg ville ikke hatt det om jeg fikk det hivd etter meg!

 

Gå heller for noe mer renommerte merker som Harman/Kardon, Denon, Lexicon, Onkyo, NAD, Cayin på forsterker sida og B&W, Dali, QLN, PSB, Arvus, Mirage, KEF, Det du får på Eltek og Gale på høyttalersida.

 

Det er nå min mening :)

Endret av Jalla
Lenke til kommentar
Helt enkelt; et surroundannlegg består av 5 - 7 hovedhøyttalere samt en dypbasshøytttaler og forsterker/receiver.

Normalt sett er det varianten med 5 hovedhøyttalere som er kjent som surroundanlegg for de fleste. En forsterker er somregel en ren effektforsterker med behov for ekstern prosessor, mens en receiver har innebygd radio, prosessor og forsterkerdel. En receiver er det de fleste har og handler inn på dette området.

 

Senterkanalen er nesten den viktigste i hele anlegget da det er der nesten all tale og mye av effektene formidles. Denne plasseres så nær ørehøyde som mulig, under eller over TV/Lerett.

Fronthøyttalerne og høyttalerne bak kan med fordel være av samme størrelse da lydsporene i nyere filmer inneholder like mye dynamikk og trøkk i alle kanalene. Om du av plassmessige eller estetiske årsaker ikek vil ha så store saker bak så er det også helt greit, de fleste surroundforsterkere/receivere i dag har innstillinger for dett i form av delefiltre som skåner høyttalere for de aller dypeste frekvenssene.

 

Og det er her basshøyttaleren komemr inn. Denne bør typisk spille frkvenser fra ~70Hz og nedover. Det er her du får jordskjelveffekten og de dypeste smellene.

En dypbasshøyttaler- eller sub -til musikk og hjemmekinobruk er tradisjonelt aktiv, dvs; har innebygd forsterker og trenger bare signal fra forsterkeren.

 

Når det gjelder forsterkere er det mye å velge mellom, ser en på det oppsette du fikk foreslått fra Eltek så er det slettes ikke noe dårlige saker til prisen.

 

Det du linker til på QXL derimot virker særdeles suspekt, det er langtfra noen gode kjøp, jeg ville ikke hatt det om jeg fikk det hivd etter meg!

 

Gå heller for noe mer renommerte merker som Harman/Kardon, Denon, Lexicon, Onkyo, NAD, Cayin på forsterker sida og B&W, Dali, QLN, PSB, Arvus, Mirage, KEF, Det du får på Eltek og Gale på høyttalersida.

 

Det er nå min mening :)

6686917[/snapback]

Takker for forklaring på hvordan det funker, og hva jeg bør kjøpe, gjør at jeg skjønner litt mer :)

Lenke til kommentar
Helt enkelt; et surroundannlegg består av 5 - 7 hovedhøyttalere samt en dypbasshøytttaler og forsterker/receiver.

Normalt sett er det varianten med 5 hovedhøyttalere som er kjent som surroundanlegg for de fleste. En forsterker er somregel en ren effektforsterker med behov for ekstern prosessor, mens en receiver har innebygd radio, prosessor og forsterkerdel. En receiver er det de fleste har og handler inn på dette området.

 

Senterkanalen er nesten den viktigste i hele anlegget da det er der nesten all tale og mye av effektene formidles. Denne plasseres så nær ørehøyde som mulig, under eller over TV/Lerett.

Fronthøyttalerne og høyttalerne bak kan med fordel være av samme størrelse da lydsporene i nyere filmer inneholder like mye dynamikk og trøkk i alle kanalene. Om du av plassmessige eller estetiske årsaker ikek vil ha så store saker bak så er det også helt greit, de fleste surroundforsterkere/receivere i dag har innstillinger for dett i form av delefiltre som skåner høyttalere for de aller dypeste frekvenssene.

 

Og det er her basshøyttaleren komemr inn. Denne bør typisk spille frkvenser fra ~70Hz og nedover. Det er her du får jordskjelveffekten og de dypeste smellene.

En dypbasshøyttaler- eller sub -til musikk og hjemmekinobruk er tradisjonelt aktiv, dvs; har innebygd forsterker og trenger bare signal fra forsterkeren.

 

Når det gjelder forsterkere er det mye å velge mellom, ser en på det oppsette du fikk foreslått fra Eltek så er det slettes ikke noe dårlige saker til prisen.

 

Det du linker til på QXL derimot virker særdeles suspekt, det er langtfra noen gode kjøp, jeg ville ikke hatt det om jeg fikk det hivd etter meg!

 

Gå heller for noe mer renommerte merker som Harman/Kardon, Denon, Lexicon, Onkyo, NAD, Cayin på forsterker sida og B&W, Dali, QLN, PSB, Arvus, Mirage, KEF, Det du får på Eltek og Gale på høyttalersida.

 

Det er nå min mening :)

6686917[/snapback]

Takker for forklaring på hvordan det funker, og hva jeg bør kjøpe, gjør at jeg skjønner litt mer :)

Men synes fortsatt at de surroundanleggene som legges ut på qxl ser veldig BRA ut, mht. Pris - koster jo nesten ingenting :hrm: Klart budene vil stige ettersom varen går mot sluttdato..

 

Edit: Går vell en del på kvalitet og merke også, det betyr mye!

Endret av mr_rambo369
Lenke til kommentar

vell di "ser" bra ut , men nå skal du vell ikke bare se på høytalerne dine heller vell , du skal lytte på di , lydkvaliteten på disse blilige greiene er ikke det aller beste , klart lyd koster litt penger , men man kan komme rimelig billg unna , som mange andre sier , eltek selger mye bra .

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg har hatt et Eltax sett til 800kr. Det med en rimelig Sony forsterker (840 elns?) klarte seg bra mot PCanlegg i trykk (Z680) ,men frontene var ikke engang fullfrekvente. Det var noe viktig som manglet og disse er laget til hjemmekino og ikke til musikk.

 

For at musikk skulle bli best mulig så måtte jeg spille med "matrix / 5.1 stereo" funksjoner slik at centeren ble med. Da ble det tålelig bra. Like bra som Z680 som kostet omtrent like mye som amp og høytalere.

 

Men ville nok kjøpt pakka på eltek. Har vært å hørt på den og satt meg ned i noen timer med Dire straits - Brothers in Arms og Kari Bremnes - Svarta Bjørn. Samt at jeg så litt på LOTR

 

Kan absolutt gå god for de høytalerne.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...