Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvor blir nosen "spøytet" inn ?


BigJackW

Anbefalte innlegg

NOS er ett firma og kan ikke sprøytes inn noe sted.

Lystgassen de produserer derimot, kan sprøytes inn i innsuget.

 

Dump ventil er mye brukt i turbobiler.

Når du akselerer vil turbotrykket stige sammen med turtallet.

Når du slipper gassen, blir det ett mottrykk som mange slipper ut med en dump ventil.

 

Dette trykket kan også gå rett tilbake i turboen, men det fører til større slitasje på den.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
NOS dysa settes på innsugslangen ca 10cm fra selve trottlehuset.

størrelse på denne dysa avgjør hvor mange hester ekstra du får

når du åpner denne ventilen, kan være fra 25-250hk alt etter hva

motoren tåler, NOS står for Nitrogen Oksid som er en eksplosiv gass.

 

(NB! dumpventil er noe en kun kan ha på en turbo/kompressormatet motor)

Forklaring på hvordan en dumpventil fungerer og hvorfor en bør ha en.

6657765[/snapback]

 

NOS står vel for mer enn Nitrogen Oksid? Står det ikke for Nitrous Oxide System? :tease: Har alltid jeg trodd :p

 

*Liker å pirke noen ganger*

 

EDIT: Så ikke at det var skrevet før :blush:

Endret av CrazyEagle
Lenke til kommentar

Den "pssscht"-lyden trenger ikke komme av dumpventil. Hvis du monterer et "åpent" (ikke innsats) sportsfilter så får du slik lyd når du girer. Da suger motoren store mengder luft å da kan du tydelig høre den pschtlyden. Men det er veldig mange som har dumpventil. Jeg har ikke særlig tro på dumpventil, hørt litt begge deler om den typen ventil.

 

Uansett, NOS er vel for den som lever farlig? Slik jeg har forstått det er vel NOS veldig hardt til motoren, eller hva?

Lenke til kommentar

For å være pirkete: Bensin-blandingen i en motor skal ikke eksplodere, og det er IKKE bedre med en større eksplosjon. Bensin skal forbrenne, ikke eksplodere. Til sammenligning: Bensin i en indre forbrenningsmotor skal forbrenne med 17-21 m/s, mens dynamitt brenner med rundt 200 m/s.

 

Lystgass (N2O) inneholder mer oksygen enn det luften rundt oss gjør. Når man sprøyter inn dette, får man en bedre forbrenning, og at man kan forbrenne mer luft og bensin. Altså mer opplagret energi blir frigjort fra bensinen. Det gjør også at innsugningsluften blir kaldere, noe som igjen gir mer effekt, og er bedre for motoren.

Endret av Jarbra
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Okey, litt mye sånne nesten korrekte svar her, vet ikke om jeg skal forsøke å rette noen, men kan bare si at jeg har ett NOS lystgass sett liggende her ved siden av meg som er til bilen min og dette er hva jeg vet om det;

 

N2O som er den kjemiske formelen er selve "lystgassen" og er ikke seg selv hverken brennbar eller eksplosiv. Den er under trykk, ja, men den vil ikke brenne dersom man slår hull på flaska og gassen skyter ut. Derimot inneholder den såpass konsentrert mengde oksygen at dersom det er en åpen flamme i nærheten, vil en slik flamme starte å brenne noe hinsides, og være tilnærmet en ekslosjon.

 

Oksygenet man tilsetter motoren i N2O'en, gjør at man kan tilsette mer bensin enn motoren ellers ville klart å forbrent. På en måte så blir det nesten som "turbo på boks", men kjemisk istedenfor mekanisk trykk. Luften/oksygenet gir uansett ingen effekt i seg selv, det er det kun det ekstra tilførte bensinen som gjør. Pga dette består som oftest et N2O system av en N2O dyse, og en bensindyse. Dette er et "wet" system. Så er det slanger, solenider, og koblinger til begge disse som gjør at man får sprøytet inn begge deler samtidig.

 

ET "dry" system tilsetter man N2O på samme måte, men gjør noen "tricks" med innsprøytningen for å få den til å gi mer bensin. Det kan være feks en ny justerbar trykkregulator, en chip, eller en puls til injectoren. Uansett blir et slikt system tilpasset den enkelte bilmodell og fungerer som oftest bare på den. Wet system derimot er mer universalt.

 

Når det gjelder det å kjøre med det, så er det vel egentlig slik at all trim sliter mer på motoren så fremt man utnytter disse ekstra kreftene. Så også med N2O. En normal euro/japse standard motor kan ta ca 75 hk ekstra uten noen form for oppgradering. en chevy 350 kan ta 150.

 

Skal man ha mer bør man starte å vurdere smidde stempler samt bedre toppakninger som kan motstå et høyere sylindertrykk.

 

Hovedproblemene med lystgass er at dersom det blir en elektrisk feil, eller en slange hopper av, eller et eller annet skjer slik at man kun tilfører gass og ikke bensin, da kan man både smelte stempler, og forårsake tilbakeslag (les eksplosjon) ut av innsuget. Jo høyere effektnivå man kjører på, jo alvorligere blir konsekvensene om noe går galt.

 

Når man går tom for gass skjer ikke annet enn at altfor mye bensin kommer alene inn i motoren, og den går mye dårligere pga den ikke klarer å forbrenne det.

I utgangspunktet er NOS systemer dyset slik at man ligger på den sikre siden i blandingsforholdet bensin/gass. Det er solgt svært mange slike kit, og følger man anvisningene nøye, lar det seg godt gjøre å leve med en bil som har et 75hk tillegg uten at det får noen konsekvenser.

 

Forøvrig får man én-dyse, og fler-dysers annlegg + plater til forgasser biler. Har man injection med en injector pr sylinder kan man kjøre flerdyseanlegg for mer eksakt distribusjon av lystgas og bensin. Én-dyse NOS anlegg fungerer best der innsuget er av "wet" type som gir lik fordelig av både luft og bensin. Om det er uklart hva jeg mener, så tenkt TPI kontra TBI injection system. Eller gamle golf GTI kontra den forgasserlignende lavtrykksinnsprøytningen som 1,8 75 hk hadde.

 

De som monterer lystgass på en turbomotor, gjør det primært for å hjelpe til å spinne opp turboen raskere. Lystgass virker med en gang, og gir ikke mer effekt jo mer turtall slik turbo gjør. Mer som en kompressor. Det at N2O gassen er kald, tror jeg ikke utgjør såpass mye at det blir noen kjølings effekt av det da man tross alt sprøyter inn relativt små mengder av dette. All kjøling dette måtte utgjøre, blir uansett oppveid av det faktum at dersom man tilfører en flamme mer oksygen, så brenner det jo langt varmere! I forbreningskammeret er det tvert imot dyseforholdet på N2O anlegget som har en litt overvekt av bensin som kjøler ned og hindrer stempel smelting.

 

Personlig er jeg ikke helt enig i at N2O kun er for viderekommne. Det er i bunn og grunn et enkelt system, og holder man seg innenfor hva motoren tåler og følger anvisningen, er det ingen grunn til atd et skal gå galt. Det er enkelt å montere, et par timer, og det trengs ingen inngrep i motor. Prismessig er det den desidert billigste måten å få såpass mye mer effekt på. Og når man ikke bruker den fungerer motoren som en standardmotor. Du monterer det på en kveld.

 

Regn med ca 6500 for kit'et om du bestiller selv fra statene, det dobbelte fra steinar stolen, og ca 1100,- for å fylle flaska. 1 flaske i mnd er vel sånn omtrent greit, men man kan fort bli avhengig! :D

Lenke til kommentar
Pop off , å dumpventil.. det er ikke det samme er det det??

7077560[/snapback]

 

Er to forskjellige ting ja.

 

En "pop-off" ventil aka "safety valve" har som oppgave å slippe ut luft hvis

turbotrykket overstiger en gitt verdi.

 

Feks: i motorsport så kan man montere en slik ventil for å forsikre seg om at deltakere

ikke kjører for høyt trykk.

Eller, man kan montere en slik for å sikre seg mot ødeleggelse hvis turboen plutselig finner ut at den

vil lade 2456 bar istede for 1.6.

 

En "dumpventil" aka "blow off valve" er det de fleste mener når dem sier "pop poff" her inne.

 

Den reagerer på vakuum i innsuget ditt. Når du stenger gasspjeldet (slipper opp gassen)

så vil motoren suge siden spjelde er stengt, da vil det vakumet som oppstår

overføres via en slange til dumpventilen og hjelpe den å slippe ut overtrykket som fortsatt befinner seg

i intercooler og slanger/rør.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...