Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Mercedes C 200


Vakta

Anbefalte innlegg

Hei

Lurer på å kjøpe en Mercedes C klasse 200 98 model.

Kona kommer til i hovedsak å bruke den mest, kjøre til jobb ca 13 km en vei. Noen her som har erfaringer med en sånn bil, bensinforbruk, rust, ol. og slitedeler er det dyrt?

Jeg synes dette er en fin bil så den står høyt på lista :innocent:

 

RS

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ikke så mye erfaring med nyere Mercedeser, men kan informere om at prisene på Mercedes-deler er helt latterlig høye!

 

Kommer til å selge min Mercedes 230E (124) '85, ene og alene, p.g.a. de sky-høye prisene som Mercedes har i Norge! Bilen er godt vedlikeholdt og ser bra ut, men pengeboken sier stopp! Det er utrolig slitsomt å hele tiden måtte skaffe brukt-deler siden nye deler er så dyre! Eksempel: 1 stk. bensin-pumpe-relee: 2500 kr!! :thumbdown:

 

Når det er sagt, så skal det likevel sies at bilene er svært gode og at de går langt! De er også en drøm å kjøre!

 

Så, hvis pris ikke er avgjørende, så er det sikkert et godt kjøp! :)

Lenke til kommentar

LiamH:

Det kan da ikke stemme?

230 er jo en veldig populær bil, noe som gjør at det er veldig lett å få tak i deler - billig.

 

Har 230E (90') selv, og det er jo evighetsbiler.

Eneste vi har gjort den tiden vi har eid den er å skifte eksosanlegg (noe som kosta ca. 1000kr).

Motoren blir aldri sliten.

Eneste som trengs nå, er vel å skifte noen ventiler (pga. den kjente tikkinga).

Lenke til kommentar

Merceds c200 1998 er en kjempe bra bil, det med rust gjelder kun E klassen! bare så det er klart en c200 har 136 hk i en bil som veier ca 1400-1500 kg bensinforbruket ligger på ca 0.75-0.8 ved blandet kjøring dette avhenger av dekk, type gir og om klima/ ac står på. ellers en ufatteliog god bil ikke kjøp delene på merkeverksted kjøp de heller på andre dele butikker som lever av å selge deler der får du delene mye bedre. Jeg kan mercedes ut og inn så hvet et par ting om disse modellene. Pass på hvis du skal kjøpe med auto kasse at du får den gamle 4 trinns kassa, fordi den nye 5 trinns kassa helt til 1999 hadde en feil som gjorde at hele kassa kunne havarere dette har ingen ting med km stand å gjøre dette bare skjer.

 

Må barte tilføye at pappa har en c 200 auto som har gått 363000 km uten en eneste feil. bare bytta slite deler, men stabilisator stag har vært et problem da disse kan slites ut fort.

Lenke til kommentar

Det med rust gjelder like så godt C klassen. Søstern har samme bil og samme årsmodell, og den hadde de rustproblemene som mercedes måtte erstatte. Fire nye dører og diverse....

 

Edit: et annet problem har vært at det er for korte topploksbolter på disse. Mercedes merkeverksted venta til første service etter garantiperioden med å fortelle dette. Vips 8000kr ut av vinduet. (selv om vi så den lakk litt, så var visst ikke det så farlig sa de, og det var klart så lenge de måtte ha dekka kostnadene)

Endret av sesteen
Lenke til kommentar
Merceds c200 1998 er en kjempe bra bil, det med rust gjelder kun E klassen! bare så det er klart en c200 har 136 hk i en bil som veier ca 1400-1500 kg bensinforbruket ligger på ca 0.75-0.8 ved blandet kjøring dette avhenger av dekk, type gir og om klima/ ac står på. ellers en ufatteliog god bil ikke kjøp delene på merkeverksted kjøp de heller på andre dele butikker som lever av å selge deler der får du delene mye bedre. Jeg kan mercedes ut og inn så hvet et par ting om disse modellene. Pass på hvis du skal kjøpe med auto kasse at du får den gamle 4 trinns kassa, fordi den nye 5 trinns kassa helt til 1999 hadde en feil som gjorde at hele kassa kunne havarere dette har ingen ting med km stand å gjøre dette bare skjer.

 

Må barte tilføye at pappa har en c 200 auto som har gått 363000 km uten en eneste feil. bare bytta slite deler, men stabilisator stag har vært et problem da disse kan slites ut fort.

6657395[/snapback]

 

Takker for svar.

 

danfuruvarp. dette er en manuell girkasse, kan få denne for 95 000 har gått 100000 Km, så dette er kansje en ok bil da :p

 

RS

Lenke til kommentar
Jeg kan mercedes ut og inn så hvet et par ting om disse modellene. Pass på hvis du skal kjøpe med auto kasse at du får den gamle 4 trinns kassa, fordi den nye 5 trinns kassa helt til 1999 hadde en feil som gjorde at hele kassa kunne havarere dette har ingen ting med km stand å gjøre dette bare skjer.

 

6657395[/snapback]

Ca hvor mange tilfeller av at 5 trinnsgirkassen bare havarerer kjenner du til.Dette var nytt for meg.Hørtes ikke bra ut. :no:

Lenke til kommentar

jobber på BOS og har ikke vært borti mange C-klasse girkasser som ryker, men E klasse 99-01 (tror jeg?) automat 5-trinns har til vane å havarere :p ... mener å ha hørt at dette var p.g.a "service-frie" girkasser (altså ikke trengtes å skifte olje på disse). noe mercedes sluttet med etter alle havariene.

Lenke til kommentar
LiamH:

Det kan da ikke stemme?

230 er jo en veldig populær bil, noe som gjør at det er veldig lett å få tak i deler - billig.

 

Har 230E (90') selv, og det er jo evighetsbiler.

Eneste vi har gjort den tiden vi har eid den er å skifte eksosanlegg (noe som kosta ca. 1000kr).

Motoren blir aldri sliten.

Eneste som trengs nå, er vel å skifte noen ventiler (pga. den kjente tikkinga).

6656831[/snapback]

 

Nettopp! Det er "problemet"! Det er en evighetsbil, så det er særdeles få som vrakes! Deler må jeg som regel bestille fra sør-Norge (jeg bor i Nordland)! Det er ikke enkelt å få større deler sendt med posten! I tillegg så er det ikke så lett å ta deler siden disse bilene ribbes fullstendig med en gang de kommer inn på bilopphugger'n (tror ikke det er tilfeldig)...

 

For det andre, så er de verste slitedelene like dårlige på de brukte bilene, så det lønner seg ikke å kjøpe dem brukt!

 

Mener ikke å kverulere, men det med eksosanlegget stemmer ikke! I så fall, må det ha vært et brukt eksosanlegg! For 1000 kr får du ikke bakpotta engang (uorginal)!

 

Eksosmanifolden på disse bilene har f.eks. en tendens til å sprekke... Denne er det ikke vits å kjøpe brukt, da den brukte har akkurat samme svakhet. Da må du enten sveise eller kjøpe ny! Begge deler koster en hel del!

 

Vanlige feil/ting som ryker på disse bilene, er luft-spjeldet på motoren, bensinpumpe-releet, "pick-up'en" på fordeleren (da må hele fordeleren skiftes), coilen, bensin-pumpa og dysene (stål) og ikke minst interiøret (har enda ikke sett en vraket Mercedes (124) med et interiør som ikke har begynt å gå i oppløsning), for å nevne noen...

 

Å plukke slike deler av en brukt Mercedes som har gått over 300.000 km er kun å kjøpe seg et pusterom før disse også ryker... Skal man derimot tørre å tenke tanken på å kjøpe noe nytt, så kan du se langt etter øl-penger de neste månedene! :!:

 

Har den siste tiden drevet å feilsøkt på bilen min og derfor fått en god del råd og informasjon fra fagfolk og har i tillegg sjekket prisene på mange deler. Får bakoversveis hver gang jeg får vite hvor mye en del koster! Prisene er helt absurde!

 

Så... vær glad at du ikke plages med Mercedesen din! Den dagen ting begynner å ryke, vil du forstå hvorfor jeg sier det jeg sier! Sikkert mange som er uenige, men mine erfaringer med dette bil-merket har vært VELDIG negative!

 

Bilene er flotte og gode å kjøre, men det koster MYE MER enn det smaker...

Endret av LiamH
Lenke til kommentar
***

6658697[/snapback]

 

Nå glemte jeg å si at vi kjører nedover europa til Polen hvert år, så får ting gjort billig der.

Eksosanlegget kom på ca. 1200kr med montering (helt nytt og originalt alt bak manifolden).

 

Og det med interiøret har du rett i.

Alle pyntelistene begynner å slippe, så de vibrerer en del.

Nå har vår ikke gått stort mer enn ca. 192000km, så jeg vil tippe at det værste har ikke starta enda.

 

Men var meningen vi skulle ta en komplett oppfiksing av bilen når vi var i Polen denne gangen, men det forsvant 8 dager til litt rustfjerning og hellakkering (som kom på ca 13000kr), så vi får ta det en annen gang.

Lenke til kommentar
jobber på BOS og har ikke vært borti mange C-klasse girkasser som ryker, men E klasse 99-01 (tror jeg?) automat 5-trinns har til vane å havarere :p ... mener å ha hørt at dette var p.g.a "service-frie" girkasser (altså ikke trengtes å skifte olje på disse). noe mercedes sluttet med etter alle havariene.

6658483[/snapback]

Ja det er jo en stund siden de gikk tilbake til standard intervallen på olje og filter,men fremdeles er det folk som kjører rundt med Mercedeser som skulle ha skiftet olje for flere år siden,men verkstedet tror den ikke skal skiftes.Det er jo ikke rart at kassene ryker hvis olja har kjørt 150.000km for langt.Det jeg lurer på om det er snakk om havarier eller at de får giringsfeil.Har reparert en del MB kasser som de har fått beskjed om er defekt så er det bare å skifte en hastighetssensor(printplaten).Dette er jo et kjent problem og del som alle skal ha på lager.

Lenke til kommentar
***

6658697[/snapback]

 

Nå glemte jeg å si at vi kjører nedover europa til Polen hvert år, så får ting gjort billig der.

Eksosanlegget kom på ca. 1200kr med montering (helt nytt og originalt alt bak manifolden).

6659551[/snapback]

 

Hehe... Det forandrer en del, ja! :D

 

Jeg har, som sagt, ikke mulighet til å kjøre gjennom Europa for å ha råd til å vedlikeholde en bil! :!:

 

Det med interiøret er også det latterligste med Mercedes. 1 stk. dørhåndtak koster 2000 kr! Når du ser kvaliteten i forhold til prisen (det faktum at de ramler av etter en stund), så er det en god indikasjon om at prisene på dette bil-merket er basert på merke-faktor og troen om at Mercedes er for de rike og vellykkede!

 

Mercedes bruker ikke mer tid og energi på delene sine enn noen andre bil-merker, men de tar likevel 3 ganger bedre betalt! Akkurat det får man erfare når man kjøper bl.a. et rele direkte fra Bosch, istedet for å kjøpe fra Mercedes forhandleren. Eneste forskjell er at den berømte "Mercedes-stjerna" ikke er trykket på releet enda og prisen er kun en tredjedel! :roll:

Lenke til kommentar

Ja, det er det jeg mener og. Mercedes er for de dumme. De ser bra ut, men du betaler så vanvittig mye for ikke noe ekstra. Litt ekstra kjørekomfort er alt.

 

Sammenligner søsterns 98 mod C 200 (ca 150 000) og min Mondeo 95 mod (250 000). Mondeoen har hatt aldri bytta mer en slkitedeler, men mercedes er det stadig noe.

 

Så litt mindre hjulstøy er alt jeg kan se den bilen har å tilby.

Lenke til kommentar

Det er veldig få bilprodusenter som sammenlignes med Mercedes.Når det gjelder større produsenter så er det vel bare BMW som kan.De fleste andre ligger fra 3 til 10 år etter.For oss som har skrudd på de fleste bilmerker ser jo veldig tydelig kvalitetsforskjellen.Det blir nevnt deler som er dårlige.Da må man huske på at det er ikke Mercedes som har konstruert det dårlig.Når de ber en underleverandør lage en del som skal være slik og slik så er det ikke de sin feil at ikke underlevrandørene som ZF,SWF,Sachs,boge,Ate,Girling,Bosh,Hella osv ikke alltid klarer å ha bra kvalitet på varene de leverer,men selfølgelig er Mercedes ansvalig ovenfor kundene.Vi forstår jo alle at Mercedes ikke har bestillt et rustproblem.Husk også at nå snakker vi om en ribbet høne av en Mercedes som kan sammenlignes med mange bilmerker,men går vi opp på Mercedes modellene så faller de andre merkene fort av.

Lenke til kommentar

Hvis mercedes er så forbanna dårlig hvorfor er det dette merke som topper antal drosjer her i norge da?? fordi de har hatt en driftsikker het uten konkurenter en merceds jeg kjenner til som har gått som drosje har gått 684000 km !! uten problemer det eneste som ble byttet ved 477.000 km var en bakaksel. dette var en 1997 E 220 cdi auto. må bare si at denne også hadde problemer med rust. men det er kanskej bedre at det er rust som kan fikses så holder det etter dette enn et dårlig konstruert forstilling slik som det var på passaten en tid siom du faen i meg må bytte annenhver måned. :mad: har en slik 1998 passat variant nå og må si at dette er den største møkkahaugen jeg noen sinne har hatt. byttet forstillings deler nesten hvert eneste år.

Lenke til kommentar
Det er veldig få bilprodusenter som sammenlignes med Mercedes.Når det gjelder større produsenter så er det vel bare BMW som kan.De fleste andre ligger fra 3 til 10 år etter.For oss som har skrudd på de fleste bilmerker ser jo veldig tydelig kvalitetsforskjellen.Det blir nevnt deler som er dårlige.Da må man huske på at det er ikke Mercedes som har konstruert det dårlig.Når de ber en underleverandør lage en del som skal være slik og slik så er det ikke de sin feil at ikke underlevrandørene som ZF,SWF,Sachs,boge,Ate,Girling,Bosh,Hella osv ikke alltid klarer å ha bra kvalitet på varene de leverer,men selfølgelig er Mercedes ansvalig ovenfor kundene.Vi forstår jo alle at Mercedes ikke har bestillt et rustproblem.Husk også at nå snakker vi om en ribbet høne av en Mercedes som kan sammenlignes med mange bilmerker,men går vi opp på Mercedes modellene så faller de andre merkene fort av.

6661307[/snapback]

 

 

Først... Nei, det er ikke Mercedes som lager delene fra ZF, SWF,Sachs ,boge, Ate, Girling, Bosh, Hella, men det er Mercedes som overpriser dem når de selger dem!

 

Mercedes skal, i likhet med alle andre bilmerker, ta ansvaret og følgene av de problemer som bilene deres får! Dette gjelder også rust! INGEN produsenter bestiller rustproblemer, men der vises også kvalitetsforskjellen fra bil til bil! Nemlig hvilke løsninger som velges til delene på bilen! Der har Mercedes gjort et par merkelige ting:

 

1) De velger mange løsninger som er dårlige!

 

2) De overpriser disse løsningene i tillegg!

 

Hvor er argumentene for dette?

 

For det andre, så SKAL en bil, som Mercedes E-klasse, ha mye å by på når de koster så SINNSYKT mye som de gjør, både ved kjøp og, ikke minst, vedlikehold! Litt av "filosofien" er jo at man får det man betaler for (bedre motor og komfort), men etter noen år med skruing og samtale med flere andre som også har vært borti Mercedes, så sprekker denne "filosofien" fullstendig! Mercedes har gode motorer, men hjelpe meg så elendig kvalitet det er på mange av løsningene ellers på bilene! Gud forby, at du likevel skulle trenge å skifte ut noe på motoren, da får du fort en fem-sifret regning (motorene er IKKE feilfrie selv om de går langt).

 

Hvem sier forresten at E-klassene er gode på kvalitet, selv om de har alt av utstyr og er gode å kjøre? Jeg har ingen erfaringer som tilsier det! Hva betaler man egentlig i dyre dommer for da?

 

Når Mercedes bruker leverandører, i likhet med alle andre bilmerker, så har ikke Mercedes enerett på å gange prisen med både 2 og 3! Man merker enorm forskjell når man skaffer delene rett fra leverandøren (altså, "uorginalt") og når man setter bilen inn på verkstedene deres og får deler derifra!

 

Disse bilene er horribelt dyre med en gang man forholder seg til deler og verksteder som har den berømte "Mercedes-stjerna" på seg! M.a.o. så er ikke Mercedes dyrt på grunn av kvalitet, men på grunn av status, utseende og merke-jippoer!

 

danfuruvarp:

 

1) Mercedeser som kjøpes for Taxi-virksomhet er for det første mye billigere!

 

2) Disse motorene går langt (det er positivt med Mercedes)!

 

3) Taxi er et service-yrke og det er derfor nødvendig å ha biler som ser bra ut og har komfort!

 

4) Disse selskapene har avtaler med Mercedes og de tjener bra! De har råd å følge

servicer og bytte rådyre deler! De tjener penger på å kjøre Mercedes!

 

5) Det begynner å kommer fler og fler andre bilmerker inn i Taxi-yrket!

 

6) Ingen har sagt at Mercedes er dårlige biler! De er bare overpriset uten grunn! Disse bilene har flere problemer enn rust og når disse problemene oppstår, så koster det en formue å reparere det! Du skal ikke gjøre mye vedlikehold på en eldre Mercedes før du overgår bilens verdi!

 

7) Passat har, i likhet med andre bil-merker, mange feil, men du ruinerer deg ikke på å reparere dem! Blir du plaget med en Mercedes har du et økonomisk problem, med mindre du tjener penger på bilen slik Taxi-yrket gjør!

Lenke til kommentar

Vil bare si at prisen på et øvre bærearme på en mercedes E230 1997 mod er billigere enn enn den samme bærearmen til en pasat og sånn erfarings messig har delene til mercedesn vært billigere enn til passaten våres. Og en annen ting skjønner ikke at dere klager på at delen er dyre til en mercedes skal innrømme at prisen på selve bilen er høyere enn det den kanskje burde vært men slik har mercedes alltid vært. Jeg kjøper såkalte "uoriginale" deler til min mercedes men kan ikke påstå at delene er noe særlig dyrere for det. men går ikke til merkeforhandler for der er det SVIN dyrt. prøv heller andre steder men hold deg unna biltema delene der har vært av erfaringsmessige grunnlag dårligere enn en del fra bosh som jeg kjøpte på star bildeler jeg sammenliknet faktis de to delene og du ser at bosh delen var av mye bedre kvalitet enn den biltema delen.

 

Forresten så har jeg sammenliknet noen relativt like deler fra både passaten og mercwedesn og da ser enn at mercedes delen er bygd mye mer solid enn volkswagen delen og dette er derfor jeg mener at mercedes har bedre kvalitet enn for eks VW eller ford. Men andre kan ha andre meninger for alle har hatt modeller de har vært uheldige med.

 

Nei jeg er ikke drosje sjåfør av yrke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...