Gå til innhold

Finnes det en bevissthet i naturen?


Anbefalte innlegg

Takker for svar på posten! Har lest igjennom dette her. Jeg personlig ville bare lufte dette temaet. Men jeg selv vet ikke hva jeg skal tro, for jeg vet ikke nok til å fast og bestemt påsto noe. Men jeg liker selv å tro at det finnes noe "mer". Fordi dette gjør livet litt større og innholdsrikt. Men jeg vet at vitenskapelig sett så finnes det ingen beviser for noe annet. Så som et mennenske vil jeg tro på at det foreks finnes en slags idè bak ting i naturen, for det finnes ingen vitenskapelige beviser på det. Men hvis jeg skal være konkret og komme med noe noe jeg vet at jeg vet noe om. Så nei. Verden er det vi ser, det vi ikke vet noe om, eller skjønner, lager vi religioner og tanker som skal gi et betryggende svar på ting. Vi lager oss slike bilder fordi vi liker å vite grunnen til alt. Ellers så vil det gjøre oss usikre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Og hvordan kan du si at det er feil,det finnes da ingen vitenskapelige bevis for at gud sjel osv ikke finnes,men det er ikke noen bevis for at det finnes en gud osv så det går jo begge veier.

Bevisbyrden ligger på den som påstår at noe finnes.

6672535[/snapback]

Ideen om bevisbyrde er relevant i mellommenneskelige diskusjoner. Den er en forordning som gir litt system i bruken av våre begrensede intellekt.

 

Men påstander, inklusive de vitenskapelige teoriene som evolusjonsteorien, blir ikke feil av at ingen har bevist dem ennå. De blir bare ikke etablerte sannheter. Det var jo kjekt at Darwin tok bryderiet, men hadde han ikke gjort det, hadde ikke naturens gang vært noe anderledes for det. Og evolusjonen startet ikke med beviset for artenes opprinnelse, den startet med artenes opprinnelse, og var like korrekt den gangen ingen trodde på det eller kunne bevise det.

 

Slik må det være med alle teorier, også teorien om Guds eksistens. Man kan si som meg, at så lenge den ikke er bevist regner vi den som så usannsynlig at vi avskriver den. Men at ingen har klart å bevise (eller å overbevise meg) om at Gud finnes, betyr ikke at han ikke sitter et sted og ler av oss.

 

Geir :)

6672710[/snapback]

 

Beviser er også ett besynderlig fenomen, disse kan manipuleres.

 

Var det ikke Jeppe på Bjerge som beviste at mor Nille var en stein?

Lenke til kommentar
Kort svar: Nei.

 

1. Hvordan kan en løvetann vite at hvis  den produserer frø med en slags fallskjerm, ...

 

2. Hvorfor er det slik at det finnes phi ganger mer hannveps i en bikube enn det finnes hunnveps? ...

 

3. En liten historie: Min onkel hadde 3 hester på en gård. ...

6653647[/snapback]

1. Det vet ikke løvetannen.

Hvis du tar sand og legger på en sil, og så rister silen, da vil du få små sandkorn på undersiden, og større stein på oversiden. Hvordan kan de små sandkornene vite at de skal gjennom silen? Det vet åpenbart ikke sandkorenene heller.

 

Evolusjon går forenklet forklart ut på amå tilfeldige variasjoner i genene, gir små variasjoner i (dette tilfellet) plantene. De plantene som får litt bedre overlevelsesevne vil ha større sjanse for å spre genene sine.

 

Omgivelsene fungerer som en sil som slipper gjennom fler av de med gode egenskaper, og færre av de med dårlige egenskaper. På samme måte som sil-eksempelet ovenfor så skjer det helt uten noen bevissthet som sorterer.

 

2. Vanskelig å gi noe konkret svar på uten videre. Hvis det faktisk er slik, så vil svaret ligge i at dette på en eller annen måte er et gunstig forhold evolusjonsmessig sett. Eksistensen av tall som e, phi og pi har ikke noe med gudommelige bevistheter å gjøre, men at disse tallene har matematiske egenskaper som gjør at de har en tendens til dukke opp flere steder.

 

3. Denne historien er alt for vag til å forholde seg til. Vi vet ikke hvorfor det begynte å brenne, var det noe i forkant som hestene kunne merke? For eksempel en ulmebrann som tok lang tid før den antente skikkelig?

 

Vi vet heller ikke hvor ofte hestene ellers var urolige? Hvor stor sansynlighet er det for at det skulle være sammenfall mellom en brann og en ellers spesiell hendelse? For å ta et vilkårlig tall, en av hundre, så betyr det at for hver tusen branner som oppstår, så vil det være ti tilfelle der 'hestene kunne merket det'. Tilfeldigheter skjer med andre ord regelmessig, og vi hører sjelden om de tilfelle der ikke noe spesielt skjedde.

 

 

Det jeg vil frem til er, finnes det en slags bevissthet (i ordet bevissthet legger jeg at det finnes en tanke bak en handling) i naturen?

6653647[/snapback]

Det er svært lite sansynlighet.

6655368[/snapback]

 

Er du en sosialist som tror på mennesket og dens egen styrke til å velge sin egen skjebne?

 

Naturen lever etter den rette siden av evulosjonen, og når en sammenligner en løvetann med et sandkorn er du på ville veier.

 

Alt lever etter en bestemt mattematisk formel, som er nesten bevist. når formelen har godt opp er man ferdig...

 

og ja, hesten visste hva som ville skje derfor prøvde den og rømme, men det var ikke meningen at den skulle slippe unna... Thats it!

Lenke til kommentar
Beviser er også ett besynderlig fenomen, disse kan manipuleres.

 

Var det ikke Jeppe på Bjerge som beviste at mor Nille var en stein?

6705758[/snapback]

Dette "beviset" var ugyldig, og derfor ikke noe bevis likevel.

 

 

Er du en sosialist som tror på mennesket og dens egen styrke til å velge sin egen skjebne?

Han kan umulig være sosialist hvis han tror det, siden sosialister mener at folk ikke er i stand til å bestemme over seg selv og sitt eget liv, men at de trenger en elite til å gjøre alle valgene for dem.

 

Naturen lever etter den rette siden av evulosjonen, og når en sammenligner en løvetann med et sandkorn er du på ville veier.

Han sammenlignet dem ikke direkte, men spurte hvordan sandkornet kunne vite hvor det skulle, siden enkelte her påstår at naturen vet det.

 

Alt lever etter en bestemt mattematisk formel, som er nesten bevist. når formelen har godt opp er man ferdig...

Det er naturlig å gå i forsvarsposisjon når man innser at man har levt på en løgn, og når man innser at det ikke er noen større mening med alt likevel. Men nettopp derfor er det viktig å gjøre det beste av livet her og nå, for det er alt vi har.

Lenke til kommentar
Kort svar: Nei.

 

1. Hvordan kan en løvetann vite at hvis  den produserer frø med en slags fallskjerm, ...

 

2. Hvorfor er det slik at det finnes phi ganger mer hannveps i en bikube enn det finnes hunnveps? ...

 

3. En liten historie: Min onkel hadde 3 hester på en gård. ...

6653647[/snapback]

1. Det vet ikke løvetannen.

Hvis du tar sand og legger på en sil, og så rister silen, da vil du få små sandkorn på undersiden, og større stein på oversiden. Hvordan kan de små sandkornene vite at de skal gjennom silen? Det vet åpenbart ikke sandkorenene heller.

 

Evolusjon går forenklet forklart ut på amå tilfeldige variasjoner i genene, gir små variasjoner i (dette tilfellet) plantene. De plantene som får litt bedre overlevelsesevne vil ha større sjanse for å spre genene sine.

 

Omgivelsene fungerer som en sil som slipper gjennom fler av de med gode egenskaper, og færre av de med dårlige egenskaper. På samme måte som sil-eksempelet ovenfor så skjer det helt uten noen bevissthet som sorterer.

 

2. Vanskelig å gi noe konkret svar på uten videre. Hvis det faktisk er slik, så vil svaret ligge i at dette på en eller annen måte er et gunstig forhold evolusjonsmessig sett. Eksistensen av tall som e, phi og pi har ikke noe med gudommelige bevistheter å gjøre, men at disse tallene har matematiske egenskaper som gjør at de har en tendens til dukke opp flere steder.

 

3. Denne historien er alt for vag til å forholde seg til. Vi vet ikke hvorfor det begynte å brenne, var det noe i forkant som hestene kunne merke? For eksempel en ulmebrann som tok lang tid før den antente skikkelig?

 

Vi vet heller ikke hvor ofte hestene ellers var urolige? Hvor stor sansynlighet er det for at det skulle være sammenfall mellom en brann og en ellers spesiell hendelse? For å ta et vilkårlig tall, en av hundre, så betyr det at for hver tusen branner som oppstår, så vil det være ti tilfelle der 'hestene kunne merket det'. Tilfeldigheter skjer med andre ord regelmessig, og vi hører sjelden om de tilfelle der ikke noe spesielt skjedde.

 

 

Det jeg vil frem til er, finnes det en slags bevissthet (i ordet bevissthet legger jeg at det finnes en tanke bak en handling) i naturen?

6653647[/snapback]

Det er svært lite sansynlighet.

6655368[/snapback]

 

Er du en sosialist som tror på mennesket og dens egen styrke til å velge sin egen skjebne?

6705818[/snapback]

Det der er for meg en selvmotsigelse. :tease:

 

Jeg er ingen sosialist, men tror at vi kan velge vår skjebne i like stor grad som resultatet av et terningkast er tilfeldig.

 

Naturen lever etter den rette siden av evulosjonen, ...

6705818[/snapback]

Hæ?

 

... og når en sammenligner en løvetann med et sandkorn er du på ville veier.

6705818[/snapback]

Jeg har ikke sammenlignet en lovetann med et sandkorn. Jeg har kommet med et eksempel på hvordan orden kan skapes ut av kaos på en enkel måte for å påpeke at dette også kan skje i naturen.

 

Alt lever etter en bestemt mattematisk formel, som er nesten bevist. når formelen har godt opp er man ferdig...

6705818[/snapback]

Ingenting lever etter noen matematisk formel. Matematikk er et verktøy som vi bruker til å beskrive naturen.

 

og ja, hesten visste hva som ville skje derfor prøvde den og rømme, men det var ikke meningen at den skulle slippe unna... Thats it!

6705818[/snapback]

Fint med påstander uten noen form for begrunnelse eller argument... det blir så ... uinteressant. :shrug:

Lenke til kommentar

haha... var i meg på mitt beste, husker ikke at jeg skrev det en gang... men står fortsatt på mitt når det gjaldt den hesten. og skjebnen blir satt i live i 16 paralelleuniverser, hvis jeg kaster en terning herså er det 15 andre resultater et annet sted.

 

 

 

har jeg hørt :p

Endret av CustomTP
Lenke til kommentar
haha... var i meg på mitt beste, husker ikke at jeg skrev det en gang... men står fortsatt på mitt når det gjaldt den hesten. og skjebnen blir satt i live i 16 paralelleuniverser, hvis jeg kaster en terning herså er det 15 andre resultater et annet sted.

 

 

 

har jeg hørt :p

6715934[/snapback]

Siden en terning bare har 6 sider, kan det vanskelig bli 15 andre resultater noe sted... ;)

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar
haha... var i meg på mitt beste, husker ikke at jeg skrev det en gang... men står fortsatt på mitt når det gjaldt den hesten. og skjebnen blir satt i live i 16 paralelleuniverser, hvis jeg kaster en terning herså er det 15 andre resultater et annet sted.

 

 

 

har jeg hørt :p

6715934[/snapback]

Siden en terning bare har 6 sider, kan det vanskelig bli 15 andre resultater noe sted... ;)

 

Geir :)

6716042[/snapback]

 

feil,hva om terningen lander på gulvet eller lander i melleom to sider på et objekt...

 

det er jo en del større sannsynlighet for at en ting som står,ligger,sitter stille kommer i bevegelse eller det skjer noe med den...

Endret av CustomTP
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...