^fmj Skrevet 10. august 2006 Skrevet 10. august 2006 Hei Mottok idag en router, adapteren var selvfølgelig på bare 120V. Output er dc 12v - 1A, har en adapter liggende med output: 9V - 1000mA. Vil det være trygt å prøve å plugge denne i?
BeFs Skrevet 10. august 2006 Skrevet 10. august 2006 Mest sannsynlig vil ikke routeren fungere med kun 9V. Er ikke noe farlig å prøve, så lenge den du har liggende ikke gir mer enn den som er orginal. Kjøp deg en universal greier hos din elektroforhandler. Han vet hva du trenger.
^fmj Skrevet 10. august 2006 Forfatter Skrevet 10. august 2006 På adapteren som fuglte med routeren står det AC-DC adapter, på den jeg har liggende står det kun AC. Dette er vel kanskje et aldri så lite problem?
BeFs Skrevet 10. august 2006 Skrevet 10. august 2006 Tviler på at den du har liggende kjører 9V AC .. Men uansett så vil det nesten garantert ikke fungere.
^fmj Skrevet 10. august 2006 Forfatter Skrevet 10. august 2006 Det fungerte som bare juling. Er det noen risiko forbundet med å kjøre på litt lavere volt? Den skal jo egentlig ha 12V, mens den nå får 9V.
BeFs Skrevet 10. august 2006 Skrevet 10. august 2006 Nå skal jeg ikke ta meg vann over hodet, men jeg tror ikke det er noen risiko nei. Fint at det fungerer Mulig den yter mindre? ..
^fmj Skrevet 10. august 2006 Forfatter Skrevet 10. august 2006 Virker ikke som den yter, fikk veldig sterkt signal med det trådløse nettverket og da var det 3 vegger imellom. Er ikke noe dyr router så jeg er fornøyd med det.
Disippel i lære Skrevet 10. august 2006 Skrevet 10. august 2006 1000 mA = 1A 1A på 12 volt gir 12 watt, mens 1 A på 9 volt gir kun 9w. Vet ikke om det har noe å si, men den adapteren på 9V kan ryke pga overbelastning...
^fmj Skrevet 11. august 2006 Forfatter Skrevet 11. august 2006 Da trenger den tydeligvis 12 watt. Har sett etter universell adapter på ebay, finner mange som gir 12v, men feil mA. Hvordan regner man ut watt?
space17 Skrevet 11. august 2006 Skrevet 11. august 2006 Sannsynligvis trenger ruteren mindre enn 9W så det burde være nok, men spenningen bør nok ligge litt nærmere 12V enn 9V. Har selv målt strømtrekket på egen ruter. Den lå på ca. halvparten av hva strømforskyningen kan levere. Strømtrekket vil gå noe opp hvis man kobler til lange ledninger på alle utgangene. space
Hårek Skrevet 11. august 2006 Skrevet 11. august 2006 Det sitter antagelig en spenningsregulator på inngangen. Elektronikken i en router trenger typisk ikke mer enn 5V og/eller 3.3V. Hvis det f.eks brukes en 7805 regulator så vil den da virke ned til ca 7V. Forskjellen på å bruke 9V istedet for 12V inn er da bare at det utvikles mindre varme i regulatoren, noe som bare er bra. Så kan man jo spørre seg hvorfor de har brukt en 12V adapter? Det kan være fordi de allerede hadde et slikt i sortimentet, og det var minimal grunn til å ta jobben med å bruke et annet.
space17 Skrevet 13. august 2006 Skrevet 13. august 2006 Det er nok en grunn til at de har brukt 12V. Med 9v tviler jeg på at den vil virke. Spenningen blir helt sikkert regulert ned til 5V for deler av elektronikken, men ikke til alt. space
Hårek Skrevet 13. august 2006 Skrevet 13. august 2006 Han har jo sagt for lenge siden at det virker (post #5), så da er vel lovlig sent å betvile at den vil virke. Hva er det i en router som skulle trenge høyere spenning? Jeg har en eldre DLink som tar 5V inn.
space17 Skrevet 13. august 2006 Skrevet 13. august 2006 (endret) Beklager. Har ikke helt fulgt med i timen her. Ikke vet jeg hva som finnes inne i routerene som skulle trenge høyere spenning, men alle routere er ikke laget likt. Har/hatt selv routere som bruker 5, 9 og 12V strømforskyning, men kun testet ut ulik spenning på den på 5V. At de bruker 780x regulatorer tviler i alle fall litt på. Selv på min lowcost til 400,- brukes det PWM regulator. Den regulere ned speningen til 3,3V som ikke uventa de meste av elektronikken på den bruker. Kun noen få plasser det er 5V. Flott at det funker. space Endret 13. august 2006 av space17
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå