Gå til innhold

Arg har falt helt ut av overklokkingsverden


Anbefalte innlegg

Jeg har klokket system fra før men nå har jeg vært så "lur" å gå til innkjøp av ett asrock dualsata2 kort og en opteron 165. Problemet er bare at jeg ikke skjønner helt biosen pluss at jeg ikke kommer over 2ghz uten at det fryser eller en og annen feilmelding kommer opp og jeg får ikke boote. Noen som kan hjelpe meg? Kan da ikke være så dårlig på klokking den opteronen bare fordi det er dualcore vel? Har vannkjøling og tempen har ikke gått over 40 grader med volt på 1.4. går ikke volten lengre?

 

ASRock 939Dual-SATA2, ULi1695, Socket939

Corsair TWINX2048-4000PT, 2x1024MB

AMD Opteron 165, 1.8GHz, Socket 939

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har klokket system fra før men nå har jeg vært så "lur" å gå til innkjøp av ett asrock dualsata2 kort og en opteron 165. Problemet er bare at jeg ikke skjønner helt biosen pluss at jeg ikke kommer over 2ghz uten at det fryser eller en og annen feilmelding kommer opp og jeg får ikke boote. Noen som kan hjelpe meg? Kan da ikke være så dårlig på klokking den opteronen bare fordi det er dualcore vel? Har vannkjøling og tempen har ikke gått over 40 grader med volt på 1.4. går ikke volten lengre?

 

ASRock 939Dual-SATA2, ULi1695, Socket939

Corsair TWINX2048-4000PT, 2x1024MB          

  AMD Opteron 165, 1.8GHz, Socket 939

6649057[/snapback]

 

 

Nå vet jeg ikke hvordan bios'en på din maskin ser ut, men det som er viktig med overklokkingen er at hypertransporten ikke går over det den takler. Så om du har en hypertransport som standard står på 1000mhz, dvs 200fsb x(ganger) 5x(multiplier). Om fsb er 200 og multiplier 5x vil da hypertransporten din havne på 1000mhz eller 1ghz om du vil. Om den rett og slett ikke takler mere enn 1ghz må du stille ned multiplier til hypertransporten, si f.eks 4x, da vil den på en fsb av 200 ligge på 800mhz, og du kan stille fsb helt opp til 250 før den igjen når 1000mhz. Sjekk specs på ditt hovedkort for å finne ut av dette. Enkel matte når du først forstår hva det dreier seg om.

 

En annen ting kan være at ram'en din heller ikke takler en divideren den står på. Det er en viktig ting jeg må si før jeg fortsetter om ram og det er at ddr (som din ram er, og du har forresten nøyaktig samme ram som jeg har), er en forkortelse for double data rate, og at det dette betyr er at i hver brikke, dine og mine 500mhz, egentlig bare kjører på 250mhz, men siden dette er en double data rate så kjører den 250mhz både inn og ut av brikken samtidig, og derfor kalles de da ddr500.

 

Plages med å få overklokket ram'en min, men kom over i et forum at det sto at mitt hovedkort ikke helt taklet en divider på 400, noen hovedkort står det 200. Dette vil si, om det står en divider på 200 betyr det 400mhz, om det står 400 så betyr det 400mhz.

 

Det vil igjen si, om din divider står på 400, prøv å sett den ned til 333. Og om den står på 200, forsøk å sett den ned til 133. Dette vil ha en innvirkning på ram-hastigheten i negativ betydning om fsb fortsatt står på null. MEN, men, med det samme du begynner å skru opp fsb så øker også hastigheten på ram oppover mot utgangspunktet, og om du er heldig kanskje til og med over utgangspunktet. Så en lavere divider betyr altså ikke en ENDELIG innstilling, men det er bare en slags omvei til målet mot å få prosessoren til å gå fortere. Så må jeg si at denne ram standard skal være testet på 2.75 volt, men kan settes opp til 2.9 og videre oppover dette brytes altså garantien. Bare så du er klar over denne biten og. Volt på ram ifølge corsair skal være originalt på 2.8volt, så bare sett den der.

 

Så var det volt. Sjekk ut dette forumet. Prøv å let etter om det er noen andre som har prøvd seg på din cpu og finn ut om volt er tilstrekkelig for noen mer ekstrem overklokk. Når det er sagt så er det ikke alltid at så voldsomt mye mer volt har så voldsomt mye mer å si, min amd athlon 64 x2 3800+ som har 1.35v standard går glatt opp til 2.8ghz på 1.4v, no problemo, men vet ingenting om din cpu, så du kan sjekke det litt opp og let gjennom flere forumer. Men på xtremesystems er det maaaange dyktige folk som skriver, så det kan være verdt å ta en titt uansett.

 

Her er adressen til forumet:

http://www.xtremesystems.org/forums/

 

Mvh

André

Endret av andregr
Lenke til kommentar
Jeg har klokket system fra før men nå har jeg vært så "lur" å gå til innkjøp av ett asrock dualsata2 kort og en opteron 165. Problemet er bare at jeg ikke skjønner helt biosen pluss at jeg ikke kommer over 2ghz uten at det fryser eller en og annen feilmelding kommer opp og jeg får ikke boote. Noen som kan hjelpe meg? Kan da ikke være så dårlig på klokking den opteronen bare fordi det er dualcore vel? Har vannkjøling og tempen har ikke gått over 40 grader med volt på 1.4. går ikke volten lengre?

 

ASRock 939Dual-SATA2, ULi1695, Socket939

Corsair TWINX2048-4000PT, 2x1024MB          

  AMD Opteron 165, 1.8GHz, Socket 939

6649057[/snapback]

 

 

Nå vet jeg ikke hvordan bios'en på din maskin ser ut, men det som er viktig med overklokkingen er at hypertransporten ikke går over det den takler. Så om du har en hypertransport som standard står på 1000mhz, dvs 200fsb x(ganger) 5x(multiplier). Om fsb er 200 og multiplier 5x vil da hypertransporten din havne på 1000mhz eller 1ghz om du vil. Om den rett og slett ikke takler mere enn 1ghz må du stille ned multiplier til hypertransporten, si f.eks 4x, da vil den på en fsb av 200 ligge på 800mhz, og du kan stille fsb helt opp til 250 før den igjen når 1000mhz. Sjekk specs på ditt hovedkort for å finne ut av dette. Enkel matte når du først forstår hva det dreier seg om.

 

En annen ting kan være at ram'en din heller ikke takler en divideren den står på. Det er en viktig ting jeg må si før jeg fortsetter om ram og det er at ddr (som din ram er, og du har forresten nøyaktig samme ram som jeg har), er en forkortelse for double data rate, og at det dette betyr er at i hver brikke, dine og mine 500mhz, egentlig bare kjører på 250mhz, men siden dette er en double data rate så kjører den 250mhz både inn og ut av brikken samtidig, og derfor kalles de da ddr500.

 

Plages med å få overklokket ram'en min, men kom over i et forum at det sto at mitt hovedkort ikke helt taklet en divider på 400, noen hovedkort står det 200. Dette vil si, om det står en divider på 200 betyr det 400mhz, om det står 400 så betyr det 400mhz.

 

Det vil igjen si, om din divider står på 400, prøv å sett den ned til 333. Og om den står på 200, forsøk å sett den ned til 133. Dette vil ha en innvirkning på ram-hastigheten i negativ betydning om fsb fortsatt står på null. MEN, men, med det samme du begynner å skru opp fsb så øker også hastigheten på ram oppover mot utgangspunktet, og om du er heldig kanskje til og med over utgangspunktet. Så en lavere divider betyr altså ikke en ENDELIG innstilling, men det er bare en slags omvei til målet mot å få prosessoren til å gå fortere. Så må jeg si at denne ram standard skal være testet på 2.75 volt, men kan settes opp til 2.9 og videre oppover dette brytes altså garantien. Bare så du er klar over denne biten og. Volt på ram ifølge corsair skal være originalt på 2.8volt, så bare sett den der.

 

Så var det volt. Sjekk ut dette forumet. Prøv å let etter om det er noen andre som har prøvd seg på din cpu og finn ut om volt er tilstrekkelig for noen mer ekstrem overklokk. Når det er sagt så er det ikke alltid at så voldsomt mye mer volt har så voldsomt mye mer å si, min amd athlon 64 x2 3800+ som har 1.35v standard går glatt opp til 2.8ghz på 1.4v, no problemo, men vet ingenting om din cpu, så du kan sjekke det litt opp og let gjennom flere forumer. Men på xtremesystems er det maaaange dyktige folk som skriver, så det kan være verdt å ta en titt uansett.

 

Her er adressen til forumet:

http://www.xtremesystems.org/forums/

 

Mvh

André

6696340[/snapback]

 

 

Tusen takk for et utfyllede svar! Det jeg egentlig trenger er en som kan biosen og som kan fortelle meg hvor den dividern for minnet er . Har søkt på forumer og sider for overklokking av denne prosessoren og de fleste jeg har sett har fått en ca 2.6 med 1,4 volt . For øyeblikket kjører jeg stabilt på 2.38 med 1.4 volt og minnet satt til 166. Det som er så dumt er at jeg må velge mellom 133 166 eller 200. Siden jeg hadde så raskt minne tenkte jeg å bruke 200 men det gikk altså ikke. Når minne står på 166 og multiplier på 9 (går tydeligvis ikke an å sette den høyere) så klarer jeg fsb på 265. uansett hva jeg gjør ,setter opp volten eller noe så går det ikke å boote med høyere hastighet. Lurer på om det er hovedkortet som bunner selv om mange sier at det er et bra kort for overklokking. Har bestilt meg ett msi neo2 nå så får vi se hva som skjer. Alt var så mye enklere med min gamle athlon xp m og abit nf7 kort

Lenke til kommentar
Tusen takk for et utfyllede svar! Det jeg egentlig trenger er en som kan biosen og som kan fortelle meg hvor den dividern for minnet er . Har søkt på forumer og sider for overklokking av denne prosessoren og de fleste jeg har sett har fått en ca 2.6 med 1,4 volt . For øyeblikket kjører jeg stabilt på 2.38 med 1.4 volt og minnet satt til 166. Det som er så dumt er at jeg må velge mellom 133 166 eller 200. Siden jeg hadde så raskt minne tenkte jeg å bruke 200 men det gikk altså ikke. Når minne står på 166 og multiplier på 9 (går tydeligvis ikke an å sette den høyere) så klarer jeg fsb på 265. uansett hva jeg gjør ,setter opp volten eller noe så går det ikke å boote med høyere hastighet. Lurer på om det er hovedkortet som bunner selv om mange sier at det er et bra kort for overklokking. Har bestilt meg ett msi neo2  nå så får vi se hva som skjer. Alt var så mye enklere med min gamle athlon xp m og abit nf7 kort

6699296[/snapback]

 

Sjekk ut linken... her er divideren. Setter du den på 166 (parantes 333) så kan du sikkert klokke over det du gjør i dag. Ram hastigheten følger etter ettersom du skrur opp fsb'en. Last ned cpu-z, et hendig lite program på knapt en halv megabyte, og du vil kunne følge øye med hvor fort ram'en går. Merk deg, der står det kanskje 166mhz når fsb står på 200mhz, men dette er i realiteten 166 ganger 2 = 333mhz, har med at ddr = double datarate, så for hvert sekund som passerer så sender den ut 166mhz 2 ganger, ergo 333mhz. Regner med din ram er stock 500mhz (ddr500) så om du setter den på 333 vil den KUN være det om fsb er 200. Med det samme du skrur den opp så vil også ram'en følge etter. Så divideren er kun en innstilling, ingen endelig setting :)

 

Bare send meg spørsmål på msn, [email protected]

Er bare artig det her, og man kan kun lære noe nytt med å holde på :)

 

Må nesten også fortelle at det kan kanskje være lurt med førstegangsklokking å stoppe når du i cpu-z kommer til 250 mhz (ddr500) da når det går forbi stock kan være vanskelig å få systemet til å bli stabilt, du bør vite hva du gjør med andre ord da det er andre ting, som f.eks latency og volt spiller inn en vesentlig rolle. Og din ram som er lik min var jææævlig vanskelig å få over 500 mhz. Men regner egentlig med at du ikke greier på kort tid å få fsb så høyt opp at ram når 500mhz, but no worry, en cpu-clock teller mer enn at ram behøver å stå så voldsomt høyt. Selv om det er kjekt :)

 

Om du har fsb 300. CPU multiplier 9x og divider 333 vil prosessoren kjøre 2700mhz og ram'en kjøre ca 240-245mhz, vet ikke om det vil fungere på ditt oppsett. Da er c-cmos din venn :) (les i bruksanvisningen på hovedkortet om å resette bios, c-mos eller cmos, noe sånt, er en jumper som fysisk står på hovedkortet ditt du må bytte plassering på i gitt antall sekunder og så flytte den tilbake til dit den sto, og om det står noe om å fjerne batteriet først så skal du bare drite i det, det er bare tull)

 

Du kan også forsøke fsb 300, cpu multi 8x og divider 333. Cpu vil da gå på 2400mhz , men ram på samme - 240-245, husker ikke helt.

 

Sjekk linken, din divider i din bios.

 

http://www.techpowerup.com/reviews/ASRock/...es/b_memclk.jpg

Endret av andregr
Lenke til kommentar

tusen takk for hjelpen. Har byttet til msi neo2 fx men fant fort problemer.

hypertransport max 800 og uansett hvordan jeg justerte vcore ville den ikke gå over standard. Dermed var det null overklokkingspotensiale men 3dmark viste 300 poeng mer med standard frekvens på neo2 iforhold til 2.4 på asrocken så jeg skal ikke bytte tilbake. Trenger hjelp til å finne ett nytt hovedkort som støtter agp og som klokker bra for min prosessor . finner bare sli og pcix kort jeg. Noen som kan hjelpe? Etter 2 forsøk selv trenger jeg litt assistanse

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

vel skjønner ingenting jeg. enten så er det kortet rammen eller cpu som ikke vil. nå har jeg forsøkt alt fra å stille ram til 133 med så høye timings som mulig, htt bussen ned til 3 og volt opp til ca 1,45 men forsatt så henger maskina på boot over 215... skjønner ingenting. Noen som har en ide? Har kortet pci lås? Står agp frekvens på 66 som er det laveste som kan settes... Hjelp!!

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Maskiner basert på AMDs 64 bit prosessorer har ikke front side bus ettersom det er navnet på bussen mellom minnekontrolleren og cpu'n. Nevnte AMD prosessorer har integrert minnekontroller.

 

Så, hvis du har en 64bits AMD prosessor og den sier at FSB'n er på 1051mhz så mener de egentlig htt... ;)

Endret av blackbrrd
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...