Gå til innhold

Din rekord på oppetid


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
hm.. 555 days idag.

 

Merk at en høy uptime er en uting. For det første betyr det at du kjører en utdatert kernel og at du har mistet kontrollen på hvorvidt systemet klarer en reboot (og starter opp alle services den skal). så jeg møter meg litt i døra.

 

den oppetiden som betyr noe, er oppetid iform av tjeneste-tilgjengelighet. ikke hvor mange dager maskinen har vært oppe uten reboot. du kan godt reboote et system i rolige stunder, eller hvis du har en form for redundans på tjenestene (iform av andre maskiner) uten at dette går utover tjeneste-oppetiden

6648572[/snapback]

 

Er sant det du skriver, men husk at det er en forskjell mellom en server som står på "gutterommet" og en som står og kjører en kritisk tjeneste i en bedritft.

Lenke til kommentar

En maskin er jo greit nok at står på hele døgnet, men mange av oss her på forumet har jo mer enn, en pc da. Personlig har jeg tok stykker selv som jeg bruker+ at det er 8 andre datamaskiner i huset som står på 24/7. Da blir det jo litt. Foreldrene mine sa at vi kanskje skulle slå av maskinene om natta når de ikke brukes, men det blir litt stress med å slå dem på igjen. Litt kjedelig å sitte å vente på oppstarten.

Lenke til kommentar
wil:

 

strømprisen starter jo å bli høy, du bør slå av.

 

når du våkner, slå på maskina, gå og piss, drikk litt vann, og når du er tilbake er maskina på :)

6668461[/snapback]

 

Ja, det pleide jeg alltid også å gjøre før - hovedsakelig pga. støy da :) Hater pc/kjøleskap/whatever-støy når jeg skal sove.

 

Men nå i det siste har det hendt et par ganger at selve "kassa" har stått på døgnet rundt - enten fordi jeg har vært for trøtt til å vikle meg ut av alle programmene og websidene og alt det der, eller fordi den har stått og "tygd" på en jobb som tok laaang tid - eller noe annet.

 

Hm. Jeg må sjekke at ssh'en min funker nå... Iallefall bør den være klar til jeg skal begynne på blindern igjen neste uke og jobbe der denne uke :)

Lenke til kommentar
wil:

 

strømprisen starter jo å bli høy, du bør slå av.

 

når du våkner, slå på maskina, gå og piss, drikk litt vann, og når du er tilbake er maskina på :)

6668461[/snapback]

 

Ja, det pleide jeg alltid også å gjøre før - hovedsakelig pga. støy da :) Hater pc/kjøleskap/whatever-støy når jeg skal sove.

 

Men nå i det siste har det hendt et par ganger at selve "kassa" har stått på døgnet rundt - enten fordi jeg har vært for trøtt til å vikle meg ut av alle programmene og websidene og alt det der, eller fordi den har stått og "tygd" på en jobb som tok laaang tid - eller noe annet.

 

Hm. Jeg må sjekke at ssh'en min funker nå... Iallefall bør den være klar til jeg skal begynne på blindern igjen neste uke og jobbe der denne uke :)

6668613[/snapback]

Da er nok Windows Xp og dvalemodus tingen for deg. Det tar faktisk kortere tid å avslutte og oppstarten tar bare noen sekunder. Da får du opp alle programmene du hadde oppe før du gikk i dvalemodus neste gang du skrur den på. Vet ikke om det finnes noe lignende på Linux.

Endret av kjaks
Lenke til kommentar
wil:

 

strømprisen starter jo å bli høy, du bør slå av.

 

når du våkner, slå på maskina, gå og piss, drikk litt vann, og når du er tilbake er maskina på :)

6668461[/snapback]

 

Ja, det pleide jeg alltid også å gjøre før - hovedsakelig pga. støy da :) Hater pc/kjøleskap/whatever-støy når jeg skal sove.

 

Men nå i det siste har det hendt et par ganger at selve "kassa" har stått på døgnet rundt - enten fordi jeg har vært for trøtt til å vikle meg ut av alle programmene og websidene og alt det der, eller fordi den har stått og "tygd" på en jobb som tok laaang tid - eller noe annet.

 

Hm. Jeg må sjekke at ssh'en min funker nå... Iallefall bør den være klar til jeg skal begynne på blindern igjen neste uke og jobbe der denne uke :)

6668613[/snapback]

Da er nok Windows Xp og dvalemodus tingen for deg. Det tar faktisk kortere tid å avslutte og oppstarten tar bare noen sekunder. Da får du opp alle programmene du hadde oppe før du gikk i dvalemodus neste gang du skrur den på. Vet ikke om det finnes noe lignende på Linux.

6698523[/snapback]

 

Joda, både dvalemodus og ACPI sleep finnes på Linux. Men det når ikke målet mitt - den skal faktisk for det meste stå å jobbe når jeg og resten av huset sover. Derfor står den på. Den kan ikke jobbe i søvne :p (selv om jeg har installert SuSE på en maskin som var i suspend en gang... Mens jeg installerte... Men det er en annen historie :p)

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Plukka ned noen servere for noen uker siden i et firma, den ene hadde en oppetid på litt over 7år. En IBM desktop pc som stod stablet sammen med en haug andre i et serverrom. De maskinene der har hatt det optimalt, stått på konstant i et relativt støvfritt rom, med nøyaktig samme temperatur hele tiden, tilnærmet ingen slitasje der. Tok ut disken og testet den, chkdsk fant ingen feil på den :)

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...