Gå til innhold

Hjelp til RAID


Anbefalte innlegg

Lurer på en del ting rundt RAID.

 

FOr det første, hvordan fungerer det? SÅnn enkelt og greit, hva er det som gjør at cpuen ikke belastes under bruk? Hvis jeg har forstått det rett?

 

Er det mye dyrere enn vanlige hardisker? Har hørt ett par hundre kroner? Det er det vel verdt?

 

Og sist men ikke minst, hvor kan jeg kjøpe disse diskeneE?

 

Tusen takk :yes:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Leste nå denne guiden på PC World Norge. Lærte en hel del og fant ut at Raid0 er det som må være aktuelt for meg. Så tilbake til resten av spørsmålene i første post.  :innocent:

6620781[/snapback]

 

Du bruker helt "vanlige" harddisker. Du trenger derimot et hovedkort som har støtte

for RAID eller evt. et RAID-kontrollerkort.

 

Men jeg er igrunn usikker på om du fremdeles vet nok om RAID til å satse på det.

 

Hva er det for eksempel som får deg til å føle behov for å kjøre RAID0 ?

Lenke til kommentar

En kompis av meg som jobber for tci har rådet meg til å satse på det. Har vel egentlig aldri følt noe behov for det før han "vekket" meg. Vi satt å diskuterte pc en dag da han forklarte at all "lagging" i pcen når jeg starter programmer osv. ville dempes betraktelig.

 

Etter at du har satt opp systemet, er det noe mer komplisert enn noe annet da? Han kan nok sette det opp for meg uten problem.

Lenke til kommentar
Både Windows XP og Linux har støtte for RAID 0, 1 og 5 i software, så et hvilket som helst hovedkort kan brukes. Med XP må man riktignok fikle litt for at det skal bli tilgjengelig.

6620885[/snapback]

 

Riktig! Gikk litt fort når jeg skrev mitt innlegg, og i og med at jeg selv kjører hardware RAID på mine maskiner tenkte jeg ikke engang på en software løsning...

Lenke til kommentar
Så hvis jeg kjøper ett hoveddkort som støtter det, og noen helt vanlige harddisker akkuartt som om jeg ikke skulle kjøre raid så er det greit?

6620927[/snapback]

Korrekt, men merk at du må sette opp RAIDet først, samt at RAIDet KUN vil funke på det hovedkortet sannsynligvis, dvs at hvis hovedkortet dør mister du og alt på de diskene og må sette alt opp igjen. Kjører du raid 0 vil du og miste alt hvis en disk dør.

Lenke til kommentar
En kompis av meg som jobber for tci har rådet meg til å satse på det. Har vel egentlig aldri følt noe behov for det før han "vekket" meg. Vi satt å diskuterte pc en dag da han forklarte at all "lagging" i pcen når jeg starter programmer osv. ville dempes betraktelig.

 

Etter at du har satt opp systemet, er det noe mer komplisert enn noe annet da? Han kan nok sette det opp for meg uten problem.

6620891[/snapback]

 

På det grunnlaget ville jeg ikke tenkt tanken på RAID0. Ytelesesforskjellen er i vanlig praktisk bruk lite merkbar og størst ved lesing/skriving av større filer.

 

Husk også at i RAID0 dobler du sannsynligheten for å miste data. Dersom den ene av diskene ryker mister du alt du har lagret.

 

Jeg kjører selv RAID0 på to av mine maskiner her hjemme. På disse diskene er det kun

installert XP og de programmene jeg bruker. Disse har jeg et image av for å raskt

kunne gjennopprette systemet hvis noe går galt.

 

Ytelsesmessig merker jeg at Windows starter opp og at enkelte operasjoner går noe

raskere.

Lenke til kommentar

Siden Windows lagrer informasjon om hvilke programmer som er startet i minnet for å kunne starte de raskere neste gang vil jeg være så frekk å påstå at å få mer minne vil være den smarteste strategien. Samt å bruke Windows sin hibernate funksjon som og fører til raskere boot tid.

 

Sitter med 2GB minne på den stasjonære og er nesten i himmelen, på laptopen har jeg 512MB og det er nesten horribelt i forhold.

Lenke til kommentar
Ok, da er jeg med. Er det noen større sjanse for at diskene dør en hvis jeg bruker dem helt normalt? Har hatt disse i tre år utne problemer nå så er det i realiteten noe å bry seg mye oveR? som En negativ ting mener jeg?

6620957[/snapback]

 

Sjansene for at en disk dør er akkurat like stor om du kjører RAID eller ikke.

 

Forskjellen er at når du kjører RAID0 blir alle dataene fordelt over flere disker slik at om kun den ene disken dør så sitter du igjen med "halve" filer og ubrukelige data på de resterende diskene.

 

Om du bruker diskene "normalt" hver for seg mister du kun dataene som er lagret på den disken som dør.

 

I og med at diskene dine også er 3 år gamle ville jeg ikke tenkt på å sette dem i RAID0. Sannsynligheten for at en disk dør øker etterhvert som tiden går.

Lenke til kommentar
Siden Windows lagrer informasjon om hvilke programmer som er startet i minnet for å kunne starte de raskere neste gang vil jeg være så frekk å påstå at å få mer minne vil være den smarteste strategien. Samt å bruke Windows sin hibernate funksjon som og fører til raskere boot tid.

 

Sitter med 2GB minne på den stasjonære og er nesten i himmelen, på laptopen har jeg 512MB og det er nesten horribelt i forhold.

6620964[/snapback]

 

Helt enig. Jeg vil tro at den nevnte "laggingen" til trådstarter har sitt utspring i helt andre årsaker enn harddiskene. Uten å ha noen anelse om hva han har av maskinvare ellers.

Lenke til kommentar
Ok, da skyver jeg denne tanken på avstand fra nå. Men hvis jeg kjøper ett hoveddkort som har støtte for Raid, kan jeg da åpne for dette senere eller må jeg reformatere alt osv. for å få det til?

6620993[/snapback]

 

Du må sette opp RAID'et og formatere de to diskene som "en" disk før du begynner installasjon av noe som helst.

Lenke til kommentar
Maskinen jeg sitter på nå er 2-3 år gammel og lagger som fy i det meste, men det var mest med tanke på ny pc som jeg skal investere i Raid var aktuelt.

6621016[/snapback]

 

Hvis du er villig til å ofre noe sikkerhet for en svært liten ytelsesforskjell så går du for RAID0.

 

Ellers bør det du kaller for lagging være et ukjent fenomen om du kjøper en ny PC av noenlunde kaliber i dag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...