Gå til innhold

Trygt og ta med Utstyr til Portugal?


Anbefalte innlegg

Hallo!

 

Noen erfaringer om det er tygt og ha med utstyret til Portugal eller generelt utlandet, tenker mest på tyveri og slike ting.

 

Hvordan burde jeg ta det med meg, håndbagasje eller fly bagasjen?? har en stygg følelse av at fly folka kaster det hit og dit, og det er lite gunstig.

 

Syns punkter?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Håndbagasje

 

Du kan ta med 1 kolli (2 kolli i Business klasse og i Economy Extra på Interkontinentale ruter) på inntil 8 kg som håndbagasje. Denne bagasjen skal plasseres i bagasjehylle eller under setet foran deg. Størrelsen må ikke overskride 55x40x23 cm, ogdet totale mål må ikke overskrivde 115cm.

Flasker o.l.. med flytende innhold må være forsvarlig korket. Det er ikke tillatt å ha med brannfarlige, eksplosive eller illeluktende gjenstander og væsker (fyrstikker, propan, bilbatterier o.l).

Lenke til kommentar

Som regel så sier vel de fleste flyselskaper at et sted mellom 5 og 8 kg er max vekt på håndbagasje. Det skal og sies at jeg for min del aldri har fått håndbagasjen min veid. Tror de er mer oppmerksomme på den fysiske størrelsen, enn om det veier en kilo for mye, med tanke på at sekken/kofferten skal passe i oppbevaringsboksene eller under setet.

 

Jeg kan for øvrig anbefale å legge alt kamerautstyr i håndbagasjen - noe jeg er glad jeg gjorde da Kenya Airways og B.A sendte den store sekken min hit og dit da jeg skulle hjem fra Tanzania i påsken. Sekken kom heldigvis til rette, og meg ihende, tre dager etter at jeg hadde klart å komme hjem.

Lenke til kommentar

Ikke for å kapre tråden, men så ut som om CMI har fått svar på det han lurte på så våger meg å spørre her i stedet for å starte en ny tråd.

 

Jeg skal også ut å reise og kommer til å ta med meg en del fotoutstyr både analogt og digitalt. Det jeg lurer på er hvordan det er å ta med film gjennom tollen og den røntgen-saken. Mener å ha lest en plass at det kan viske ut filmen?! Jeg kommer til å ta med en del ferdigeksponerte, men ikke fremkalte filmer på reisen (skal fremkalle der).

Lenke til kommentar
Ikke for å kapre tråden, men så ut som om CMI har fått svar på det han lurte på så våger meg å spørre her i stedet for å starte en ny tråd.

 

Jeg skal også ut å reise og kommer til å ta med meg en del fotoutstyr både analogt og digitalt. Det jeg lurer på er hvordan det er å ta med film gjennom tollen og den røntgen-saken. Mener å ha lest en plass at det kan viske ut filmen?! Jeg kommer til å ta med en del ferdigeksponerte, men ikke fremkalte filmer på reisen (skal fremkalle der).

6621764[/snapback]

 

Jostein dette har blitt diskutert en tidligere tråd, så du kunne brukt søkefunksjonen. Det vi kom fram til i den andre tråden, var at dette kun var et problem hvis man gikk en lang rekke ganger igjenom en slik kontroll med den samme filmen (over 20 ganger feks.). Så får de fleste er dette en helt uaktuel problemstilling.

 

ps. Man skal ikke oppholde seg så veldig lang tid her på jorden før man har blitt eksponert for tilsvarende mengde røntgenstråler som ved en røntgenfotografering.

Endret av modin
Lenke til kommentar
Ikke for å kapre tråden, men så ut som om CMI har fått svar på det han lurte på så våger meg å spørre her i stedet for å starte en ny tråd.

 

Jeg skal også ut å reise og kommer til å ta med meg en del fotoutstyr både analogt og digitalt. Det jeg lurer på er hvordan det er å ta med film gjennom tollen og den røntgen-saken. Mener å ha lest en plass at det kan viske ut filmen?! Jeg kommer til å ta med en del ferdigeksponerte, men ikke fremkalte filmer på reisen (skal fremkalle der).

6621764[/snapback]

 

 

det bør du ikke være redd for, var jo innenfor det jeg spurte om :) hadde jo som du sier fått svar på det :)

Lenke til kommentar
Noen erfaringer om det er tygt og ha med utstyret til Portugal eller generelt utlandet, tenker mest på tyveri og slike ting.

6619106[/snapback]

Et par punkter:

Aldri gå alene - safety in numbers. Da er du et lett offer. Tyvene jobber i grupper - typisk en som napper kamera, og et par andre som står klare til å sende deg i bakken om du prøver å løpe etter.

Anonymiser kameraet. Bruk en annen stropp enn den som følger med kameraet hvor det står "Canon Digital extremely expensive camera". Og sort teip foran merkenavnet på kameraet; dette hjelper også for portrettfotografering (de du tar bildet av leser navnet, og ser derfor ikke rett i objektivet..).

Vær litt obs på hvor og når du går. Ikke ta med deg kameraet for å ta bilder av nattlivet i bakgater i favelaen. Vis litt sunn fornuft, da!

 

...og forsikre kameraet! Og last bilder over på en backupenhet hver kveld, slik at du ikke mister hele turen.

 

Jeg har hatt med kameraet på tur i Roma, Buenos Aires, La Paz og andre suspekte steder, men har aldri hatt problemer. I noen tilfeller la jeg imidlertid hovedkameraet igjen på hotellrommet og brukte et mye mer anonymt backup-kamera.

 

De beste bildene er de som aldri blir tatt!

 

- grå -

Lenke til kommentar

Virker som det er nye regler som skal innføres etter det planlagte terrorangrepet i england. Ser jo at alt fra drikke til alt elektronisk utstyr plutselig er forbudt. Jeg har ikke merka noen hindringer mot det tidligere. Jeg synes det hele er overdrevet når man ikke får lov ti,l å ha med noe ombord i flyet lenger.

Lenke til kommentar
Virker som det er nye regler som skal innføres etter det planlagte terrorangrepet i england. Ser jo at alt fra drikke til alt elektronisk utstyr plutselig er forbudt. Jeg har ikke merka noen hindringer mot det tidligere. Jeg synes det hele er overdrevet når man ikke får lov ti,l å ha med noe ombord i flyet lenger.

6659564[/snapback]

Huh, gjelder det i norge også?! FA**! Jeg som bruker psp på flyet :(

edit:

"For passasjerer som reiser fra Norge, gjelder vanlige håndbagasjeregler."

 

Ah.. :blush:

Endret av Bundy
Lenke til kommentar

Det er jo helt idiotisk, eller kansje ikke det men, bra de tar vare på sikkerheten, men om det skal bli så strengt og fly vil det si at man snart ikke kan ta med klær på flyet, har lest i et vitenskaps blad at man kan lage bomber av klær, og detonere dem med fjernstyring... det vil da si at man kan sitte inne i flyet og detonere ting i bagasjen... får høre med reise selskapet mitt om dette. Blir så irritert, får jeg ikke med foto utstyret mitt, så driter jeg i og reise.

 

Tror dere ikke reise selskapet veit dette??

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...