Gå til innhold

Fotokonkurransen 7. runde: Kveldslyset


Anbefalte innlegg

Jeg syns Ole-Bjorn er det beste bildet i denne konkurransen. De andre bildene faller ikke i smak. Mange av dem har for dårlig kvalitet (noe som ofte forekommer hvis man ikke har rett utstyr eller kontroll når man tar bilder i mørke omgivelser). Virker som stranda er redigert alt for mye. Fargene ser rett og slett litt grelle ut ;P (Unskyld) Syns også at det ikke har så mye kveld i seg. Syns de ensomme tre var en god kandidat. Men ville nå gått for Ole-Bjorn (Kanskje ikke for navnet, men bildet var best ;)

 

Jola

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg syns i det minste at "arrangøren" (altså vinner av forrige runde) bør kommentere alle bildene, og gjerne flere!

6635885[/snapback]

Litt usikker på hvordan man kommenterer ALLE bildene og FLERE... :hmm: Uansett tror jeg det kan være en utfordring, avhengig av hvor mange bidrag det er, og hvordan bidragene er. Enkelte bilder finner i alle fall jeg helt umulig å kommentere... :dontgetit:

 

 

Virker som stranda er redigert alt for mye. Fargene ser rett og slett litt grelle ut ;P (Unskyld)

6636095[/snapback]

Min stemme gikk i alle fall til "Stranda". Selv om bildet er tydelig redigert en del, synes jeg ikke det gjør noe så lenge resultatet blir slik. Kunstig? Muligens. Stilig? Definitivt!
Lenke til kommentar
Litt usikker på hvordan man kommenterer ALLE bildene og FLERE... :hmm:  Uansett tror jeg det kan være en utfordring, avhengig av hvor mange bidrag det er, og hvordan bidragene er. Enkelte bilder finner i alle fall jeg helt umulig å kommentere... :dontgetit:

6636420[/snapback]

 

Tenk at jeg, av alle mennesker, skulle klare dagens dårligste formulering. :blush: Det jeg mente å si var naturligvis at jeg gjerne ser at flere enn arrangøren kommenterer alle bildene... "Dette ga meg ingenting" er også en kommentar. :)

Endret av Anew
Lenke til kommentar
Virker som stranda er redigert alt for mye. Fargene ser rett og slett litt grelle ut ;P (Unskyld)

6636095[/snapback]

Min stemme gikk i alle fall til "Stranda". Selv om bildet er tydelig redigert en del, synes jeg ikke det gjør noe så lenge resultatet blir slik. Kunstig? Muligens. Stilig? Definitivt!

6636420[/snapback]

 

Ja. Delvis enig, men resultatet skal vel også gjerne stemme over ens med konkurransens tema, kveldslys. Vil ikke virke frekk eller spydig, bare syns det blir litt for syntetiske farger til at det blir noe tøft, og får ikke mye kvelds-stemning av bildet heller. Men det er nå min mening.

Lenke til kommentar

Fotografen får selv svare når konkurransen er over. Men dersom bildet er tatt med lang lukkertid, vil bildet virke mye lysere enn det lysforholdene faktisk var da bildet ble tatt. Dessuten er vi jo igjen da inne på definisjon av kveld, mange plasser er det like lyst ut kl 22 som det er kl 15... Skal man da vente til kl har passert midnatt for å få tatt et bilde som passer til konkurransen?

Lenke til kommentar
Fotografen får selv svare når konkurransen er over. Men dersom bildet er tatt med lang lukkertid, vil bildet virke mye lysere enn det lysforholdene faktisk var da bildet ble tatt. Dessuten er vi jo igjen da inne på definisjon av kveld, mange plasser er det like lyst ut kl 22 som det er kl 15... Skal man da vente til kl har passert midnatt for å få tatt et bilde som passer til konkurransen?

6643386[/snapback]

 

Akkurat her kan nok jeg komme med et innspill. Hensikten med temaet var å få folk til å komme seg ut å ta bilder når lyset er på sitt flotteste. Det varierer jo fra sør til nord, men her i Oslo vil jeg si at i 18-19 tiden og utover er det glimrende fotolys eller 'kveldslys' om man vil.

Når det er sagt vil nok ingen bli disket hverken for å ha vært litt tidlig ute, litt for seint ute eller kanskje for å ha tatt bilder med en pils innabords heller for den saks skyld ;)

Lenke til kommentar
Fotografen får selv svare når konkurransen er over. Men dersom bildet er tatt med lang lukkertid, vil bildet virke mye lysere enn det lysforholdene faktisk var da bildet ble tatt. Dessuten er vi jo igjen da inne på definisjon av kveld, mange plasser er det like lyst ut kl 22 som det er kl 15... Skal man da vente til kl har passert midnatt for å få tatt et bilde som passer til konkurransen?

6643386[/snapback]

 

Poenget med konkurransen er å fange et bilde som gir deg en kvelds-stemning. Hvertfall slik jeg tolket det. Jeg sier ikke at bildet hans ikke gir det, det gav bare ikke meg noen asosiasjoner med kveld. Kan være at det er for lyst for min smak, eller at jeg personlig ikke er så glad for fargene. Men hvis man får et bedre bilde, som er bedre egnet for konkurransen vil jeg si at man gjerne bør vente til midnatt. :yes:

 

Jola

Lenke til kommentar
Poenget med konkurransen er å fange et bilde som gir deg en kvelds-stemning. Hvertfall slik jeg tolket det. Jeg sier ikke at bildet hans ikke gir det, det gav bare ikke meg noen asosiasjoner med kveld. Kan være at det er for lyst for min smak, eller at jeg personlig ikke er så glad for fargene. Men hvis man får et bedre bilde, som er bedre egnet for konkurransen vil jeg si at man gjerne bør vente til midnatt.  :yes:

 

Jola

6645867[/snapback]

For så vidt enig med deg i det, men samtidig er det flere aspekter man må ta i betraktning i denne sammenheng. Nå har ikke jeg sjekket EXIF-data på bildet (om det er noen), men nå er jo dette en HELGE-konkurranse. Det betyr at man ikke har all verden av tid på seg til å flikke på et bilde. Og dersom bildet ikke er tatt før på søndag, kan man i alle fall ikke vente til etter midnatt med å ta bilde, da rekker man ikke konkurransen... :)

Lenke til kommentar

Slik jeg oppfattet Ragamuffin var poenget å bruke det varme og fine lyset man får om kvelden i bildet. Det er ikke mange av bidragene som gjør akkurat det i mine øyne. Stranda er ett av to eller tre, og kanskje det mest vellykkede på tross av innvendingene mot etterbehandlingen.

Endret av Anew
Lenke til kommentar
Slik jeg oppfattet Ragamuffin var ikke poenget å  bruke det varme og fine lyset man får om kvelden i bildet.

6646329[/snapback]

 

Håper du egentlig mente å si at det var poenget og ikke at det ikke var poenget. :)

 

 

(i ettetid kan jeg vel se tema kanskje var litt lite konkret, men så stor rolle spiller det ikke)

Endret av ragamuffin
Lenke til kommentar

Men jeg må få endre noe på det som er første posten.. Der står det "Konkurransen ble avsluttet søndag 6. august, klokken 23:59." Det er jo egentli feil... Vi kan fra nå av skrive

 

"Bildene må være levert inn søndag 6. august, før klokken 23:59. konkurransen avsluttes Torsdag klokken 21:00, der vinneren er blitt kåret i en pollduell"

 

Dette var bare et eksempel ... Men det blir feil å skrive det slik som det står nå egentlig!

Endret av Antarctica
Lenke til kommentar

ja, det stemmer at bildet er redigert ganske mye, men dette er gjort slik jeg jeg syntes det ble best. Helt klart overdreven fargebruk av himmelen, men jeg liker det slik. Bilde er tall utenfor Tromsø hvor det er like lyst hele døgnet nå, så noen spesiell kveldsstemning er det ikke barebare å få hær oppe.

Men vil uansett takke for all kritikk, bare fint å få forskjellige meninger:)

Lenke til kommentar

Gratulerer med seieren. Det beste bidraget vant igjen.

Med fare for å avsløre meg som en sånn fæl, espressodrikkende Oslo-type som hele resten av landet elsker å hate: Solen står vel noe lavere på himmelen om natten enn om dagen, eller har dere virkelig høylys dag hele døgnet? :blush:

 

Mvh en som aldri har tilbragt en natt nord for Trondhjem. :)

Lenke til kommentar
Gratulerer med seieren. Det beste bidraget vant igjen.

Med fare for å avsløre meg som en sånn fæl, espressodrikkende Oslo-type som hele resten av landet elsker å hate: Solen står vel noe lavere på himmelen om natten enn om dagen, eller har dere virkelig høylys dag hele døgnet?  :blush:

 

Mvh en som aldri har tilbragt en natt nord for Trondhjem. :)

6651027[/snapback]

Joda, det stemmer jo det. solen er jo lavere om natten men fortsatt godt over horisonten, så det blir ikke spessielt mye mørkere om natten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...