Gå til innhold

PLAN: Kjøpe HD'er istedenfor.


Anbefalte innlegg

Hvor mye greier en å hamstre med seg av stæsj på LAN, f.eks TG? Det er MYE det, så lenge man har MYE lagringsplass også da.

 

Det er det som er problemet. Jeg hater å brenne cd'er. Jeg har en 80 GB HD som er nå proppet full av STÆSJ. Har 2 partisjoner, C og D. På C (10 GB) har jeg alt som er installert/utpakka av programvare og spill. På D (70 GB), ligger Stæsjet.

 

Jeg skal på TG 2003, og sikkert MANGE andre LAN før det igjen. Problemet er lagringsplass.

 

En 80 GB HD tilsvarer ca 115 sjuhundre MB cd-plater og ca sytten 4,7 GB DVD-plater

 

PLAN:

 

Jeg tenkte at jeg kunne kjøpe HD'er istedenfor.

 

2 stykk WD 200GB IDE 7200RPM

 

Så fyller jeg opp den ene HD'en med 200 GB med stæsj, også bruker jeg den andre som back-up, og hiver den inn i skapet mitt? :smile:

 

Altså, jeg har det samme på begge HD'ene. Den som er i skapet mitt, er en cloning av den som står i maskinen. (I tilfelle en kræsj.. HD'er varer jo ikke evig)

 

Også kjøper jeg to nye, og når jeg har fyllt opp den ene med 200 GB med annet stæsj, så cloner jeg den, og hiver cloningen i skapet.

 

Har tenkt å bruke en sånn HD skuff på hver HD, slik at det er lett å ta ut/inn HD'ene også.

 

Vist en av 200 GB HD'ene kræsjer, så kjøper jeg en ny en, også cloner jeg cloningen som jeg har i skapet mitt.

 

Det blir litt dyrt, men det er vert det. Men hva trenger jeg av utstyr? Jeg er newbie. Jeg trenger et stort og bra kabinett, der det er stor og fet plass til mange HD'er. Jeg har sett litt på det største

Chieftec (DA-01B-D) Der må det være litt plass ihvertfall. Men trenger jeg noe annet utstyr? Er det utstyret jeg har bra nokk? Er det noen bedre kabinett jeg burde se på?

 

Setter pris på alle svar :smile:

 

_________________

AMD Athlon XP 1800+ 1,53 GHz

512 MB PC133 SDRAM

WD 80 GB

K75SA Hovedkort

 

[ Denne Melding var redigert av: Gabriel Shear på 2002-10-20 13:04 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor ikke få seg en raid-kontroller og sett opp de to diskene i RAID-1. Da blir automatisk det som ligger på DISK1 speilet over på DISK2 ...

 

Skulle da den ene disken tryne, har du dataene i sikkerhet på DISK2.

 

Men siden det bare skal være en dumpplass, hvorfor ikke få seg en billigere 5400rpm disk eller noe ? Du trenger vel ikke ha en über kjapp disk til å dumpe filmer, musikk og skrot på .. Maxtor 160GB duger vel, og er myyye billigere :wink:

Lenke til kommentar

Raid-kontroller ja.. Hørtest smart ut. Vet ikke hva det er men får vel sette meg inn i det :smile:

 

Ja jeg trenger vel ikke rask hd for å dumpe stæsj på? Ihvertfall ikke på clone disken som ligger i skapet.. Blir overføringshastigheten til HD'en mye tregere da? Eller? Hvordan funker hastigheten på en HD?

 

Hva trenger jeg for å kjøre mangen og store HD'er? Ingenting? Er hovedkortet mitt bra nokk? Jeg er somsagt NEWBIE..

Lenke til kommentar

har asus a7v333. I boka står det at den støtter opptil åtte hdd, to av dem i raid. Den raiden som kan være noe for deg er vel den som kalles raid0 eller striping, innholdet blir delt opp på diskene, det kan vel sammenlignes med at du klarer å skrive ett ord/bokstav på et ark og så neste sammtidig med den andre hånda, ytelse max 30% bedre. Hvis en hd klikker så er jo halve informasjonen borte... men oddsen er lav. I raid 0 slår du diskene sammen så 200*2gb vil windows tro er en 400gb partisjon

 

Hvis du har en external cdrom så er jo det greit.

 

Bigtoweret til chieftech har jeg. plass til 8hd+6cdrom (kan fikses til hd)+2floppy plasser.

 

Dette er vel for dem som driter penger. Du kan jo også kjøpe et raid kort, gud vet hva du finner på.

 

Søk litt temaet er gammelt (deler av det (f.eks. raid))

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-10-20 18:49, skrev desertglow:

Alt jeg har å si: Du har seriøst for masse penger! WDs 200GB-disker er ikke direkte billige per GB... skal du kjøre backup på den måten blir det jo billigere å skaffe seg en streamer i steden....


 

Jeg har ikke mye penger. Det er heller det at jeg er newbie. Eller, jeg har litt penger da. 27000 i banken. 20 000 kom fra komfen, og 7000 hadde jeg fra før av. Foreldrene mine har 500 000 på lån så, jeg er ikke akkurat det man kaller _RIK_. Men jeg fant ut at jeg skulle kjøpe noen andre HD'er som er billiere, med 5400 rpm når jeg fikk eg forslag fra

brukeren ufo som kom med et innlegg. :smile:

 

Så det jeg trenger er forslag, for jeg har ikke peiling. Jeg vet ikke hva en streamer er en gang. Kan noen forklare meg? Trenger flere forslag til hva som er billigst og best løsning.. :smile:

 

Og for all del, JEG er IKKE RIK :razz:

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-10-20 18:56, skrev Admin'c:

har asus a7v333. I boka står det at den støtter opptil åtte hdd, to av dem i raid. Den raiden som kan være noe for deg er vel den som kalles raid0 eller striping, innholdet blir delt opp på diskene, det kan vel sammenlignes med at du klarer å skrive ett ord/bokstav på et ark og så neste sammtidig med den andre hånda, ytelse max 30% bedre. Hvis en hd klikker så er jo halve informasjonen borte... men oddsen er lav. I raid 0 slår du diskene sammen så 200*2gb vil windows tro er en 400gb partisjon


 

Uff.. skjønner ikke halvparten engang. Jeg er vel treig.

 

Raid 0? Slik at jeg har 2 HD'er i pc'n som blir satt sammen til 1? Eller er jeg helt på jordet nå? Jammen da er jo det ikke _sikkert_ da, er jo backup jeg skal ha. Cloner liksom hd'en når jeg har fyllt den helt opp og legger cloningen i skapet. Også vist den som står i pc'n kræsjer (ødelagt) engang så kjøper jeg en ny, og cloner den hd'en som ligger i skapet mitt..

Lenke til kommentar

Greit dette blir på den grundige måten.

 

Raid

 

Her blir to hardiske koblet på hver sin idekabel

 

tre raidtyper

 

raid0

Hdene blir satt sammen til en virtuelt sett (kan jo ikke mose dem sammen i virkeligheten) Hvis du skal her lagre en fil på partisjonen i raid blir den delt opp og hardiskene motar biter av filen helt til den er overført

 

Fordel

+30% ytelse

 

Trist

hvis en kræsjer ligger som oftest halve filen på den så her er det ikke mye å redde.

 

(ghostin skulle nok gå bra, og jeg har ikke opplevd et kræsj enda, kjøler de ned med en 12db papst vifte)

 

Raid 1

Mirroring

 

For de paranoide. To disker blir slått sammen til en, men her er poemget som navnet sier at det blir lagret akkuratt det samme på begge hdene, så hvis en går til h*** så ligger en kopi på nr 2

 

Fordel

du har allti en kopi

 

Tap

Ytelsen synker, dyrt å kjøpe to hder når du ikke får de giggene du vil ha ekstra. (ikke misforstå meg de er ikke borte, men de blir jo brukt de også.)

 

Raid 1+0

kombinasjon

 

Dyrt som f*** med fire hd

 

(Søk på forumet først.)

 

Løsning 1

To hdskuffer

et raid kort

 

stapp to hder i raid. i hdskuffene har du disker som brukes til det rette formålet.

 

Ett sett til hjemmebruk (eks 40gb holder sikkert)

 

ett sett til lan (2*200gb=400 gb)

 

forslag2

Men spar penga og gjør f.eks. dette

 

2Hd skuff.

 

sett 1 monter+finn en 10gb 7200rpm eller noe lignende dedikert til win + office

 

sett2. En 80gb 10gb til win 70 til spill og kjøp en 200 til annet dritt. holder vel dette og er vel ikke for dyrt.

 

Når du skal noe annet drar du bare ut skuffene og skifter settene. 200 gb disken kan jo alltid være i og da trenger du bare en skuff

 

Forslag godtatt???

 

Ikke bruk konf pengene sett de på konto og la de yngle, du trenger de nok senere (er selv seksten så hva snakker jeg egentlig om...)

Lenke til kommentar

Hvordan lagrer dere stæsjet deres da, som sier jeg driter penger? Brenner dere ut flere hundre GB i cd'er? Såg det var en på forumet som sa han hadde 1500 cd'er.. Tenk hvor lett det hadde vert for han å hatt 6 hd'er i pc'n og 6 clone hd'er (back-up) av de i skapet istedenfor 1500 cd'er.

 

1500 cd'er er ganske mye det ?

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-10-20 19:50, skrev Gabriel Shear:

cd'er varer vel ikke evig heller. De er jo metallisert, og derfor kan fort bli feil på dem. + at jeg har hørt at de sakte men sikkert dauer en gang. På en måte råtner. Og nei, jeg snakker ikke om 100 år, men 5-10.


 

Dårlige CDer tar kvelden etter relativt kort tid, men det kommer litt ann på hvordan du oppbevarer dem. Utsetter du dem for masse lys tar de fort kvelden, men mørke steder med jevnt relativt lav temp er ideelt.

 

Verbatim har faktisk lifstidsgaranti på sine CDer, forutsatt at du behandler dem på en pen måte.

Lenke til kommentar

twarr skrev (2002-10-20 21:55):

Hei!

 

Er dere ikke oppdaterte ? :razz:

Det har komt ut en ny Maxtor disk på 160 gb, med 8 mb cache OG 7200 rpm.. Desse koster ca. 1800 kr på komplett... Da får du en rask, rimelig og bra harddisk..

Det spørst hvor mangen plater det er i den. Om det er 4 så er den litt raskere en den med 5400rpm og 2mb cache. Men den med 8mb cache koster nesten 3000kr det er den som har 2mb som koster 1800

 

[ endret av Kjetil Lura den 2002-10-20 22:09 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...