Gå til innhold

Nettverket døde i Debian [løst]


Anbefalte innlegg

Hei

 

Nettverket mitt døde plutselig i Debian. Jeg gjorde ingenting spesielt, satt og konfigurerte Eggdrop, og reboota fordi maskina hang seg etter at jeg prøvde å starte DCC chat med botten over internett. Så var nettverket vekk.

Jeg får ikke kontakt med omverdenen på noen måte, heller ikke lokale maskiner eller router. Nettverkskortet er angivelig aktivert, jamfør den GUI-baserte nettverkstingen i Debian. Jeg prøvde å pinge en annen maskin i nettverket og fikk følgende:

Network is unreachable

 

Håper på raskt svar =)

Endret av WizendraW
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

eth0

Link encap:Ethernet   HWaddr FF:FF:FF:FF:FF:EF
UP BROADCAST RUNNING MULTICAST  MTU:1500  Metric:1
RX packets:93 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0
TX packets:5 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0
collisions:0
RX bytes:10493 (10.2KiB)  TX bytes:1710 (1.6 KiB)

 

netstat

Kernel IP routing table
Destination         Gateway       Genmask        Flags      MSS Window   irtt Iface

 

Pjuh, noob som jeg er vet jeg ikke hva som er av interesse, og har man ikke nett så har man ikke nett, så jeg tar forbehold om "packet loss" under manuell overføring av data vha tastatur :tease:

Lenke til kommentar

No DHCPOFFERS recieved.
No working leases in persistent database.

Sleeping

 

Begynner å mistenke at nettverkskortet rett og slett er herpa. Det har levd i godt og vel et år oppi en eske sammen med en haug med dingser, ubeskytta. Skal teste med et annet kort i morra.

 

Takk for hjelp så langt Torbjørn, flere tips mottas selvsagt med stor takk! =)

Lenke til kommentar

Nå hang nettopp maskina seg for andre gang, uten at jeg gjorde noe spesielt. Hmm, dette liker jeg ikke. Alt stoppa helt, minte veldig om Windows ^^

 

Uansett; ifconfig viser ingen aktivitet på "eth0". På "lo" så er det litt aktivitet angivelig, 13.6KiB på RX og TX bytes (hva nå det er). Det ser ut som at den bare har fått error på alle pakkene, begge veier.

Restart av nettverket hjalp ikke videre, den prøver seg med en haug med DHCPDISCOVERS igjen, får ingen DHCPOFFERS og sier Exiting. "Failed to bring up eth0".

 

Kabelen står skikkelig i. Jeg har dynamisk IP eksternt ut fra huset, om det er det du tenker på. Telenor-skit. Har ikke prøvd å restarte routeren, skal gjøre det straks denne posten er postet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...