Jump to content
Sign in to follow this  
andrevr

DVD uspillbar, løpet kjørt?

Recommended Posts

Jeg har lagd en dvd for kanskje 2,5 år siden. Den har ingen skraper eller noe lignende, men den vil ikke spilles av lenger. Har prøvd den på to maskiner, men finner ingen filer på den lenger. JEg er klar over at dvd/cder ikke varer i evig tid, men er det noe jeg kan gjøre for å klare å lage en kopi av denne dvd platen (innholdet er en video opprinnelig fra DV).

Jeg hadde prøvd platen i alle spillere jeg hadde kommet over. Jeg har flere ganger ikke kunne lest av gamle CDplater og løsningen har vært å dra frem den gamle MITSUMI 4,2,8 brenneren fra 97-98 som leste plater mye bedre enn andre spillere.

Og folk lurer på hvorfor jeg sier at man skal kjøpe gode DVDplater.

Det du kan prøve for å redde noen filer er å lage et image med et program som støtter "skip errors". Deretter kan du mounte imaget og forhåpentligvis få ut noen filer.

Degraderingen av plater skjer gjerne først ytterst og det er derfor mulig at første delen er lesbar. Hvilket merke / mediacode er dette?

Mediacode vet jeg ingenting om. Det er en Verbatim 4x dvd plate. Har alltid kjøpt Verbatim, siden jeg har trodd at dette skulle være bra.

Ta en runde med DVD-decrypter til å ta backup av disken. DVD-decrypter kan hoppe over read-errors, jeg brukte en gang 52 timer for å rippe en skadet DVD og det fungerte fint.