Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Oppsigelse av forsikring på bil


Anbefalte innlegg

Hei

 

Har tenkt å kvitte meg med bilden jeg har nå og lurer på litt ang. oppsigelse av forsikringa. Begynte med forsikringa på en Volvo 240 fra den 20.februar i år og delte opp årsavgifta med 4 delbetalinger løpet av året. Har fått den 3 nå og den skal betales 22/8-06 og jeg regner kanskje med at bilen blir solgt før den tid. Og jeg sendte mail til gjensidige og spurt men de sa at jeg skulle betale uansett:s Kan det stemme da?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har fått den 3 nå og den skal betales 22/8-06 og jeg regner kanskje med at bilen blir solgt før den tid. Og jeg sendte mail til gjensidige og spurt men de sa at jeg skulle betale uansett:s Kan det stemme da?

 

Forsikringa opphører når salgsmelding på bilen foreligger. Dette får de som regel fra biltilsynet. Det stemmer nok det, at de vil at du skal betale. Det har nok noe med faktureringsystemene å gjøre. Men du får igjen det du har betalt for, etter den datoen forsikringa opphører. Er ihvertfall vanlig praksis.

 

 

 

mvh

Pantera

Lenke til kommentar
jeg skal selge en bil nå, men får ikke pengene med en gang, så jeg skal vente 5 dager med å levere inn eierskifte til jeg har fått pengene. hva skjer da viss nye eier krasjer? står i kontrakt når bilen ble solgt..

 

Pass på å få et evt. lånebevis fra banken hans. Og hvis du i tillegg har signaturen hans på en kjøpekontrakt, så skulle det ikke være noe problem. Hvis han ikke har lånebevis....selg bilen til noen andre.

 

 

mvh

Pantera

Lenke til kommentar
Pass på å få et evt. lånebevis fra banken hans. Og hvis du i tillegg har signaturen hans på en kjøpekontrakt, så skulle det ikke være noe problem. Hvis han ikke har lånebevis....selg bilen til noen andre.

 

mvh

Pantera

6620545[/snapback]

 

takk for kjapt svar pantera.

Bilen er allerede solgt, men hva slags rettigheter har jeg hvis ikke han betaler da, med tankte på å få pengene mener jeg? Så jeg har ingen forpliktelser hvis han krasjer altså.

Lenke til kommentar

Naturligvis får du bonustap om du "låner" bort bilen, han krasjer og din forsikring brukes. Uansett om du har fått pengene eller ikke, ville jeg gjort det slik at datoen i kontrakten som overdragelsesdato er den samme som den dagen han får bilen. (Jeg ville riktignok ikke levert fra meg bilen uten å ha fått pengene...). Jeg ville sagt opp forsikringen fra den datoen jeg leverte fra meg bilen. Han må tegne ny forsikring selv.

Lenke til kommentar
Naturligvis får du bonustap om du "låner" bort bilen, han krasjer og din forsikring brukes. Uansett om du har fått pengene eller ikke, ville jeg gjort det slik at datoen i kontrakten som overdragelsesdato er den samme som den dagen han får bilen. (Jeg ville riktignok ikke levert fra meg bilen uten å ha fått pengene...). Jeg ville sagt opp forsikringen fra den datoen jeg leverte fra meg bilen. Han må tegne ny forsikring selv.

6621632[/snapback]

 

datoen i kontrakten er den samme som når han fikk bilen ja.. Forsikringa gjelder vel ikke for han når han er ny eier, forsikringspapirene gjelder jo for den som eier bilen vel. Man har jo tre dager på seg ifølge biltilsynet til å levere eierskifte, man må jo ha noen rettigheter på de tre dagene.

Lenke til kommentar

Som jeg skrev over her, man har forsikring i inntil 14 dager etter man har kjøpt en bil:

 

 

Sakset fra Gjensidige:

 

"Ved eierskifte gjelder vognskadeforsikringen til fordel for ny eier inntil ny forsikring er tegnet, men ikke lenger enn 14 dager etter eierskifte. Øvrige forsikringsdekninger opphører ved eierskifte"

Lenke til kommentar
Som jeg skrev over her, man har forsikring i inntil 14 dager etter man har kjøpt en bil:

 

 

Sakset fra Gjensidige:

 

"Ved eierskifte gjelder vognskadeforsikringen til fordel for ny eier inntil ny forsikring er tegnet, men ikke lenger enn 14 dager etter eierskifte. Øvrige forsikringsdekninger opphører ved eierskifte"

6623361[/snapback]

 

ok, takk skal du ha. da fikk jeg oppklart det..

Lenke til kommentar
Det er kun ansvar som dekkes av denne poolen..

 

 

Dessuten får ikke selskapene melding fra biltilsynet når salgsmelding er levert. dette må man si ifra om selv.

 

G

6629068[/snapback]

Vet at man må si ifra selv, men får ikke sagt opp forsikringa før salgsmelding er levert..

Lenke til kommentar

Hei

 

Bare lurer på en sak til, bilen min blir vel muligens solgt løpet av neste uke. Har ikke helt bestemt meg for salg enda og den som vil kjøp bilen vet om det. Men skal jeg sende skrifltig oppsigelse til mitt forsikringsselskap, som er gjensidige om at jeg ikke har bil fra den og den dato? Og siste fakturaen jeg fikk nå gjelder fra august til november, vil jeg få igjen den summen og hva med ungdomstillegget. Gjensidige har vel det?

Lenke til kommentar
Har fått den 3 nå og den skal betales 22/8-06 og jeg regner kanskje med at bilen blir solgt før den tid. Og jeg sendte mail til gjensidige og spurt men de sa at jeg skulle betale uansett:s Kan det stemme da?

 

Forsikringa opphører når salgsmelding på bilen foreligger. Dette får de som regel fra biltilsynet. Det stemmer nok det, at de vil at du skal betale. Det har nok noe med faktureringsystemene å gjøre. Men du får igjen det du har betalt for, etter den datoen forsikringa opphører. Er ihvertfall vanlig praksis.

 

 

 

mvh

Pantera

6582089[/snapback]

 

Forsikringen opphører ikke når salgsmeldingen foreligger. Selskapene får ikke beskjed fra biltilsynet (Motorvognregisteret) når det kommer salgsmelding. Forsikringen opphører automatisk først når kjøretøyet er omregistrert på den nye eieren!

Fra i år av kan man når som helst skifte forsikringsselskap, ikke bare ved hovedforfall som tidligere.

 

Mvh SAABBEN

Forsikringsselskapene har heller ikke lov til å be om kopi forsikringsdokument som forteller hvor stor bonus du har heller. De må bare stole på det du sier, men lyver du kan det jo være svindel.

Lenke til kommentar
Forsikringen opphører ikke når salgsmeldingen foreligger. Selskapene får ikke beskjed fra biltilsynet (Motorvognregisteret) når det kommer salgsmelding. Forsikringen opphører automatisk først når kjøretøyet er omregistrert på den nye eieren!

Fra i år av kan man når som helst skifte forsikringsselskap, ikke bare ved hovedforfall som tidligere.

 

Mvh SAABBEN

Forsikringsselskapene har heller ikke lov til å be om kopi forsikringsdokument som forteller hvor stor bonus du har heller. De må bare stole på det du sier, men lyver du kan det jo være svindel.

6653940[/snapback]

 

Forsikringen opphører ikke automatisk når den er omregistrert nei, det er forsikringstakers ansvar å sørge for at forsikringen blir stoppet ved evt salg av bil.. ellers løper bare forsikringen videre. (dette i forbindelse med betaling)

 

Når det gjelder bytte av selskap kan dette gjøres med en mnd varsel, man kan ikke gå på dagen ved bytte av selskap utenom hovedforfall.

 

Og jo, selskapene har lov å be om bekreftelse om bonus, det er det eneste som utveksles av informasjon mellom selskaper. Dette er informasjon som blir kontrollert opp mot gammelt selskap og evt korrigert om det skulle være avvik mellom oppgitt og faktisk bonus.

Endret av Goebbels
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...