Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

"Blackout"/Selvbygget PC/Skjermkort defekt?


Anbefalte innlegg

Heisann, skal prøve å forklare mitt problem i korthet.

 

Har bygget flere PCer, og har nå bygget et Pentium D system:

 

Kjernespec:

 

Pentium D 930 3 ghz socket 775

Asus S755 i945PL (p5pl2)

Asus GF7600GS SILENT

Apacer 2 x 1gb DDR2 SDRAM 553HMZ

Seagate 7200.10 320 GB SATA-2

Antec SONATA 2 med 450W PSU

Original Windows, fullt oppdatert

 

Problemet

Disse to tingene kan skje:

 

1. Skjermen blir plutselig sort. Kan skje i browsing såvell som i gaming, med tempraturer på CPU og i kabinettet liggende rundt 40 C. Det virker som maskinen går, men skjermen viser "No signal". Eneste som hjelper er resetknappen

 

eller

 

2. Skjermen fryser, med vertikale fargestriper. Skjer like uforutsigbart som nr. 1. Noen ganger våkner maskinen til liv igjen, men som oftest må man reboote. I startupprosssen til BIOS, så er skjermbildet preget av de vertikale stripene og kraftig distortion fremdeles, men blir borte når windows booter.

 

Teori

Noe er galt med skjermkortet. Vi har prøvd en annen skjerm, samme problem. Det faktum at bildet er distorted i BIOS utelukker vel Windows error? Har prøvd nyeste NVIDIA drivere og bundled ASUS drivere. Kan det være andre grunner. PSU? BIOS versjon?

 

Tar imot forslag og tips med stor takk. Forøvrig takk til et genialt forum!

 

EDIT

Har 2 vifter på low rpm, DVD, harddisk og hovedkort som krever strøm. Alt av nytt merke som ovenfor. Er 450 watt for lite da?

 

Vennlig hilsen

Håvar

Endret av hkarlsen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei. Jeg hadde et lignende problem med tanke på distortion i bios på et Fatal1ty an8 hovedkort. I tillegg "frøs" den ofte i både win og spill.Fant senere ut at hovedkorted var defekt. Jeg sier ikke at du kan ha samme problem,men det var det første som slo meg når jeg leste innlegget ditt. Overklokker du?

Lenke til kommentar

Skal prøve få installert doktor programvaren til asus, slik at den kan lese av GPU temp. Men den er som sagt SILENT (kun passiv kjøling). Kan ta på kjøleribben, den er lunken. Skal GPU ha mye lavere temp en CPU?

 

Kan jo også være hovedkortet som nevnt...

 

Tar gjerne imot flere innspill..

 

Takk!

Lenke til kommentar

Hei igjen!

 

Ting er blitt verre:

 

Maskinen kommer nå ikke inn i windows. Nesten hver gang den booter opp i windows, har den kraftig distortion. Når windows startup kommer (progress bar), får den "blackout" (skjermen søker etter input og ender opp i "no signal"). Nå er det vel strengt tatt bare å hevde defekt skjermkort og levere hos amentio. Skal skrive en mail til dem først og avklare...

 

Andre tips? Kan dette liksågodt være HK, PSU eller RAM? Har desverre ikke mulighet til å bytte PCI E kort, da jeg ikke har andre som har det.

 

På forhånd takk for svar!

Lenke til kommentar

Ok. Takk for feedback. Tross BIOS update er ikke problemet borte. Sakene er kjøpt på amentio.no, noen som har erfaring med retur/garanti hos dem? Litt dumt å sende gfxkortet i retur om det er HK som er gåent... bør jeg sende begge slik at de kan sjekke begge? Eller bør jeg kjøpe et gfxkort i butikken for å eliminere HK, for så å levere gfxkort innenfor angrefrist?

 

Takk for alle innspill!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...