Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Fjerne blokkering av UDP på studentnett?


Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg bor for tiden på en studentby, og internett er inkludert i husleia. Problemet er bare at jeg ikke får spilt CS, battlefield, blir unconnectable i torrent-programmer osv. Leste i en blekke jeg fikk i posten at all UDP trafikk var blokkert.

 

For å få koblet meg på nettet må jeg kjøre telnet 129.xxx.xxx.xxx i run, og taste inn brukernavn og passord.

 

Er det en mulighet å få cs(i første omgang) til å bruke en annen protokoll eller gjøre noe for å komme seg rundt sperra? Har bestilt nytt nett, men det kommer først om litt over 1 måneds tid.

 

All hjelp blir tatt imot med takk.

 

/Andreas

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, man kan det hvis man vet hvilke porter som skal være åpne. Ha en linux pc på innsiden og utsiden av brannmuren så tunnelere mellom de. Så ssh til en maskin på UiO for å starte kjøre det eksternt f.eks.

 

Men det er veldig knotete, og ja det er kjedelig at de som er koblet til UiO har internett light :p Men det er bare å leve med, så blir det mere studier i tillegg.

Lenke til kommentar

Ja 8Mbit til berre surfing er vel kanskje litt "bortkasta"

men ei studentbylinje er tiltenkt at ein skal kunne overføre og bruker heimeområdet på uio raskt og effektivt.

 

Du er klar over at internettlinja blir levert med restriskjoner på bruken.

Brudd på desse kan føre til at USIT kutter linja, og vær obs: dei overvåker trafikken.

 

Eit lite velmeinande råd:

Bruk studietida til å studere å vere sosial med dei andre studentane, ikkje sitt inne og spel CS.

Lenke til kommentar
Ja 8Mbit til berre surfing er vel kanskje litt "bortkasta"

men ei studentbylinje er tiltenkt at ein skal kunne overføre og bruker heimeområdet på uio raskt og effektivt.

 

Du er klar over at internettlinja blir levert med restriskjoner på bruken.

Brudd på desse kan føre til at USIT kutter linja, og vær obs: dei overvåker trafikken.

 

Eit lite velmeinande råd:

Bruk studietida til å studere å vere sosial med dei andre studentane, ikkje sitt inne og spel CS.

6615812[/snapback]

Vel, teknisk skal det være 10mbit.

Men nei, de overvåker ikke all trafikk. Og de tar bare folk hvis de har fått en mail fra f.eks opprettshavere. Så de søker ikke aktivt etter "lovbrytere", men hvis de tar deg - så er man utestengt i 10 uker i første omgang.

 

En liten ting. Onlinespilling er bare et alternativ i fritiden, akkurat som ut med venner, en tur til byen osv. Men så har det seg slik at man studerer ikke 24/7, heller er man ikke med venner i evt. resterende tid - eller de er opptatt. Da kan det være greit å slappe av med noe en gang iblant.

 

Så det er totalt feil med boo hiss mot folk som spiller spill en gang iblant "fordi det er så mye annet å gjøre". Tror selvfølgelig ikke det var sånt ment though;)

 

Uansett.... hvis man flytter til hybler knytta til UiO og forventer eller "må ha" internett hvor man kan spille, så kan man like godt revurdere :p

 

Jeg har bodd på Bjølsen Studentby i 2 år nå og har aldri hatt ett særlig akutt behov for å spille spill.

Lenke til kommentar

Poenget deres er vel at de ikke vil at UiO skal bli tumleplass for piratkopiering i stor stil (nedlasting/spredning av torrents, DC++ og alt det andre). Navnet på skolen holdes unna den slags så godt som mulig.

Og du kan banne på at det fins høyt utdannede og svært datainteresserte nerder i IT-seksjonen som vet om alle mulige smutthull i nettverket.

Endret av Bitex
Lenke til kommentar
Poenget deres er vel at de ikke vil at UiO skal bli tumleplass for piratkopiering i stor stil (nedlasting av torrents, DC++ og alt det andre). Navnet på skolen holdes unna den slags så godt som mulig.

6615969[/snapback]

Skulle bare mangle og, det er forbudt per norsk lov og da er det forståelig.

 

Nei vi trenger ikke å ta en lang diskusjon om det emnet...

Lenke til kommentar
Poenget deres er vel at de ikke vil at UiO skal bli tumleplass for piratkopiering i stor stil (nedlasting/spredning av torrents, DC++ og alt det andre). Navnet på skolen holdes unna den slags så godt som mulig.

Og du kan banne på at det fins høyt utdannede og svært datainteresserte nerder i IT-seksjonen som vet om alle mulige smutthull i nettverket.

6615969[/snapback]

Poenget er at DET IKKE STOPPER PIRATKOPIERING. Ved å sperre UDP portene! Det er ihvertfall ikke hovedhensikten.

 

Og ja, de fleste MMORPG spill fungerer glimrende da de bruker TCP pakker for å kommunisere med serveren.

De MMORPG som jeg har testa og fungerer er: WoW, DAoC, AO, EVE-Online, EQ, SWG, GW. - sikkert mange flere

Lenke til kommentar
snip

6615812[/snapback]

Vel, teknisk skal det være 10mbit.

Men nei, de overvåker ikke all trafikk. Og de tar bare folk hvis de har fått en mail fra f.eks opprettshavere. Så de søker ikke aktivt etter "lovbrytere", men hvis de tar deg - så er man utestengt i 10 uker i første omgang.

 

En liten ting. Onlinespilling er bare et alternativ i fritiden, akkurat som ut med venner, en tur til byen osv. Men så har det seg slik at man studerer ikke 24/7, heller er man ikke med venner i evt. resterende tid - eller de er opptatt. Da kan det være greit å slappe av med noe en gang iblant.

 

Så det er totalt feil med boo hiss mot folk som spiller spill en gang iblant "fordi det er så mye annet å gjøre". Tror selvfølgelig ikke det var sånt ment though;)

 

Uansett.... hvis man flytter til hybler knytta til UiO og forventer eller "må ha" internett hvor man kan spille, så kan man like godt revurdere :p

 

Jeg har bodd på Bjølsen Studentby i 2 år nå og har aldri hatt ett særlig akutt behov for å spille spill.

6615938[/snapback]

 

 

Stengingene av portene meiner eg blei agrumentert med virustrafikken og ikkje pirattrafikken.

 

Og det med overvåkninga, om dei gjer det aktivt eller ikkje er eg ikkje sikker på men jaggu har det muligheiten for det.

Dei viste veildig fort når det kom ei "ikkje autorisert" maskin på feil ip-subnett (me snakker programvare på maskina)

 

Dei går nok ikkje aktivt etter folk men tar berre dei som blir klaga på, men kva dei veit og kva dei gjer er to forskjellige ting.

 

 

mvh

JanEirik

Lenke til kommentar

Nå har vel tråden gått litt utover det jeg spurte om, men det er jo greit. Har slått meg til ro med at jeg får klare meg uten.

 

Har som sagt bestilt eget nett, og det er ikke bare for å få spilt cs et par ganger i måneden, men også fordi jeg har lyst på trådløst nett på rommet. Har akkurat kjøpt meg bærbar, og da er det litt bedre å ha det. Man får nemlig heller ikke satt opp et trådløst aksesspunkt på nettet.

 

Og jankee, jeg er sosial, og når jeg har noe å studere, så gjør jeg det. Men i og med at jeg begynner på førsteåret nå, så blir det litt vanskelig å bruke hele sommerferien på å lese. Uansett, takk for rådet. ;)

 

Helt enig med deg i det du sier i den siste posten; jeg tror nok de har god oversikt over hva som skjer på nettet, hva brukerne gjør, men man må nok bruke programmene en del før admin får ut fingern.

Endret av andyn
Lenke til kommentar
Har som sagt bestilt eget nett, og det er ikke bare for å få spilt cs et par ganger i måneden, men også fordi jeg har lyst på trådløst nett på rommet. Har akkurat kjøpt meg bærbar, og da er det litt bedre å ha det. Man får nemlig heller ikke satt opp et trådløst aksesspunkt på nettet.

6618269[/snapback]

Hmm hvor bor du? Visste ikke at det var lov å sette opp internett der USIT hadde kobla opp fra før. Ikke alle student - leiligheter/hybler har tilknytta internett og det er mange som står i kø for å få. Da ser jeg ikke poenget for en å gjøre det dobbelt opp.

 

Jeg ser ikke noe galt med det, men det er jo at moralsk tankekors.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner tankegangen din, men jeg kan nesten ikke bry meg om at andre ikke har tilgang, og at jeg får dobbelt opp. Studentbyene driver kontinuerlig og bygger ut nettet sitt. De fleste har vel fasttelefon på hybelen sin, så da er det vel ikke noe i veien for at de kan bestille eget nett de heller?

 

Bor forresten på Vestgrensa. Har lest rundt på alle regelsider o. l. på nettet, men det står ikke noe om at jeg ikke har lov. Får jeg vite det, så avbryter jeg bare hele greia. Ser ikke grunnen til at det ikke skulle være lov. Har telefonlinje inn i hybelen, og en plugg til data(studentnettet). Det burde jo funke greit og koble bredbånd via telefonledninga som vanlig? Eller tar jeg helt feil da?

 

Edit; Verdt og nevne at jeg også ringte NGT og hørte om telefonlinja, og de sa at nummeret mitt og linja var klar for oppkobling.

Endret av andyn
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...