Gå til innhold

Nettverkslyd for kresne ører


Anbefalte innlegg

Dette har jeg ventet på LENGE.

Forhåpentligvis kommer den til Norge med ca. oppgitt pris, men tviler :\

12000 var noe dyrt, men er villig til å betale det med tanke på funksjonalitet.

 

Har allerede Micromega cd spiller til 36.000, som ikke brukes så mye som ønsket pga. avansert load metode ( problemer oppstår ved hver fest :cry: ).

 

Med denne enheten kan man lage playlists og loade musikk uten at man leter i mange minutter, tar på cd'er (merker/smuss) eller må åpne og trykke på masse hifi komponenter (tungvindt), så verdt 12000 for bruket det er ment til. At folk mener at dvd spiller til 2000kr kan spille mp3 blir urelevant i denne diskusjonen. Hvis dere ser på fjernkontrollen forøvrig ser det meget enkelt ut å legge til sanger til "current playing playlist", utmerket for å unngå krangler når flere lytter :p

 

Desverre tipper jeg denne koster 15000 minst når den kommer til landet, så får vel starte å spare allerede nå :love:

 

 

Edit: Jeg er ikke Hifi freak og bruker selvfølgelig mp3 for bil/htpc, men FLAC er ønskelig for Hifi :cool:

Endret av shahin
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Desverre tipper jeg denne koster 15000 minst når den kommer til landet, så får vel starte å spare allerede nå  :love:

6566149[/snapback]

 

Jeg vil faktisk tro det motsatte. Prisen kommer til å gå ned litt. Den prisen som er oppgitt der er jo faktisk prisen for forhåndsbestilling bundlet med en squeezebox så de har sikkert litt å gå på.

 

Satser på at USA kriger litt, slutter å krige, kommer i et par oljekriser osv... så får vi heller kjøpe den over there når dollaren ikke er verdt papiret den er trykket på :cool:

 

DrE

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke helt forstå hvorfor man skal ha denne når man kan bruke pc og overføre lyd digitalt til da converteren på stereoanlegget med en lang optisk kabel. Selv bruker jeg den optiske utgangen på lydkortet mitt til stereoanlegget.

 

Lyden som lages er jo avhengig av DAC på stereoanlegget og ikke i lydkortet ved digital overføring. en fjernkontroll eller et trådløst tastatur funker jo utmerket i selskap.

Lenke til kommentar
Jeg kan ikke helt forstå hvorfor man skal ha denne når man kan bruke pc og overføre lyd digitalt til da converteren på stereoanlegget med en lang optisk kabel.  Selv bruker jeg den optiske utgangen på lydkortet mitt til stereoanlegget.

 

Lyden som lages er jo avhengig av DAC på stereoanlegget og ikke i lydkortet ved digital overføring. en fjernkontroll eller et trådløst tastatur funker jo utmerket i selskap.

6566398[/snapback]

Brukervennlighet er et stikkord. Trådløst er et annet. Ikke alle har PC i lytterommet/stua.

Lenke til kommentar

Javel? 12 store for en avspiller? Skjønner ikke helt hva som gjør den verdt alle penga?

Kanskje jeg har mista poenget helt, men jeg sjanser nå likevel.

En kan bygge en svært rå avspiller selv for 12 laken, og ennå ha penger til en hjemmelaget NAS f.eks.

 

Ja den var fin og se på, og alt men 12 laken?

 

Dersom jeg leser artikkelen og hjemmesiden deres riktig er den største fordelen FLAC, altså lossless format og dermed svært mye bedre lyd for entusiaster. Riktig?

 

Hvorfor ikke kjøpe et (semi)profft lydkort til rundt 1500-4000, og putt det kortet inn i eksisterende pc/htpc/ eller bygg en dedikert maskin for lyd? I disse prisklassene vil en finne svært gode DAC'er eller ADC'er. Utgangene og inngangene vil være tilsvarende eller bedre enn på Transporter. Så dersom en kun trenger et bra lydkort og en HTPC kan en jo bygge seg en HTPC (eller begynnelsen på den) for resten av pengene. Da har du også gleden av stor skjerm nemlig TV. Enklere å finne fram i store musikk samligner når en ser på skjermen hvor en er i menyer og lister.

 

Hadde vært morsomt om noen kunne kjørt en arbeidslogg eller tilsvarende, hvor de satt sammen en selvbygd løsning med samme eller bedre kvaliteter enn Transporter. For de som har kontakter eller publisert arbeidslogger burde det også være mulig å få sponsorer som dekker kostnadene.

Lenke til kommentar

Jada, selvbygg vil som regel kunne konkurrere på pris i forhold til ferdige produkter. Ikke alle har lyst til å bygge HTPC.

 

Den lydmessige ytelsen til Transporter vet jeg ikke noe om ennå, men spesifikasjonene ser veldig imponerende ut. Det er ikke sikkert den står tilbake for DACer i 10 000 kroners-klassen (f.eks. Benchmark DAC-1).

 

De har, som tidligere nevnt, et rimeligere produkt som heter SqueezeBox3, som sannsynligvis passer bedre for folk med stramt budsjett. Transporteren er myntet på de som vil ha det beste, og når prisen går opp går nødvendigvis ytelse/pris-forholdet ned. De fleste vil nok være fornøyd med en SB3 ytelsesmessig, og da er det ingen vits i å vurdere Transporteren.

Lenke til kommentar

Selv er jeg blitt veldig glad i pandora, og hører på den stort sett hele tiden mens jeg jobber. Å lage en enkel løsning for pandora-avspilling er i alle fall noe jeg hadde satt pris på, i tillegg til FLAC og andre morsomme saker selvfølgelig. Nå kommer jeg aldri til å bla opp 12k for en slik duppeditt, men jeg kan helt klart se hvorfor noen skulle ønske å gjøre akkurat det. Å sammenligne denne med en HTPC er etter min mening litt gal innfallsvinkel.

 

Man kan få mye mer ut av en HTPC selvfølgelig, men denne boksen er noe du har stående i stereo-racket i 10 år, kanskje lenger (for noen kortere seff). Den gjør en spesifikk oppgave, og etter hva jeg kan se så gjør den jobben sabla bra.

 

-Ko_deZ-

Lenke til kommentar
Den har trådløst? hastighet? Hvis ikke er den uinterresant for meg. Eller ser den ut som et drømmeprodukt, med unntak av prisen :/

6579658[/snapback]

 

Vanlig 802.11g standard. Holder i massevis for overføring av lyd

Endret av soul
Lenke til kommentar
Så lenge begge enheten har det så holder det i massevis ja. Fanken jeg fikk lyst på den minste(squeezebox) jeg, nå... er den like bra som den store?

 

Kan vi også få et lignende produkt for video snart?

6580637[/snapback]

 

Like bra er den vel sikkert ikke, men det er et veldig fint produkt, jeg tror du blir like fornøyd ihvertfall :)

 

AtW

Lenke til kommentar
Like bra er den vel sikkert ikke, men det er et veldig fint produkt, jeg tror du blir like fornøyd ihvertfall :)

 

AtW

6580669[/snapback]

 

Jeg kjenner to stykker som importerte squeezebox og begge er storfornøyd med egenskapene. Greit nok at Transporter har (bør ha i alle fall) høyere kvalitet på utgangssignalet, men squeezebox er fortsatt det produktet som har bredest nedslagsfelt av disse to.

 

Den er vistnok genial i sin enkelthet.

 

DrE

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Jeg kan ikke helt forstå hvorfor man skal ha denne når man kan bruke pc og overføre lyd digitalt til da converteren på stereoanlegget med en lang optisk kabel.  Selv bruker jeg den optiske utgangen på lydkortet mitt til stereoanlegget.

 

Lyden som lages er jo avhengig av DAC på stereoanlegget og ikke i lydkortet ved digital overføring. en fjernkontroll eller et trådløst tastatur funker jo utmerket i selskap.

6566398[/snapback]

 

Hei,

jeg eier selv en squeezebox 2, og er storfornøyd med funskjonaliteten. Jeg tenkte bare jeg skulle peke på en liten teknisk detalj ved transporter og squeezebox. Det gjelder Jitter: http://en.wikipedia.org/wiki/Jitter. Jitter er støy på klokkesignalet i systemet. Ved overføring via spdif må klokkesignalet gjennvinnes fra datastrømmen. Dette er svært vanskelig å få til uten å innføre Jitter. I transporteren og i squeezeboxen kjører man en fast klokke internt. Klokkesignalet blir derfor mye mere 'stødig'. Et problem mindre å ta hensyn til :) I den prisklassen de sikter seg inn mot med transporteren er slike ting viktige.

 

Et annet problem med overføring av digital lyd fra lydkortet, er at enkelte(de fleste?) lydkort (Soundblaster f.eks) Resampler signalet fra 44khz til 48khz før det kommer ut av digital-utgangen på lydkortet. Selv om du overfører lyden digitalt, er den altså 'tuklet med' av en dsp. Hvor hørbart dette er kan man selvfølgelig diskutere.

http://lists.xiph.org/pipermail/vorbis/200...ril/024948.html

 

Hilsen,

Øyvin Eikeland

Lenke til kommentar
Et annet problem med overføring av digital lyd fra lydkortet, er at enkelte(de fleste?) lydkort (Soundblaster f.eks) Resampler signalet fra 44khz til 48khz før det kommer ut av digital-utgangen på lydkortet. Selv om du overfører lyden digitalt, er den altså 'tuklet med' av en dsp. Hvor hørbart dette er kan man selvfølgelig diskutere.

http://lists.xiph.org/pipermail/vorbis/200...ril/024948.html

7124349[/snapback]

 

Jepp, kjent problemstilling som mange htpc-eiere allerede er klar over. Det er et viktig hensyn å ta når man skal velge seg lydkort.

 

DrE

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...