Gå til innhold

Tråden for aktive kaffedrikkere!

Når jeg er på kafé, bestiller jeg oftest en  

1 128 stemmer

1. 1. Når jeg er på kafé, bestiller jeg oftest en

• "Espresso"
      123
    • Cappuccino
      141
    • Café au lait
      18
    • Café Latte
      122
    • Café creme
      4
    • Americano
      112
    • Caffé Macchiato
      19
    • Caffé mocha
      110
    • Caffé Ristoretto
      2
    • Caffé Corretto
      3
    • Ordinær filterkaffe
      355
    • Presskanne
      72
    • Annet (gjerne spesifiser type i tråden)
      48

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har stort sett kjøpt 4 for 3 på Kaffa. Det blir 0.66 kr/filter med dagens pris, så ganske likt som B&K. Då tar eg samtidig med nokre posar kaffi. Ein kopp med TW-bønner kostar meg ca. 11 kroner, så filteret utgjer ikkje så mykje.

Eg har ikkje fått dei nye V60-filtrene frå Hario til å fungere heilt, så eg har testa litt andre typar. Moccamaster, Filtropa, Rombouts. Fleire av merkene blir sikkert produsert på same fabrikk. Akkurat no brukar eg Ali-filter. Veit ikkje kva dei kostar, men det billegaste på Meny.no er 0.20 kr/filter, så eg betalar neppe meir på Kiwi.

Skrevet

kaffebox.no har flere typer koniske filter: https://www.kaffebox.no/product-category/bryggeutstyr/filters/?filter_filter-style=cone

Jeg har brukt Cafec T-90 de siste månedene, og det funker greit. T-83 (mørkbrent) er raskest, T-90 (medium mørk) er medium kjapp, mens T-92 (lysbrent) er tregest. Jeg synes T-90 likner mest på de gamle Hario-filtrene, som var ru på begge sider. Innbiller meg at det gjør det litt enklere å styre/senke farten på bryggingen ved å bevege vannstrålen ut mot kantene for å "blåse" litt kaffepartikler fast i filterveggen. Det er ikke like enkelt på de nye Hario-filtrene som er glatte på innsiden.

Har ikke prøvd noen av de andre filtrene fra Cafec, ei heller fra Sibarist, Timemore, Origami. Mulig jeg skal prøve Cafec Abaca+ for å se om det er verdt ekstra kroner? Ellers kom jeg på at jeg har et V60-tøyfilter i fryseren som jeg ikke har brukt på et par år - ikke utenkelig at jeg prøver det igjen også ;) 

Skrevet (endret)

@Zeph, @a_aa, takk for gode tips og interessante  tilbakemeldinger. Foreløpig har jeg bare brukt Hario V60-filtre, men nå skal jeg også eksperimentere med forskjellige typer kaffefiltre. Det begynner å bli mange faktorer å optimalisere for å finne den perfekte koppen med V60-brygg :grin:

"Kaffesokker" i bomull er nytt for meg. Disse ser jo bra -- men skal lete etter flere alternativer:
2-pk kaffefilter Hario V60-02, økologisk bomull / CoffeeSock®
https://www.beeorganic.no/products/coffeesock-2-pk-kaffefilter-hario-v60-02-okologisk-bomull
kr 199 for 2 stk. (+ frakt kr 80)

Endret av SpaceHog
typos

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...