Gå til innhold

RSP ( død mann på boks )


Fosco

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Oksekjøtt, fett +++. Gå på supern og finn en boks med corned beef, det er nesten det samme.

 

Forøvrig så er rsp genial feltmat.

 

Tips til alle beltevognsjåfører (BV-206):

 

Løft opp lokket på varmeapparatet og legg noen bokser med rsp inntil varmeregisteret. Sørg for at det går varmt vann gjennom registeret, da vil du etter litt kjøring ha varm mat i bakhånda :wink:

Lenke til kommentar

Til dere som liker RSP! Jeg er helt enig, smaker godt! (Et tips er å dele den i to på tvers og steke de to halvdelene. Så kan du legge dem mellom to ristede brøblingser. Det er feltgrisenes svar på BigMac!!) Alle de som liker RSP, og som syns at det er glimrende turmat, så har dere rett! Gå på supern, og se etter noe som heter Turproviant! Det er den sivile utgaven av RSP. Akkurat det samme innholdet, og boksene, bortsett fra at den olivengrønne fargen er skiftet ut med en litt mer komersiell utgave.

 

Skal vi lage en konkurranse? Hvem har spist den gamleste RSPen? Jeg prøvde meg en gang på en fra 1959. Smakte helt greit, men vi var litt spente på om vi skulle havne på sykestua!!!

Lenke til kommentar

Her var det mange RSP-fans. Jeg har en boks stående hvis noen er interessert. Har faktisk ikke smakt på godsakene selv. På den store stygge vinterøvelsen hvor vi skulle spise RSP, tok jeg meg den frihet å bytte ut halvparten av magasinene i GRUen med FREIA melkesjokolade. Div. utstyr fra sekken måtte utgå til fordel for Mr. Lee's nudelretter. Det var heldigvis ingen som kontrollerte slikt. :smile:

 

LeD

Lenke til kommentar

Rester av Sprengt Personell, som jeg kalte det, ser ut som kattemat, ja. Men det smakte ganske brukbart, bare man fikk stekt det godt nok og blandet inn litt andre saker (katchup, krydder...). RSPen vi hadde stammet fra 1950-tallet, men noen få bokser fra 1970 og oppover.

 

Men det som virkelig var ille av feltmaten jeg fikk i militæret, var boksen med Ravioli (bedre kjent som Rævioli). Dette smakte ingenting, og var rent vomfyll.

 

I sterk kontrast til overnevnte, vil jeg nevne Forsvarets Stridsrasjon. Her fikk man kyllinggryte/torskepatè, kjeks, sjokolade, rosiner, Rett-i-koppen suppe/kakao og mye mer. Første gang jeg fikk denne var på h*lvetesuka - akkurat da var det både jul, nyttår, påske og 17.mai på en gang.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-10-18 17:45, skrev EviLEddiE:

R
ester av
S
prengt
P
ersonell, som jeg kalte det, ser ut som kattemat, ja. Men det smakte ganske brukbart, bare man fikk stekt det godt nok og blandet inn litt andre saker (katchup, krydder...). RSPen vi hadde stammet fra 1950-tallet, men noen få bokser fra 1970 og oppover.


RSP ja... nam nam. Fantastisk godt hvis man kutter opp i terninger, steker det sammen med pepper (og hva annet man har), og serverer med potetmos :smile:

 

 

Quote:


I sterk kontrast til overnevnte, vil jeg nevne Forsvarets Stridsrasjon. Her fikk man kyllinggryte/torskepatè, kjeks, sjokolade, rosiner, Rett-i-koppen suppe/kakao og mye mer.


Ikke værst de nye mat-rasjonene nei. Husker godt kylling i karry :smile:

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-10-18 15:37, skrev Kjetil Lura:

Quote:


PIIIpower skrev (2002-10-18 08:52):

ang hermetikk: evig holdbarhet såfremt boksen er hel!



Nei det er ikke evig holdbarhet på hermetikk. Men den er veeeldig lange.

 

Den eneste matvaren som holder evig er faktisk honning (er antibakteriell i seg selv) :smile: !

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-10-18 04:15, skrev sumptrollet:

Men det smaker jo bæsj.


...neida ( har dog aldri testa bæsj :smile: ), fikk 3 bokser stempla 1973 av bror min sist helg ( til bruk som jaktmat ), og det smakte traust namnam i gryta :smile:

 

Har bestilt ei kasse RSP: jaktfôr 40 bks./ 200,-

Lenke til kommentar

Resirkulert personell (rsp) fra 1995 er ikke noe problem. Leste nemlig om dette i Forsvarets Forum for en tid tilbake. RSP-boksene har nemlig et spesielt lag på innsiden slik at de skal holde lenge. Opptil 20 år er null problem. :smile: Men dersom de begynner å bule ut, så er det ikke smart å spise dem. :wink:

Har spist mye RSP jeg, tipper at alle som har vært i militæret har spist det endel. Og det er godt.

Lenke til kommentar

Bør legge inn en advarsel her: Når jeg var i armyen var det mange som stekte RSPen i boksen....dette er IKKE bra, boksen har (som nevnt) et lag med noe greier på innsiden som skal hjelpe på holdbarheten (tror jeg). Dersom dette laget blir oppvarmet og blir blandet med maten, KAN (dette skjedde aldri med noen av oss) dette forgifte maten. Så pass på!

 

Angående de nye stridsrasjonene....de var greie å spise, men gav meg sure oppstøt som bare juling. Å leve på kylling i karry og vann over lengre perioder er IKKE å anbefale. *gusj* *kjenne følesen komme tilbake*

 

Angående mat og militære: Der jeg var (Skjold) så kom de i vakten (de som går turer rundt i leiren og sjekker at alt er OK) over potetsekkene som ble brukt. På disse stod det følgende: "Kan også spises av mennesker". HMM!!!!! Kan noen minne meg på hvorfor vi har lyst å forsvare dette landet?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...