Gå til innhold

Bytte ut min KM 5D med Sony Alpha 100?


Anbefalte innlegg

Jeg har Konica Minolta 5D idag og er meget fornøyd med kameraet. Jeg lurer på om jeg skal bytte over til fetteren Sony Alpha 100 når den kommer straks. Jeg vurderer ikke bytte fordi jeg er misfornøyd med 5D'en min eller fordi jeg tror Alpha er et mye bedre kamera, men hovedsakelig fordi jeg er usikker på hvordan levetiden på systemet mitt er.

 

Jeg forstår at objektiv (og ekstern blitz?) som lages for Alpha også vil passe til min KM. Jeg er mest bekymret for at støtten for KMs raw-format vil bli borte og at det om et par år ikke vil være programvare som støtter dette formatet. Jeg har forstått Sony har sitt eget raw-format? Jeg er også bekymret for fremtidig tilgang på ekstrautstyr, som ekstra batterier f.eks.

 

Her jeg står nå, så er jeg litt usikker på hva jeg skal gjøre. Beholde mitt KM 5D og håpe at det ikke blir helt utdatert før jeg har brukt det opp, eller om jeg skal selge kameraet mitt idag mens jeg enda får noen kroner for det og bytte over til Sony Alpha slik at jeg er helt sikker på at systemet mitt har muligheter også om 3-4 år?

 

Jeg er som sagt knallfornøyd med kameraet og mener det holder en standard som vil overgå min i lang tid fremover. Alpha er kanskje noe bedre på enkelte punkt, men det er ikke derfor jeg evt. vil bytte nå.

 

Har noen noen tips/tanker rundt dette så ville jeg vært meget takknemlig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har Konica Minolta 5D idag og er meget fornøyd med kameraet. Jeg lurer på om jeg skal bytte over til fetteren Sony Alpha 100 når den kommer straks. Jeg vurderer ikke bytte fordi jeg er misfornøyd med 5D'en min eller fordi jeg tror Alpha er et mye bedre kamera, men hovedsakelig fordi jeg er usikker på hvordan levetiden på systemet mitt er.

 

Jeg forstår at objektiv (og ekstern blitz?) som lages for Alpha også vil passe til min KM. Jeg er mest bekymret for at støtten for KMs raw-format vil bli borte og at det om et par år ikke vil være programvare som støtter dette formatet. Jeg har forstått Sony har sitt eget raw-format? Jeg er også bekymret for fremtidig tilgang på ekstrautstyr, som ekstra batterier f.eks.

 

Her jeg står nå, så er jeg litt usikker på hva jeg skal gjøre. Beholde mitt KM 5D og håpe at det ikke blir helt utdatert før jeg har brukt det opp, eller om jeg skal selge kameraet mitt idag mens jeg enda får noen kroner for det og bytte over til Sony Alpha slik at jeg er helt sikker på at systemet mitt har muligheter også om 3-4 år?

 

Jeg er som sagt knallfornøyd med kameraet og mener det holder en standard som vil overgå min i lang tid fremover. Alpha er kanskje noe bedre på enkelte punkt, men det er ikke derfor jeg evt. vil bytte nå.

 

Har noen noen tips/tanker rundt dette så ville jeg vært meget takknemlig.

6511684[/snapback]

 

Jeg har også KM 5D, og jeg er ikke bekymret. Rawshooter som jeg benytter til min bilder vil fungere om 5 år også, det er svært sjelden at programvareprodusenter innskrenker brukermulighetene, og jeg tror ikke dette vil skje her heller. Når det gjelder batterier så vil det alltids finnes tredre parts produsenter å støtte seg til. Jeg har kjøpt 2 ekstra batterier på ebay for 150 kr inkl frakt. Tror ikke det er noen grunn til å være bekymret de neste 5-10 årene.

Lenke til kommentar
Jeg er mest bekymret for at støtten for KMs raw-format vil bli borte og at det om et par år ikke vil være programvare som støtter dette formatet. Jeg har forstått Sony har sitt eget raw-format?

6511684[/snapback]

 

?? Du tror vel ikk at produsentene av programmer til å jobbe med RAW tar bort kompatibiliteten til eldre kameraer? Husk på at forskjelige kameraer fra samme produsent også har forskjell i raw koden.

 

Skjerp deg! Er du en person som lager teorier oppe i hodet ditt om alt som kan gå galt eller?

Lenke til kommentar
Jeg har også KM 5D, og jeg er ikke bekymret. Rawshooter som jeg benytter til min bilder vil fungere om 5 år også, det er svært sjelden at programvareprodusenter innskrenker brukermulighetene, og jeg tror ikke dette vil skje her heller. Når det gjelder batterier så vil det alltids finnes tredre parts produsenter å støtte seg til. Jeg har kjøpt 2 ekstra batterier på ebay for 150 kr inkl frakt. Tror ikke det er noen grunn til å være bekymret de neste 5-10 årene.

6512102[/snapback]

 

Takk for svar, det er godt å høre. Jeg ser at Rawshooter ikke selges mer, men programmet som tar over (Adobe Lightroom?) vil antakelig støtte KM's raw-format(?). Men ting som oppdatering av kameraets firmware/drivere kan man antakelig se langt etter?

 

Er litt roligere nå... :)

 

EDIT:

?? Du tror vel ikk at produsentene av programmer til å jobbe med RAW tar bort kompatibiliteten til eldre kameraer? Husk på at forskjelige kameraer fra samme produsent også har forskjell i raw koden.

 

Skjerp deg! Er du en person som lager teorier oppe i hodet ditt om alt som kan gå galt eller?

6514053[/snapback]

 

Bekymringene kommer fra hodet mitt, ja. :) Men nei, prøver ikke å krisemaksimere. Dog har jeg aldri hatt et "nytt" produkt som er gått ut av produksjon før, så jeg vet ikke hvor godt slike produkter følges opp i etterkant av produksjonsstopp. Det er jo også ikke bare snakk om en modell som har gått ut av produksjon, men også et firma som har skrudd ned skiltet. En litt spesiell situasjon. Hvorvidt programvareprodusenter vil ta bort støtte til utgåtte modeller vet jeg ingenting om, en årsak til mitt spørsmål. Jeg vil jo anta at det koster penger for hvert format man skal ha med i programmet sitt og med KM's relativt beskjedne markedsandel, var jeg usikker på hvordan støtten i fremtidige programmer vil være.

 

Takk for tilbakemeldingene. Jeg hører gjerne på flere synspunkter/meninger om dere har noen?

Endret av csm-101
Lenke til kommentar
Jeg er mest bekymret for at støtten for KMs raw-format vil bli borte og at det om et par år ikke vil være programvare som støtter dette formatet. Jeg har forstått Sony har sitt eget raw-format?

6511684[/snapback]

 

?? Du tror vel ikk at produsentene av programmer til å jobbe med RAW tar bort kompatibiliteten til eldre kameraer? Husk på at forskjelige kameraer fra samme produsent også har forskjell i raw koden.

 

Skjerp deg! Er du en person som lager teorier oppe i hodet ditt om alt som kan gå galt eller?

6514053[/snapback]

 

Her synes jeg du var litt VEL krass. Hvorfor skal han skjerpe seg? Slapp av!

Lenke til kommentar
Jeg har også KM 5D, og jeg er ikke bekymret. Rawshooter som jeg benytter til min bilder vil fungere om 5 år også, det er svært sjelden at programvareprodusenter innskrenker brukermulighetene, og jeg tror ikke dette vil skje her heller. Når det gjelder batterier så vil det alltids finnes tredre parts produsenter å støtte seg til. Jeg har kjøpt 2 ekstra batterier på ebay for 150 kr inkl frakt. Tror ikke det er noen grunn til å være bekymret de neste 5-10 årene.

6512102[/snapback]

 

Takk for svar, det er godt å høre. Jeg ser at Rawshooter ikke selges mer, men programmet som tar over (Adobe Lightroom?) vil antakelig støtte KM's raw-format(?). Men ting som oppdatering av kameraets firmware/drivere kan man antakelig se langt etter?

 

Er litt roligere nå... :)

 

 

Dersom en oppdatering av firmware/ driver viser seg nødvendig vil det nok komme en oppdatering, jeg mener Sony har forpliktet seg til dette gjennom overtakelsen av KM. Jeg vet ikke hvor lenge de er forpliktet til dette, men er det ikke nødvendig i løpet av det neste året så er det vel tvilsomt at det vil bli nødvendig de neste 10 årene også. Dette går fint skal du se.

 

Forøvrig har vel alle eiere av KM's digitale kameraer hatt sine perioder med tvil og bekymringer. Heldigvis har Sony så langt vist at dette har vært unødvendig.

Lenke til kommentar

 

?? Du tror vel ikk at produsentene av programmer til å jobbe med RAW tar bort kompatibiliteten til eldre kameraer? Husk på at forskjelige kameraer fra samme produsent også har forskjell i raw koden.

 

Skjerp deg! Er du en person som lager teorier oppe i hodet ditt om alt som kan gå galt eller?

6514053[/snapback]

 

Unnskyld meg, men det må være lov å være å lufte sine bekymringer uten å bli hudflettet. At man har en bekymring trenger faktisk ikke bety mer enn at vedkommende har fått en bekymring.

 

Jeg synes du drar poenget ditt veeeldig langt med å antyde at trådstarter er kronisk bekymret, noe innlegget faktisk ikke tilsier,ei heller trådstarters andre innlegg tyder dette om du hadde giddet å sjekke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...