Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

WEP-kryptering - elementært spm


Anbefalte innlegg

Har en Topcom Skyracer 254g trådløs ruter, og et Topcom Skyracer USB stick nettverkskort. Ønsker å kryptere internettforbindelsen min, men er usikker på hvordan jeg gjør dette.

 

I konfigurasjonspanelet til USB-nettverkskortet finnes en rubrikk som heter Data Encryption. Denne har to valg, "disabled" og "WEP". Jeg valgte WEP. Dernest har jeg fire rubrikker, som heter Key #1, Key#2, etc. Jeg tastet inn et vilkårlig tall på fem siffer i rubrikk #1, og trykket til slutt "apply". Når jeg lukker panelet og går tilbake til disse instillingene igjen, er Data Encryption endret tilbake til "disabled" igjen...dette skjer hver gang. Koden jeg tastet inn blir imidlertid stående.

 

Kan noen kommentere dette? Gjør jeg noe rett/galt? Jeg har valget mellom 40 og 104bits encryption. Jeg har ikke peil på dette, men forstod det slik at dersom jeg velger 40bits, skal jeg bruke en 5sifret kode..?

 

Hadde satt veldig pris på hjelp. Naboen stjeler båndbredde...! :-/

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du må konfigurere routeren din med wep kryptering først.

 

Du kan skrive inn en hexadesimal kode 0-9 A-F.

 

Da vil nettverket ditt komme opp som kryptert i nettverkslisten og du vil bli bedt om å skrive inn koden (den samme som du skrev inn på routeren).

 

Lykke til.

6507090[/snapback]

 

 

Takk for svar! Okei, har funnet ut hvordan jeg konfigurerer routeren med wep, men sliter litt likevel. Har valget mellom å taste inn en wepkode i hexadesimal, enten i 64bit eller 128. jeg velger 64, og taster inn 10stk siffer i hex. får feilmelding om at Key is wrong, the legal key length is 10. Prøver meg med færre siffer og flere siffer, men samme feil hver gang. Dersom jeg eksempelvis skriver 1A2B3C4D5E, er ikke det da 10 hexadesimale siffer?

Lenke til kommentar
Nei, kun fem.  Ett hex-tegn består av to normale tegn.

6510008[/snapback]

 

Hm. Det er kun plass til 10 tegn i rubrikken. La oss si at jeg taster inn 1A2B3C4D5E. Det er da 10 tegn. Får da samme feilmelding: Key is wrong, the legal key length is 10

 

Fatter ikke dette..

Lenke til kommentar

Prøv å slette nettverket og legge det til på nytt etter at instillingene er lagret. Det kan hende at det du er er informasjon som ikke er oppdatert i exploreren. trykk oppdater eller refresh. Etter en vellyket lagring kan det ofte lønne seg å slette det nettverket fra listen over foretukkne nettverk og søke fra nettverket på nytt. Serivce pack 2 er også flott hvis du skal bruke trådløst nett! Med SP2 dukker WPA opp som krypterings mulighet på de fleste nettverkskort.

40 (64) bit wep kan du bruke "fem!!" eller "1234567890" som wep kode.

128 bit er "ti987654321" som wep passfrase eller "11223344556677889900" som hex kode. Men du klager over at naboen steler båndbredde og wep er ikke akkurat egnet til å holde naboen borte fra nettet ditt.

Bruk heller wpa med psk. Wep med 64 bit kryptering kan hackes på få minutter. wpa skal være bakoverkompatibelt med wep for eldre nettverkskort, så hvis routeren din støtter wpa er det ingen grunn til å rote med wep. Wpa kan også hackes men det tar mye lengre tid, så det er lite trolig at noen gidder å forsøke. Anbefaler da ett passord som på minst 20 tegn og tall eller noe i den duren...

fordelen med wpa er også at du får være i fred fra folk som sender ut signal til routeren som gjør at du blir frakoblet noen sekunder som hackeren gjør for å fange opp trafikken som oppstår ved at nettverkskortet forsøker å koble seg til routeren på nytt. Ved å kopiere ditt nettverks kort MAC adresse så fanges kryptert trafikk opp og hackeren bombarderer routeren sånn at den sender pakker i fullt kjør til sin lyttemaskin. Etter ca 5-10 minutter har han samlet nok informasjon til å starte hacket av wep koden din (10-20 min med 128 bit). Selve hacket tar fra 30 sekunder til noen minutter. Jeg anbefaler også å legge inn et nettverk manuellt i windows som heter feks. "Hacker detection enabled". og legge dette øverst i listen over foretrukne nettverk. Hackeren vil kunne lese denne "beskjeden" og forhåpentligvis ikke gidde å bry seg med ditt nettverk. Alle andre nettverk du har i denne listen og de som er tilgjengelige når du søker etter nettverk, er synlige for hackeren sammen med ditt nettverkskort MAC adresse.

:dribble: Hviem er det som hacker? Gutter mellom 14 og 25 år er vel verstingene, men jeg vet også om jenter på 14 år som har gratis WEP nett uten at naboen har noen som helst mistanke! (nei det var ikke jeg som lærte bort wep hacking, hvis noen lurte...)

Endret av Tnet
Lenke til kommentar

Jeg har lest at det er ganske greit å "klone" en MAC-adresse. Hvordan det eventuelt gjøres, aner jeg ikke. Men om du har problemer, glem WEP og bruk WPA. Det burde være bra nok kryptering til at naboen din heller stjeler noen andres nett.

Lenke til kommentar

MAC-adresser er ubrukelige til sikkerhetsformål. I linux/OSX/*bsd er det snakk om en innebygd kommando for å overstyre MAC-adresse, i windows må man laste ned et enkelt programm som gjør det. Man kan enkelt sniffe opp din MAC-adresse, uten å bli oppdaget, for så å koble til og cracke nettverket ditt med din egen MAC-adresse.

 

WEP er som nevt tidligere, helt ubrukelig til å holde ut mer en en nabo uten peiling.

Lenke til kommentar
MAC-adresser er ubrukelige til sikkerhetsformål. I linux/OSX/*bsd er det snakk om en innebygd kommando for å overstyre MAC-adresse, i windows må man laste ned et enkelt programm som gjør det.

6511761[/snapback]

Innebygd i windows og (i alle fall i 2k/xp).

 

Mac-filtrering er ubrukelig som sikkerhet. WEP er litt bedre, men ikkje verre enn at litt googling hjelpe deg rundt.

Bruk WPA/WPA2 så sant utstyret støttar det.

Endret av Ggg
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...