Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Lav lyd fra dynabel forsterker


Anbefalte innlegg

Jeg har en dynabel 1702 forsterker som driver 1x 10" dynabel 9310 sub.

 

Problemet er at det ikke spiller særlig høyt. Jeg mener; joda jeg kan fint få bagasjelokket til å stå og buldre, men da må jeg skru opp volumet på hovedenheten til omtrent maks.

 

Prøvde subben på en annen billig no-name 2x40W forsterker (med samma kabler og oppsett forøvrig) og det var dobbelt så mye trøkk fra den. Gikk tilbake til eltek og fikk bytta forsterken, men det er fortsatt samme problem.

 

Hva er problemet?

 

Litt mer om systemet:

- Forsterker gain er skrudd til maks.

- Deling er satt på forsterker (ca 100Hz, har ikke deling på spilleren)

- Bass-boost på forsterkern utgjorde liten forskjell så denne har jeg skrudd av.

- Strømtilførsel er 21mm2

- Headunit: Pioneer DEH-3400R

 

Jeg mistenker at problemet ligger i for lav preout fra spilleren (2V tror jeg). Men kan den forsterkeren virkelig være så tungdrevet at den krever mer (jeg ser gain-potmeteret er merket med 0.25-8V)?

 

Normalt så er jo mer pre-out noe man bruker for å kunne skru gain'en ned slik at man får mindre støy, ikke for å gi mer guffe til systemet. Skal det virkelig være sånn?

Endret av hakrist
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei det skal ikke være sånn. Dette hørtes merkelig ut.

 

Gain er noe stiller inn for å få lydnivået på forsterkeren til å samsvare med andre forsterkere eller høyttalerutgangene på spilleren.

Det den i praksis gjør er å dempe eller øke spenningen på lydsignalet inn på effekttrinnet i forsterkeren.

 

Har du f.eks en 6V pre out stiller du den opp mot 8V. Fordelen er som du sier et bedre signal/støy-forhold. I ditt tilfelle har du bare en 2,2V pre out og du må stille gain ned mot 0,25V.

 

Prøv å slå av delefilteret og kjør fulltone på suben for å høre om nivået endrer seg. Finnes ikke farlig, bare låter forferdelig.

 

Sjekk om FIE står på og om du har koblet Dynabel på fremre pre out. Ikke sikkert det er heldig.

 

Sjekk om SLA er riktig justert.

 

Kontroller også equalizeren. Vet ikke om den kan justeres separat for foran og bak.

 

Da kommer jeg ikke på noe mer.

 

Får du det ikke til spør mere her eller hør med Eltek.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

-Equalizing på spilleren er satt til 0 (flat kurve)

-Det utgjorde ingen forskjell om jeg brukte fremre eller bakre pre-out

-Gain på forsterkeren er allerede satt til nesten 0.25V

-FIE står ikke på

-Knapt hørbart forskjell i volum når jeg skrur av delefilteret

Endret av hakrist
Lenke til kommentar

Jeg sjekket med Eltek. De mente jeg hadde for svak pre-out på headuniten og anbefalte at jeg kjøpte noe Alpine istedet som hadde 6V pre-out. Merkelig at det ikke skal funke med en spiller som har "normalt" utgangsnivå på 2V. Det tyder jo på at inngangen på dynabel'en ikke er godt nok forsterket.

 

Målte forresten utgangen på spilleren til 2.65V ved maks volum.

Endret av hakrist
Lenke til kommentar

Har bestemt meg for å kjøpe ny spiller uansett. Mest egentlig fordi jeg har lyst på en med mp3 funksjon. Så kan jeg jo passe på å finne en med iallefall 4V linjeutgang. Skulle bli mye bedre (håper jeg).

 

Hakke tenkt å legge alt for mye spenn i ny spiller da, så jeg får kikke litt rundt og se hva jeg finner.

 

------

 

Betyr vel ikke så mye lengre, men jeg gjorde en liten måling på utgangen av den spilleren jeg har i dag (bare for å bekrefte at spenningen faktisk var 2V). Her er resultatet:

 

DEh3400R_Pre-out_s.jpg

 

Jeg kommer til å gjøre en tilsvarende måling på den nye spilleren, sånn egentlig bare for skøy. Se hvor mye forskjellen er osv... :)

Endret av hakrist
Lenke til kommentar

Jaja, da tok dynabel'en kvelden. Det er andre gangen jeg har bytta den, så nå gidder jeg ikke mer. Drar tilbake til Eltek på mandag og krever pengene tilbake. De holder rett og slett ikke hva de lover når det gjelder forsterkerne.

 

Lysdioden på forsterkeren begynte å blinke og all lyd forsvant. Jeg har ingen peiling på hva dette betyr ettersom det ikke står nevnt noe om denne lysdioden i bruksanvisningen. Jeg trudde kanskje det først var overoppheting eller no, men når jeg kjente på forsterkeren var den bare fiselunka så det kan ikke ha vært det. Prøvde å la forsterkeren stå ubrukt et par timer, men den ville fortsatt ikke funke etterpå.

 

Høyttalerne og sub'ene fra dynabel spiller bra, men forsterkerne har jeg ingentillit til lengre.

 

(Nå skal det legges til dynabel sittl forsvar at når først forsterkeren virket så spillte den meget bra. Mulig at jeg har fått et mandagsprodukt, men etter å ha prøvd 3 stk begynner jeg å tvile på det. Eltek var forresten med meg ut i bilen ved forrige bytting og sjekket koplingene min og sånt, så feilen lå ikke der)

Lenke til kommentar

Merkelig. Jeg har hatt en dynabel-forsterker i godt over ett år nå (BF0804) og har gitt den ganske mye "juling" på det året. Fungerer perfekt enda. Spiller både høyt og bra. Vet det ikke er akkurat samme forsterker som du har, men de skal ikke være helt ulike. Forskjellen ligger vel mer eller mindre i dobbelt antall kanaler på min og ellers sannsynligvis samme trafo.

 

Høres nesten ut som det er noe ved bilen din som den forsterkertypen ikke liker (selv om det faktisk er mulig å få tre mandagsprodukter etterhverandre).

Lenke til kommentar
Høres nesten ut som det er noe ved bilen din som den forsterkertypen ikke liker (selv om det faktisk er mulig å få tre mandagsprodukter etterhverandre).

6496620[/snapback]

 

Vel det var derfor jeg ba Eltek-folka se over koplinger og sånt i bilen. De kunne ikke finne noe jeg hadde gjort galt de heller.

Lenke til kommentar
To BF 1702 på èn 12"?? Selvom det er dobbelt-spole så: HÆ!

6488756[/snapback]

 

Stemmer det, har en stk dobbelspolet 4OHM 12", hver spole er brukoblet til hver dynabel, dette fungerer meget bra...!

 

uansett må bare nevne til hakrist her at jeg også har hatt problemer med den ene forsterkeren, men fikk byttet denne og den nye har fungert ypperlig siden da (~1 år siden) *bank i bordet*. :)

Lenke til kommentar
uansett må bare nevne til hakrist her at jeg også har hatt problemer med den ene forsterkeren, men fikk byttet denne og den nye har fungert ypperlig siden da (~1 år siden) *bank i bordet*. :)

 

Vel, jeg har uansett gitt opp dynabel. Var borte hos Eltek og fikk igjen pengene i dag. Nå skal jeg kikke meg rundt etter ny forsterker. Blir ant noe Alpine istedet, selv om disse ligger endel høyere i pris.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Da har jeg shoppa ny forsterker. Valget falt på en Alpine V12 MRV-T420. Og du verden så mye bedre lyd. Kraftigere, klarere og mer kontrollert bass enn hva dynabelen klarte å prestere.

 

t_mrv-t420.jpg

 

Jeg angrer ikke et sekund på å gå over til alpine. Betalte ca 1500,- for den forsterkeren så det er billigere enn dynabel også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...