Gå til innhold

Lesertest av Sony Ericsson W300I


Anbefalte innlegg

Ok. Denne mobilen har jeg faktisk ikke kjøpt. Denne har jeg faktisk vunnet på P4 og jeg ble faktisk rimelig skuffet da jeg fikk denne. Jeg hadde håpet på en K800I ;) Nå har jeg hatt denne i snart en uke så jeg syntes det var på tide og gi en tilbake melding til dere.

 

Byggekvalitet og design:

W300I er egentlig en Z530I i Walkman drakt. Personlig synes jeg W300I er MYE finere enn Z530I. Da jeg åpnet esken første gangen tenkte jeg at den sikkert er like brei som Motorola Razr men faktisk ikke. Jeg ble svært positivt overasket over størrelsen. Den er liten og lett og er overaskende god å ha i hånda. Rene fyrstikkesken i forhold til min W550I. En ting som

jeg har lagt merke til ved SE klapptelefoner, er den klikkelyden når du åpner mobiltelefonen. I W300i er denne lyden borte.

Byggekvaliteten er rimelig grei. Hele mobilen er laget i plastikk, så ikke forvent deg noen form for eksklusivt matrialbruk. Ikke noe tegn til knirking enda (skulle bare mangle) og hvis den fortsetter slik som min gamle W550I så regner jeg nok med at den vil være rimelig knirkefri om et halvt år også. Jeg tror ikke det går ann å ta av frontdekslet, for det sitter rimelig godt fast. Bakdekslet er litt vrient å få av det også, men dette vitner faktisk litt om byggekvaliteten.

Karakter: 5

 

post-89898-1152469540_thumb.jpg

 

 

 

Skjerm og menyer:

Jeg tar og skriver litt om ytterskjermen først, for den er utrolig lekker! Dette er en monokrom skjerm med oppløsning på 101 X 80 punkter. Ikke imponerende, men med tanke på at denne skjermen ikke blir brukt som kamerasøker så er ikke dette noe stort problem. Denne skjermen viser deg kun de nødvendigste tingene som klokke, dato, opperatør, dagens avtaler, mobilens profil, mottat sms og anrop osv. Med andre ord kun tekst. Bakgrunnen er svart med oransje skrift. Kjempe kult og pent. Bra!

Den innvendige skjermen ble jeg mindre imponert over. Dette er en TFT skjerm med en oppløsning på 128 X 160 punkter, og det er en klar nedtur fra min W550Is 176 X 220 skjerm. W300is skjerm egner seg ikke til å vise bilder, Bildene blir bare kornete og uklare. Det positive er at den er meget lyssterk og fargerik (262 144 farger).

Ytterskjermen trekker karakteren opp til en 4.

 

Talekvalitet og dekning

Meget bra talekvalitet og dekning. Ingen unædvendig "hva sa du?" spørsmål. Mobilen har også 4 båndsstøtte og EDGE.

Karakter 5

 

Batteri:

Taletiden er oppgitt til 9 timer og stanbytiden til 400 timer (opptil). Jeg har kun ladet den to ganger så den holder ganske lenge.

Karakter:5

 

Taster:

Tastene er runde og faktisk veldig gode å skrive sms med. Menytastene er det litt verre med. De er plassert å høyt oppe at du kræsjer med dekslet når du trykker på de. Men etter en uke så blir man vant til de og nå er de faktisk helt ok.

Karakter: 5

 

post-89898-1152468719_thumb.jpg

 

post-89898-1152468944_thumb.jpg

 

post-89898-1152468719_thumb.jpg

 

post-89898-1152469384_thumb.jpg

 

Underholdning og nyttefunksjoner:

Denne mobilen hadde faktisk ikke så mye morro instalert. Kun noen få programmer og spill. Et program som virker litt kult er Music Mate som vistnok er som navnet sier et Musikk program. Her kan du lage egen musikk med lyder av forskjellige instrumenter. Har ikke prøvd programmet ordentlig. Eller så er er det noen små spill. Neopets er et slags Tamagotchi spill. Du skal lage ditt eget virtuelle kjæledyr og passe på det. I lengden kan dette bli dyrt pga av du må koble deg til internett når du spiller det. Quadrapop er et slags Tetris med noter,og PuzzleSlider er et puslespill program. Greit å ha når du kjeder deg. Walkman funksjonen er helt fantastisk. Lyden er knallgod men den innebygde høytaleren holder til nød som høyttaler. Øreproppene du får med er virkelig gode. Ville aldri byttet ut Walkman funksjonen i noe annet til tross for Disc2Phone programmet.

Mobilen har et innebygd minne på 20MB. Dette er ikke mye å skryte av men HELDIGVIS har denne mobilen minnekort. Hele 256MB får med. Kortet er av den nye typen Memory Stick Micro™ (M2™). Disse kortene får du foreløpig i størrelser opptil 1 GB og til rundt 500 lappen. EDGE og Bluetooth er på plass og særlig EDGE er greit å ha. IR er også på plass.

Karakter:5

 

Kamera (hvis du kan kalle det kamera):

Mobilen har et VGA kamera på 0,3 megapixler og en oppløsning på 640 X 480 punkter. For å si det rett ut så suger dette kameraet. Det er skikkelig dårlig og kvaliteten er lite å skryte av. Som MMS bilder holder det så vidt. Plus for svart/hvitt osv funksjoner og video. Kameraet kunne med fordel vært borte eller SE kunne i det minste spandert 1,3 MP. W550s 1,3 MP kamera tar mye bedre bilder i forhold til W300.

Karakter: 2 (Videokameraet trakk det opp til 2)

 

Samlet karakter: 4 men den vipper nesten over til 5. Skjerm og kamera trekker den desverre ned. Siden jeg vant denne mobilen så vet jeg ikke prisen men etter å ha kikket litt på nettbutikkene så kan du få den til litt over 2000 kr. Helt grei pris.

 

Så dilemaet er nå. Hva skal jeg gjøre? Skal jeg beholde denne eller skal jeg gi den bort til noen i familien min som veldig gjerne har lyst på denne. Hva sier dere?

post-89898-1152469672_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er litt uenig i det du sier i kvaliteten!

Min knirker mye, den greia til infrarøden er løs så den skrangler litt.

Og fikk min på fredag!

 

Ellers en bra tlf, men seff går det ann å ta av framdekselet da tlf leveres i både svart og hvit!

 

Men har ikke fått det til selv, hehe!

 

Batteriet er konge!

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
  • 2 måneder senere...

Jeg hadde denne telefonen i en periode... Kjøpte et minnekort å brukte den som walkman^^, Funket veldig bra;) Som sagt har den dårlig skjermkvalitet, så om du overfører bildene til en pc eller no blir kvaliteten mye bedre. Savnet litt blitz/lommelykt:P

Mobilen funket veldig bra synes jeg, bra kvalitet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...