Gå til innhold

Unix- Windows admins


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Om du mener at en Windows-administrator er faglig dummere enn en Linux-administrator, vil jeg nok nekte. En god Windows-adm. slår lett en dårlig Linux-adm. Samtidig som en god Linux-adm. lett slår en dårlig Windows-adm.

Alt er avhengig av kunnskapen til administratoren.

 

Hvis du mener på om en administrator (root) i Linux kan gjøre mer og har mer makt enn en administrator i Windows, vil jeg nok også si nei.

En Windows-admin har like stor makt over sine brukere som en Linux-admin, man bare benytter forskjellige måter å administrere de på.

Lenke til kommentar

Quote:


ensveio skrev (2002-10-16 00:30):

Jeg har fått det inntrykket at Linux/Unix administratorer er et "nivå" høyere enn Windows admins, et steg foran/mer avanserte, dere skjønner sikkert hva jeg mener. Stemmer dette eller?!


 

Eg meiner at ein som først har lagt seg ut på å sette opp ein Linux/Unix-server har nok generelt litt meir erfaring og peiling enn ein admin som velgjer Windows. Let's face it; mange av adminane rundtom i landet har tatt 1-årskurs på IT-akademiet, noko som ikkje alltid gjev dei all kunnskapen dei bør ha for å drifte ein Linux/Unix-server. Gjennomsnittleg kan ein likeins sei at Linux/Unix-brukarar er meir erfarne (og dermed dyktigare) enn Windows-brukarar. Berre mine 2 øre.. :smile:

Lenke til kommentar

Tror nok at gjennomsnmittlig ligger *nix admins litt foran sånn rent faglig, fordi inngangsterskelen til windows er såpass lav.

 

Har selv et 2vt kurs i win2k drift, stoffet der var forsåvidt greit, man lærer hvordan man setter opp og administrerer et AD domene med brukere osv... alt med MS verktøy, men ingenting av dette krever noe kunnskap om hvordan operativsystemet virker, håndtering brukere, sesjoner, rettigheter, hw-ressurser osv... Man får bare med seg at det er der.

 

Lignende i et unix-miljø krever at man har noe mer innsikt i hvordan ting virker også under panseret.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...