Gå til innhold

Panorama med 3D-hus


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nei, kameraet er en vanlig kompakt, med fisheyelinse på tuppen. Jeg tar 4 bilder og syr dem sammen etterpå. Det eneste kameraet jeg vet om som kan ta slike bilder på direkten er Spheron, og det koster vel fra 200k og oppover :(

 

Jeg har ikke tegnet/designet huset selv, men modellert det ut fra 2D Autocad-tegninger (eller var det pdf/jpg på denne?).

Modellert i SketchUp, teksturert og rendret i LightWave med Alpha-channel, stitchet i PTgui og kombinert i PS/CS2 med 3 layers med masker.

Lenke til kommentar
Nei, kameraet er en vanlig kompakt, med fisheyelinse på tuppen. Jeg tar 4 bilder og syr dem sammen etterpå. Det eneste kameraet jeg vet om som kan ta slike bilder på direkten er Spheron, og det koster vel fra 200k og oppover :(

 

Jeg har ikke tegnet/designet huset selv, men modellert det ut fra 2D Autocad-tegninger (eller var det pdf/jpg på denne?).

Modellert i SketchUp, teksturert og rendret i LightWave med Alpha-channel, stitchet i PTgui og kombinert i PS/CS2 med 3 layers med masker.

6447166[/snapback]

 

Oki, jeg er riktig så imponert. Trodde det var sånn Spheron sak som eiendomsmeglere drar rundt på og lager 360 visning i leiligheter osv.

Lenke til kommentar

Med fisheye er det vel fortsatt en del jobb, men kan dele min erfaring med 17mm, det er MYE jobb. Har brukt et par dager på et slikt bilde nå, og nå er det nesten ferdig, bare et par dårlige skjøter som skal fikses i Photoshop. Over 30 bilder er brukt. Definitivt ikke noe man gjør hver dag.

Lenke til kommentar
Oki, jeg er riktig så imponert. Trodde det var sånn Spheron sak som eiendomsmeglere drar rundt på og lager 360 visning i leiligheter osv.

6448086[/snapback]

Bruker de Spheron? Jeg trodde standard-utstyr for disse var en CoolPix med FC-E9 (FC-E8?) Nikon Fisheye som de tar 2 bilder med?
Lenke til kommentar
Med fisheye er det vel fortsatt en del jobb, men kan dele min erfaring med 17mm, det er MYE jobb. Har brukt et par dager på et slikt bilde nå, og nå er det nesten ferdig, bare et par dårlige skjøter som skal fikses i Photoshop. Over 30 bilder er brukt. Definitivt ikke noe man gjør hver dag.

6448578[/snapback]

Det er som er mest jobb her er å lage og rendre 3D-modellen. Selve panoet er faktisk ganske fort unnagjort. Med Fisheye er det definitivt noe man kan gjøre hver dag. Da er det vanligvis ikke noe problem å lage 30 pano på en dag eller mindre. Hvis det blåser mye og det er mange trær og andre objekter som beveger seg i vinden blir det straks litt mere problemer å få sydd dem sammen.

I går tok jeg f.eks 35 pano i løpet av en times tid mens jeg var ute og luftet hunden, de fleste av dem med 4+opp og ned. Men bare 5 av dem er ferdig stitchet foreløpig. Fiksing/retusjering i PS er jo en god del jobb etterpå..

Lenke til kommentar
Oki, jeg er riktig så imponert. Trodde det var sånn Spheron sak som eiendomsmeglere drar rundt på og lager 360 visning i leiligheter osv.

6448086[/snapback]

Bruker de Spheron? Jeg trodde standard-utstyr for disse var en CoolPix med FC-E9 (FC-E8?) Nikon Fisheye som de tar 2 bilder med?

6448700[/snapback]

 

Har ingen anelse hva de bruker, trodde det var Spheron da jeg vet de har mye penger og ikke så mye teknisk kunnskap.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...