Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvilken bil hadde du valgt hvis..........?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Trenger en liten pekepinn på hvilken bil jeg burde ha,

Så spørsmålet mitt er,

 

Hvilken bil hadde du valgt, hvis:

 

Du har: 200 000,-kr +/-

 

Utseende: Se veldig pen ut, og passe for "yngre folk"....

 

Plass: Bilen må kunne anvendes lettvint når man skal ha med flere personer, altså 2/3 dørs er ikke noe å foretrekke...

 

Vinterføre: Burde komme over de fleste steder, og da er ikke bakhjulsdrift noe å tenke på, men heller FWD eller firehjulsdrift...

 

Girkasse: Manuell, da det er lettere å bruke "hestekreftene"....

 

Karosseri: Sedan

 

Multimedia: Plass/muligheter for å sette inn skjermer bak og indash skjerm foran, og kanskje med PC i bilen...

 

Komfort: Må ha ganske god komfort, sånn som man sitter i en Audi :p

 

 

 

Etter disse kriteriene, hvilken bil hadde DU valgt?

Endret av AudiA4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hadde jeg hatt 200.000+- liggende, så ville jeg personlig gått for en Chevrolet Blazer som denne: http://www.finn.no/finn/car/object?finnkod...84&pos=7&tot=61

 

Satt på 20"'ere, lakkert hjulbuene, senka den litte granne, kjørt på litt hardere dempere og sota vinduene hele veien maks tillatt (dvs alle bortsett fra frontruta).

6445646[/snapback]

Er ikke lov å sote fremre sideruter heller.

 

Hva med en Audi A4 TQ?

Lenke til kommentar
Er lov å sote fremre sideruter ja. Intetanene folk sier noe helt annet, hør heller på fagfolk.

6447575[/snapback]

 

Isåfall ville jeg bytta jobb hvis jeg var deg, dette er FEIL...

 

Det er IKKE lov å gjøre noe som helst med verken frontrute eller fremre sideruter. Unntaket er hvis rutene er "svakt farget glass som ikke gir større reduksjon av lysgjennomslipp enn angitt i den amerikanske standarden ASA Z-26.1 - 1966, July 15 1966".

 

I praksis betyr dette at fabrikksotede ruter er tillatt - alt annet er forbudt.

 

Videre: "Andre former for solfilter som f.eks. påsprøytet eller påklebet film tillates ikke på noen del av vinduene som fører skal ha sikt gjennom (frontvindu og sidevinduer foran). Utrykningskjøretøys blå lys skal i alle tilfelle kunne sees gjennom bakvindu i motorvogn hvor innvendig speil kreves."

 

Ergo - SOTING av fremre sideruter er i ALLE tilfeller forbudt. TONING av fremre sideruter KAN være tillatt, såfremt rutene oppfyller den amerikanske standarden (og fabrikken som har laget rutene er godkjent ifølge standarden, samt oppfyller en rekke andre krav).

 

Gjør hjemmeleksa di før du snakker, gutt! Er du i tvil kan du jo lese Kjøretøyforskriftens paragraf 31, hvor dette er temmelig nøye forklart, og hvor jeg også har hentet sitatene i innlegget fra...

Endret av spitz
Lenke til kommentar
Er lov å sote fremre sideruter ja. Intetanene folk sier noe helt annet, hør heller på fagfolk.

6447575[/snapback]

 

Isåfall ville jeg bytta jobb hvis jeg var deg, dette er FEIL...

 

[...]

Gjør hjemmeleksa di før du snakker, gutt! Er du i tvil kan du jo lese Kjøretøyforskriftens paragraf 31, hvor dette er temmelig nøye forklart, og hvor jeg også har hentet sitatene i innlegget fra...

6449309[/snapback]

 

Takk for at du oppklarte det :p

Lenke til kommentar
Er lov å sote fremre sideruter ja. Intetanene folk sier noe helt annet, hør heller på fagfolk.

6447575[/snapback]

 

Isåfall ville jeg bytta jobb hvis jeg var deg, dette er FEIL...

 

Det er IKKE lov å gjøre noe som helst med verken frontrute eller fremre sideruter. Unntaket er hvis rutene er "svakt farget glass som ikke gir større reduksjon av lysgjennomslipp enn angitt i den amerikanske standarden ASA Z-26.1 - 1966, July 15 1966".0

 

Voldsomt utbrudd da!!

 

Utdyp ASA Z-26.1 for oss teite smågutter siden du er så flink til å google da.

Endret av TomasK
Lenke til kommentar
Utdyp ASA Z-26.1 for oss teite smågutter siden du er så flink til å google da.

6449841[/snapback]

 

Finner den ikke nå, bortsett fra noen amerikanske nettsteder hvor den kan kjøpes i papirkopi, men da jeg leste den tidligere festet jeg meg bl.a. ved at det stilles endel krav til produksjonsstedet (fabrikken som lager rutene), at disse er sertifisert etter visse standarder ol samt at glasset som produseres selvfølgelig oppfyller endel krav til ut/innsyn, varmebestandighet, type materialer benyttet i fremstillingen/toningen etc.

 

Konklusjonen blir uansett at svært få om noen kan gi deg slike glass, og at du fortsatt kan/vil få pes med Biltilsynet med mindre bilen din er produsert med originalt tonede ruter.

 

Og den krasse tonen kommer rett og slett av at jeg blir irritert når folk som påstår de er fagfolk selv bruker en krass tone overfor folk som har rett, og i stedet kommer med feilinformasjon. Om man ikke vet hva man snakker om burde man holde kjeft.

Lenke til kommentar

For meg blir valget ganske enkelt, nemlig Saab 9-3SS. Riktignok med 1,8t motoren med 150hk/240Nm. Denne er sterk nok standard, og kan bli direkte morsom med liten chip, men ville styrt unna Businessmotoren fra Opel på 122hk. Den tar seg ikke så godt ut i bilen, og er etter min mening litt teit giret.

 

For 200 000 er det desverre lite å velge i, hvertfall med 1,8t (som egentlig er en 2-liter), men om du legger på noen titusener dukker det opp et par eksempler.

 

4SA%20AERO.JPG

 

Ellers ville jeg også tittet på storebror 9-5. De aller fleste er Estate-utgaver, men du finner jo noen sedaner også - de er jo uansett rimeligere. Kjører ofte pappas 9-5 og trives veldig godt bak rattet i den, selv med automat og minstemotor på 150hk. Men 9-5 finner du med mange større motorer til din prisklasse også, men du får vel ikke så mange facelift utgaver, men derimot de før 2001. Det er lite feil med 9-5 iflg. feilstatistikker, de er blant de best rustbeskyttede, og er blant de sikreste bilene du kan befinne deg i i tilfelle du er i en kollisjon. Dessuten har de veldig god fremkommelighet som du er ute etter.

Lenke til kommentar
Er lov å sote fremre sideruter ja. Intetanene folk sier noe helt annet, hør heller på fagfolk.

6447575[/snapback]

 

Isåfall ville jeg bytta jobb hvis jeg var deg, dette er FEIL...

 

Det er IKKE lov å gjøre noe som helst med verken frontrute eller fremre sideruter. Unntaket er hvis rutene er "svakt farget glass som ikke gir større reduksjon av lysgjennomslipp enn angitt i den amerikanske standarden ASA Z-26.1 - 1966, July 15 1966".

 

I praksis betyr dette at fabrikksotede ruter er tillatt - alt annet er forbudt.

 

Videre: "Andre former for solfilter som f.eks. påsprøytet eller påklebet film tillates ikke på noen del av vinduene som fører skal ha sikt gjennom (frontvindu og sidevinduer foran). Utrykningskjøretøys blå lys skal i alle tilfelle kunne sees gjennom bakvindu i motorvogn hvor innvendig speil kreves."

 

Ergo - SOTING av fremre sideruter er i ALLE tilfeller forbudt. TONING av fremre sideruter KAN være tillatt, såfremt rutene oppfyller den amerikanske standarden (og fabrikken som har laget rutene er godkjent ifølge standarden, samt oppfyller en rekke andre krav).

 

Gjør hjemmeleksa di før du snakker, gutt! Er du i tvil kan du jo lese Kjøretøyforskriftens paragraf 31, hvor dette er temmelig nøye forklart, og hvor jeg også har hentet sitatene i innlegget fra...

6449309[/snapback]

 

Har gjort hjemmeleksa mi og sotet flere biler enn deg, så jeg vet hva jeg snakker om.. Nytter ikke at du sitter å Googler å finner ting på nett. Finn en regel hvor det står at det er ulovlig i lovdata da, så skal jeg kanskje tro deg.

Lenke til kommentar

Gjør jo kanskje det.. Merkelig at ingen bryr seg da? Har blitt stoppet med 40% soting framme på rutene mine før uten problemer. Ingen av kundene mine har heller blitt stoppet for å måtte plukke det av. Tror folk overdriver veldig når det gjelder dette, greit at jeg tok feil og at det kanskje ikke er lov, men ingen bryr seg.

 

Kan jo være om det er utført noe jalla soting med 10% film på rutene, at det er da dem faktisk bryr seg. Her i bygda kjører nesten alle jeg kjenner med 40% soting på alle vinduer på bilen bortsett fra frontruta..

Lenke til kommentar
Gjør jo kanskje det.. Merkelig at ingen bryr seg da? Har blitt stoppet med 40% soting framme på rutene mine før uten problemer. Ingen av kundene mine har heller blitt stoppet for å måtte plukke det av. Tror folk overdriver veldig når det gjelder dette, greit at jeg tok feil og at det kanskje ikke er lov, men ingen bryr seg.

 

Kan jo være om det er utført noe jalla soting med 10% film på rutene, at det er da dem faktisk bryr seg. Her i bygda kjører nesten alle jeg kjenner med 40% soting på alle vinduer på bilen bortsett fra frontruta..

6474482[/snapback]

Ja.

Er forsåvidt enig i det. Enten er det lov, eller så er det ikke.

Men spørsmålet var jo ikke hvor mange som hadde solfilm på vinduene som ble stoppet, men om det var lovlig eller ikke.

Lenke til kommentar
Da kan jeg svare deg at det er et fåtall/ingen som blir stoppet.

6475889[/snapback]

 

Skal vel noe til at Politiet legger seg på hjul hvis de ser en bil med mørke ruter men men...

 

Blir man stoppet i en storkontroll med Biltilsynet da kan man ryke glatt med mørke ruter...

 

En kompis av meg kostet på bilen 6000,- i soting 40% og hadde en forferdelig jobb med å få det vekk til etterkontrol.

 

Står den rette Politimannen å studerer trafikken så stopper han deg også i hvertfall her på Østlandet.

 

Konklusjon- Det er ikke lov å sote etter C stolpen på bilen, samt det kan bli både dyrt og masse jobb med å fjerne det igjen.

 

PS-Jeg hadde ikke tatt sjansen men alle er jo ikke som meg ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...