Gå til innhold

Broen over kwai... eh, kloakkelven


Anbefalte innlegg

På tide å ta en tur nede ved den illleluktende elven ved renseanlegget, og få et bilde av Rælingsbrua fra undersiden. Her har jeg gått for den klassiske maleri-aktige HDR-stilen, samt litt duotone-SH.

7 eksponeringer, 17mm. Selv liker jeg det, fikk til det uttrykket jeg var ute etter.

 

Ka du trur? E æ på bærtur?

post-57260-1152023692_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det var et deilig bilde ja! Elsker sånn post-apokalypse fantasiverdener og det bildet kunne nesten ha vært det. En smule mye liv på bildet for å være Fallout, men kunne godt ha vært fra Half Life! Elsker den kule eksponering og den intense kontrasten mot de myke tonene på skyene gjør det veldig imponerende!

 

 

Satt det som skrivebordsbakgrunn ;)

Lenke til kommentar

Jøss, tusen takk. :)

 

Det er ment å være litt "gammelt" ja, men samtidig med en litt moderne stil. Litt tegnet/malet i kombinasjon med fotografi, og litt surrealistisk. Jeg er STOR fan av Half Life-spillene sjøl. Litt for mye vegetasjon til at det kan bli en City 17.

 

Legger ut en større utgave her, beskjært til å passe 1600x1200. Har dere større skjermer enn det får dere nesten lage noe sjøl. :p

 

bro1shwallpaper4ts.th.jpg

Lenke til kommentar
Sinnsykt fint !. Når du sier 7 eksponeringer, mener du da at dette bildet er satt sammen av 7 bilder?. Ble usikker jeg gitt .

 

:)

6434753[/snapback]

 

 

7 eksponeringer menes nok at han tok bildet på stativ med 7 ulike eksponeringsinstillinger for å få med alle over og undereksponerte områder.

 

Det jeg da lurer litt på, er om bildet da ble tatt i jpeg? Tror fotografen kunne klart seg med langt mindre eksponeringer i RAW. Men et flott bilde har det iallefall blitt :thumbup:

 

Synes forresten grafittien er kul, spesielt den nede til høyre får meg til å tenke litt på de som har laget den. De må faktisk ha rod ut dit med båt, for å ha tegnet på den betongen. Snakk om å være ivirg.

 

Eneste jeg har litt å utsette på er at bildet virker litt skeivt. Virker som det tipper litt ned mot høyre. Det er jo fort gjort å fikse på.

Endret av killertomato
Lenke til kommentar

Dette traff du bra med SirMaximus. Flott bilde!

 

Skal jeg sette fingern på noe, må det være at det er litt for mange "forstyrrende elementer", tenker da på strømkabler, piper, gjerde, grafitti etc, men samtidig hadde jo bilde vært kjedelig dersom det bare hadde vært broen og himmelen.

Lenke til kommentar

Endelig, der fann jeg hvorfor jeg kom på Half Life når jeg tenkte på deg Sir Maximus, for du liker jo spillene!

 

Bildet var ekstremt bra, som mange av de andre bildene dine. Så dette er inget unntak. Men alle bilder har feil det og. Rundt lystolpen på midten av broa dannet liksom et lysparti, og det ble på en måte mindre klart der. Ellers veldig bra!

Endret av Litejk
Lenke til kommentar
snakker vi photomatix her eller?

6434632[/snapback]

The one and only :D

Kombinert med litt forskjellig annet, selvfølgelig.

 

Edit: Flere nevner at det er skjevt. Det er litt vanskelig å bestemme seg for hva som skal være rett, og hva som skal være skjevt. Se på søylene til høyre, de heller mot venstre, men samtidig heller bildet noe mot høyre. "Horisonten", altså vannlinjen er ikke rett i utgangspunktet, så den blir litt vanskelig å basere seg på. Elven blir bredere til venstre, så det er litt forskjeller der. 17mm gjør også sitt når perspektivet er slik.

Endret av SirMaximus
Lenke til kommentar

Det blir ofte slik at man ser etter en horisontlinje, der slik ikke finnes. Dette er ikke et bilde av Nordsjøen, og derfor er det ingen horisontlinje i vannet. Jeg grublet litt på det samme selv, men kom frem til at det ikke var noen klar horisont å ta utgangspunkt i. Det samme gjelder det bildet med greinen i vannet, i en annen tråd. Der er jeg overbevist om at kamera var i vater, men likevel er det noen som tolker vannlinjen som horisont. En vannlinje kan ikke være horisont når det avgrenses av land. Da må man evt ta utgangspunkt i landskapet bak, og det sier heller ikke altid noe.

Lenke til kommentar
Det jeg da lurer litt på, er om bildet da ble tatt i jpeg? Tror fotografen kunne klart seg med langt mindre eksponeringer i RAW.

6434804[/snapback]

Jeg skyter alle mine bilder i raw. Klart man kunne hentet ut noe av færre raw-filer, men det ble slik. 3-4 hadde holdt i massevis, men det er greit å ha nok å ta av. Da slipper man å "presse" bildene, og dermed redusere støy. Denne photomatrix-metoden har en tendens til å skape noe vanvittig støy på himmelen, så jeg har kjørt ganske kraftig støyfjerning bare på himmelen her. Nyere versjoner av photomatrix kan benytte raw, og faktisk lage et "hdr" utav en enkelt fil, men jeg har dessverre ingen slik versjon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...