Gå til innhold

Kjøp av nytt speilreflekskamera ...


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Sitter i disse dager og leser meg opp på digitale speilreflekskamera og har noen spørsmål knyttet til dette. Jeg ser for meg at maks pris på kamera med objektiv, veske, minnebrikke etc. skal ligge i underkant av 10.000 så jeg har derfor vurdert Nikon D50 eller D70 med 18 - 70 linse (basert på tester og poster i dette og andre forum).

 

Men så lurer jeg litt: disse kameraene har jo vært i markedet en stund og jeg har en følelse av at de snart erstattes av nye modeller. Jeg har lest litt om Sony Alpha som kommer i disse dager og det frister litt å prøve seg på dette da det er et kamera i "min" prisklasse og en helt ny modell. Men per i dag foreligger det ikke så mange tester på dette kameraet samt at jeg er litt skeptisk til å bruke penger på et merke som enda ikke har befestet seg i markedet (se f.eks. bare hva som skjedde når Sony skulle inn i PC markedet - det varte i alle fall ikke særlig lenge før de sluttet med det).

 

Er det noen der ute som har noen gode råd - tror folket at høsten kommer til å svømme over av nye Nikon modeller, ikke minst tatt i betraktning de relatvit gode prisene på D50 og D70 i dag?

 

PS: Jeg er på ingen måte en "siste modell freak" men har en tro på at nye modeller ofte er en forbedring av foregående modell. Verden pleier tross alt å gå fremover :thumbup:

 

muthe

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kjøpte d70s for kanskje 2 uker siden. Og angrer ikke.

Min erfaring fra databransjen er at man ikke kan sitte på gjerdet og vente. Ja ting vil bli billigere og bedre, men en gang må man hoppe ut i det med begge beina.

 

Har du kamera og kan vente så gjør gjerne det. Jeg for min del ønsket å ta så mye bilder som mulig i sommer, og kan følgelig ikke vente til vintern med kamera :)

 

Jeg valgte Nikon fordi de har en linse som bare de kan tilby til en fornuftig pris : 18 - 200 linsa deres med bildestabilisator +++

Jeg gir også terningkast 6 til servicen hos Nikon

 

Personlig tror jeg Nikon og Canon har et rimelig solid feste i markedet. Mulig Sony kan overraske, men jeg tror de skal bruke lang tid på å arbeide seg inn her.

 

Om du venter å kjøpe d70s kitet som i dag koster under 8, får du det sikkert til 7 til høsten. Er det verdt å vente så lenge for å spare en tusenlapp?

Lenke til kommentar

oivind har et poeng her ja. Tenk på alle bildene du ikke får tatt i det du venter på noe som kanskje kommer.

D50/D70/350D er knallkamera alle sammen. Ville ikke venta på noe Sony (ikke så sikker på jeg ville anbefalt det heller utifra hva jeg har sett...)

Ville valg D50 + god optikk for resten av pengene.

Lenke til kommentar

Hei og takk!

 

Å vente 6 mnd for å spare en tusing er definitivt ikke vits. Men å vente i 6 (eller la oss si 4) måneder dersom det kommer en D80 (eller hva de nå kommer til å kalle den) med D70 sin spec men med 10 megapixel, stabilisator i kamerahus, automatisk støvfjerning etc. etc. så kunne jeg kanskje ha ventet. Men enig med det - man kan fort bli sittende på gjerdet i all evighet i denne bransjen.

 

Er det slik at Nikon objektiv har innebygd stabilisator (vet at Sony har dette i selve kamerahuset). Kjøpte du D70 kamerahus + 18-200 linse? Tenkte selv på kittet med 18-70 linsa men kanskje det er mer å hente ved å heller kjøpe en "enda bedre" linse? Har du noen tips her, eventuelt lenke til linsa du kjøpte?

 

muthe

 

muthe

Lenke til kommentar

D50 er nyere og blant annet på støy slår det D70. Dessuten er det jo billigere. Men D70 er større og gjerne bedre å holde i. Om ikke det det plager deg at D50 er et lite kamera, får du mer for pengene med en D50 og heller legge litt mer i glasset (evt et objektiv i tillegg til kit, f.eks en 50 1.8)

Lenke til kommentar

Takk! Brodern har D70 og en glad amatørfotograf (slik som jeg har tenkt å bli). Jeg vet han er utrolig fornøyd med sitt kamera. Fordelen med å kjøpe Nikon er at vi kan bytte objektiver oss i mellom.

 

Jeg lurte ellers på dette med fullformat brikker på digitale speilrefleks. Når kommer dette for fullt også på rimeligere modeller slik som kamera under 10.000? Og er det i det hele tatt noe vits - dvs. hvordan merker man i praksis at et kamera har fullformat brikker? Blir bildene større?

 

muthe

Lenke til kommentar

brændvidden er angivet på objektivet i mm. Nogle spejlrefleks har mindre sensor end den negativstørrelse, som de fleste objektiver er lavet til. Det betyder at sensoren kun bruger det midterste af linserne, hvorved man får en såkaldt "cropfaktor". Kort forklaret svarer til at tage et A4 billede, kun bruge det midterste i A5 størrelse, og så forstørre det til A4 igen = man kommer tættere på. Brændvidden er konstant - det er udsnittet der ændres.

 

Det er bla. nemmere at få vidvinkel uden cropfaktor, men fuldformat er ikke lige på trappernepå de billigeste kameraer. jeg tror det billigeste er canons 5D til omkring $ 3000. Nikon har endnu til gode at lave fuldformatkameraer.

Endret av Kigulu
Lenke til kommentar
Jeg lurte ellers på dette med fullformat brikker på digitale speilrefleks. Når kommer dette for fullt også på rimeligere modeller slik som kamera under 10.000? Og er det i det hele tatt noe vits - dvs. hvordan merker man i praksis at et kamera har fullformat brikker? Blir bildene større?

 

muthe

6437314[/snapback]

 

 

Fullformat vil nok ikke 'komme for fullt' på rimeligere modeller. Fullformat er for spesiellt interesserte (les: de med over gjennomsnittet god optikk).

I praksis i forhold til crop-formatet er forskjellen blant annet bedre bildekvalitet og mindre DOF (du må nærmere motivet for å fylle ramma og dermed mer dybdeuskarphet. Kan være bra, kan være ikke så bra).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...