Gå til innhold

høyfrekvent lyd fra gpu?


Anbefalte innlegg

hei.. oppdaget at det plutselig har kommet en høyfrekvent lyd fra pc`n min, som kommer og går (wiiiii.... wiiii.... wiiii.... elller noe sånt.. hehe) , og etter og ha stukket skallen/hodet inn i kabinettet mener jeg at lyden kommer fra skjermkortet (et sapphire x800xl). er det noen andre som har vært borti dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ta ut skjermkortet og putt litt olje på viften. Er somregel det som er problemet. Fungerer ikke det må du kjøpe ny vifte.

6419105[/snapback]

 

men skulle det ikke da være en konstant lyd iogmed at vifta går på det samme turtallet hele tia..? lyden kommer svakt for så å øke og fade ut igjent, i en fast rytme. uansett om jeg øker hastigheten, eller senker hastigheten på vifta.

 

menmen.. noen som vet om noen vifter som passer på x800xl agp da? kortet er jo ganske svært da det ikke er native agp

Lenke til kommentar

Kommer noen høyfrekvente lyder fra et gammelt 9800pro jeg har også. Har funnet ut at lyden oppstår i en av spolene på kortet, for lyden forsvinner nesten dersom jeg trykker fingeren på den.

 

Jeg har ikke brydd meg om å gjøre noe med det, men kunne kanskje hjulpet å hatt på en eller annen lim for å holde lederne i spolen i ro.

Endret av Sigurd2
Lenke til kommentar
Det er et kjennt fenomen at kondensatorer kan lave ekstremt høyfrekvente lyder om de er delvis løse.

 

Stopp viften med fingen og se om lyden er der fremdeles da. Hvis ja, så er det stor sjanse for at det er en kondensator.

 

-Stigma

6421007[/snapback]

 

Og hvordan blir så lyd til inne i en kondensator?

Eventuelt hva gjør man for å ordne på det?

Endret av amiganostalgia
Lenke til kommentar
Og hvordan blir så lyd til inne i en kondensator?

Eventuelt hva gjør man for å ordne på det?

6425065[/snapback]

 

Kan vel være noen av de syltynne platene i kondensatoren som vibrerer, kanskje? Eller at den er løs i loddinga? Men det er nok ikke noe å få gjort noe med, annet enn å bytte kondensatoren eller lodde den fast (dersom det er den, da).

Endret av 7r
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...