Gå til innhold

Hvordan bruke PC best mulig mht lyd/bilde/parabol?


Anbefalte innlegg

Jeg har en slags drøm om å kunne bruke pcen min som "entertainment-center" (ja, jeg vet det høres ut som noe sony selger i samarbeid med microsoft...), hvor alt går gjennom pcen. Det betyr; musikk (ok, mp3,wma), video/dvd (ok, ripper til DivX), så er det det siste: TV. Hvordan kan jeg bruke PCen til å ta mot signaler og sende til tven? Kan jeg bruke noen filtre til å få bedre bilde? Og til slutt, rent hypotetisk, selvsagt: Kan jeg bruke en Parabol min onkel har liggende og slenge, koble antenneledningen derfra i ett eller annet superbt kort i burken, kode signalene og få dem på skjermen? Seff bare til å se NrK, TV2 og andre gratis-kanaler, er bare det at jeg har så J***** dårlig forhold. Dette skal selvsagt gjøres fordi jeg ikke har råd til dekoder, pluss at jeg ikke vil har den stygge boksen stående i stuen...

 

Og så til sist, om dette går, vil man jo samtidig få inn en haug med andre signaler, kan disse (i teorien, selvfølgelig) dekodes slik at man kan se dem på TV? Det burde kunne gå, sikkert voldsomt pes, men hadde man da sluppet alle disse kortene og slikt? Altså, finnes det noen dekoder-software?

 

Håper ikke denne posten er ulovlig, har prøvd å holde meg innenfor retninglinjene, er bare veldig nysgjerrig på dette...

 

Til slutt, hvor mye ville det kostet å gjøre dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

joda alt det er mulig,du har tv kort eller ati all in wonder går fett og,så har du og tv kort hvor du plugger in parabol antena.skjønner ikke helt vitsen,mye diggere å ha tv enn å se på tv på pcen,kanskje det går hvis du har 21+tommers.

http://www.hauppauge.com/html/products.htm#digital

der finner du noe,her ser du åssen det funker, http://www.hauppauge.com/html/dvb_s.htm

 

 

[ Denne Melding var redigert av: Danny på 2002-10-14 23:50 ]

Lenke til kommentar

Nei, det er ikke det at jeg vil se TV på pcen, det er det at jeg vil bruke pcen til å dekode signaler fra parabolen, uten å bruke tuner. Sånn at jeg f. eks kan se de indiske kanalene fra astra... :wink: Kort til de kanalene selges som kjent ikke i Norge. Hvis det går, burde det samme gå med f. eks. Canal+ og TV1000?

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-10-15 14:23, skrev bergangster:

Nei, det er ikke det at jeg vil se TV på pcen, det er det at jeg vil bruke pcen til å dekode signaler fra parabolen, uten å bruke tuner. Sånn at jeg f. eks kan se de indiske kanalene fra astra... :wink: Kort til de kanalene selges som kjent ikke i Norge. Hvis det går, burde det samme gå med f. eks. Canal+ og TV1000?


 

:razz:

 

Teoretisk sett kan det funke uten problemer. Har prøvd litt sånnt dill sjøl med kabel tv og det funket sånn ok. Bruke bare video inn på den tiden.

 

MEN det sies også at å dekode kanaler på pc'en er en myte.

 

Dette stemmer IKKE. Jeg vet om en som har parabol og bruker pc'en til et mellomledd som dekoder kanalene som blir sendt runt i huset. Hvordan han gjør det vet jeg ikke da jeg bare ble fortalt dette...

 

Uansett om jeg skal tippe finnes det noen "free tv" programmer, men sålangt du bare tar inn nrk, tv2, tvnorge og nrk2 er det ikke uloverlig. Det er heller ikke uloverlig å ta ned alle gratis kanalene i europa... Men det er ikke de du skal ta ned eh? :grin:

 

Uansett tror jeg det går uten problemer (store) - men om du får det til må du si ifra for å kjøpe en parabolantenne og ikke dekoder hadde vert kewl altså :grin: Å slippe abb. hadde vert enda mer tilfredstillende :razz:

 

Mvh

A. Lyse

Lenke til kommentar

Hei,

 

Jeg likte ideen med å bruke PC'n som dekoder. Jeg har nemlig en parabol uten dekoder og nå som jeg får ny PC (faktisk i dag ;) så kan jeg bruke den gamle som dekoder. Jeg fant også info på

 

http://www.hauppauge.co.uk/html/dvb_prod.htm

 

men er det noen som har erfaring med dette? Er det bare å plugge antenne kabelen rett inn i PCI kortet eller forutsetter denne løsningen at man har en dekoder?

 

Mvh.

Arild

Lenke til kommentar

Du kan få forskjellige typer TV kort, noen som virker på vanlig antenne, og andre som virker på parabol. Har forsøkt Pinnacle sitt PCTV/Sat, det var ikke noe særlig. Men har hørt mye bra om Hauppauge sitt WinTV-Nexus.

Det finnes en haug med gratiskanaler (såkalt Free To Air), men NRK, TV2 etc er ikke gratis, du må ha dekoder og abonnement med smartkort fra Canal Digital eller Viasat. Det er vel også bare Hauppauge som leverer CI interface til slike PC kort, så vidt jeg vet.

Men dette blir jo ikke billig. Nexus til 306 EUR, CI interface til 102 EUR, pluss CAM til ca tusenlappen. Da havner man på samme nivå som en god satelittmottager. Men det er jo mulig man kan få en bra løsning for MPEG opptak til egen disk. See også LinuxTV.

Du kan ikke bruke dette utstyret for å se gratis på kodede kanaler. Hvis det eventuellt er mulig, så gjøres det med spesielle smartkort.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-10-15 18:12, skrev hårek:

Du kan ikke bruke dette utstyret for å se gratis på kodede kanaler. Hvis det eventuellt er mulig, så gjøres det med spesielle smartkort.


 

Du kan se kodede kanaler... Det ligger kodene ute på nettet som blir oppdatert hver uke. Folk bruker dem til å brenne egne smart kort. De legges inn i kodeprogrammet...

 

Mvh

A. Lyse

Lenke til kommentar

Lyse: Mulig jeg formulerte meg litt uklart. Det jeg ville fram til var, at det er ingenting man kan gjøre kun med PC kortet i seg selv. Dekodingen må skje via smartkort, enten det er orginalt eller piratkort.

Dessuten er det vel kun en av de to aktuelle kodesystemene som er tilgjengelig på piratkort?

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-10-15 20:22, skrev hårek:

Lyse: Mulig jeg formulerte meg litt uklart. Det jeg ville fram til var, at det er ingenting man kan gjøre kun med PC kortet i seg selv. Dekodingen må skje via smartkort, enten det er orginalt eller piratkort.

Dessuten er det vel kun en av de to aktuelle kodesystemene som er tilgjengelig på piratkort?


 

Ja... om jeg forsår deg riktig, men med diverse programmer til maskinen som jeg selv har prøvd (bare til educational use altså) Må man laste ned en rekke koder som ligger i en tekst fil. Det kommer nye koder ut hver måned osv. Disse laster jeg inn i programmet, og når jeg skulle "dekode" måtte jeg laste inn en og en kode mens jeg retter på høyde, bredde osv (det er ingen enkel prosedyre å dekode)

 

MEN når jeg tenker over det så finnes det mange programmer til satelittdekoding. ...

 

Så du trenger ikke et smartkort eller et priatkort... bare kodene...

 

Mvh

A. Lyse

Lenke til kommentar

Ingenting av digitale kanaler (bortsett fra FTA) som ligger på 1. vest finner du koder til. De ligger under Conax. På 5. øst er saken litt anerledes. Jeg oppfordrer IKKE til ulovligheter, jeg sier det bare slik det er. Men som en allerede har sagt, må du kjøpe en CAM til tusenlappen uansett. og abb/kort... Selve PCI-kortet er også dyrt, og en vanlig satellittmotager med flere kort og camplasser og innebygget kodesystemer som nevte Conax, viaccess osv osv blir rimeligere. Og hvis man skal bruke lovlige koder (ja det finnes) *host* og bruke PC-en direkte som dekoder, i stedet for og brenne et smartkort, så finnes det såkalt season ineterface. Så du trenger egentlig ikke smartkort til en vanlig "stuetuner" heller.

Lenke til kommentar

Bare for å klargjøre hvordan jeg definerer ting:

Season interface definerer jeg som "smartkort" - du må koble det til dekoderen (plugge inn i CAM), og da er det i funksjon et smartkort, enten det fysisk sett er et lite plastkort eller en hel PC.

Har for min del ikke brukt Season (eller andre meteoder) siden analogtuneren ble pensjonert.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-10-17 15:59, skrev hårek:

Bare for å klargjøre hvordan jeg definerer ting:

Season interface definerer jeg som "smartkort" - du må koble det til dekoderen (plugge inn i CAM), og da er det i funksjon et smartkort, enten det fysisk sett er et lite plastkort eller en hel PC.

Har for min del ikke brukt Season (eller andre meteoder) siden analogtuneren ble pensjonert.


 

Var den til meg?

Det jeg mente var at Season interface er en mye rimeligere løsning en smartkort og brenner, hvis det bare står om penger. Slik jeg har forstått det, så trenger man ikke annet en CAM i dekodere som er montert i PC, da du kan bruke PC'en som "smartkort" Og nettopp derfor dro jeg fram poenget med at man ikke trenger smartkort til en stuetuner heller, bare et rimelig Season interface. (og en PC naturligvis)

Lenke til kommentar

Hei.

 

Man trenger hverken CAM, kort eller season for å dekode satelittsignaler på PC'en. Søk etter noe som heter MultiDec 8.0 (evt 9.0) og SoftCI, så er du igang. Dette er selvfølgelig bare for "educational use"!:-)

Så må du selvfølgelig i tillegg ha et DVB-kort, som nevnt ovenfor er Hauppage WinDVB et bra kort. Litt dyrt, men skal visstnok være det beste.

Gjør litt research på dette, og du er i gang fortere enn svint!

 

Rgds

 

TommyL

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Uansett...hvis du vil koble parabolantennen til pc'en uten å kjøpe en ekstern dekoder på du kjøpe et pci-kort til pc'en som håndterer signalene fra parabolen. Et standard tv-kort klarer ikke det.

Tror det finnes et produkt fra Kiss som heter SatDem eller noe...

 

Å dekode kodede kanaler er en helt annen ting. Tviler sterkt på at du får til dette uten spesiell kompetanse :wink:

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

F4en eg hadde jo skrevet masse her! men så tok jo moderatorene og sletta eit par hundre meldinger (4 dager?)

 

Men for dei som las da skulle eg teste og ta i mot signaler fra parabolen og inn på Pc'n. Og det gjikk ganske bra! Høyrer nu på MTV... Har mange kanaler ja!

 

Nrk1 Nrk2, TV2, TV-Norge Canal + Canal Blå Canal Gul Discovery Aniamal planet osv osv... mange kiosk kanaler ( men dei er litt bugga enda ) Mange kanaler gratis med andre ord! Men om eg ser dei gratis her, så betaler vi for dei samme kanalene i stova! (Har Canal Digital abb)

Ulovlig? tja... men betaler jo for det!

 

Eg har ein switch ute på parabolen og eit twin lnb på 1 vest, også har eg 19.2 aust til EOL download av data ( www.europeonline.com )

Fønker knall! og kvaliteten er som på DVD vil eg sei. Skal sjå om eg får tatt opp eit lite klipp og lagt ut på eit web område!

 

Og til dette bruker eg www.progdvb.com (det er programmet, du trenger ein liten sak til om du skal sjå pay tv gratis.) Og du trenger seff eit DVB kort. Sjølv har eg eit SkyStar 2 dvb kort! Eg kjøpte det her: www.europeonline.com men da må du tegne abb på download av filer også! Men kva du bruker kortet ditt til er jo opp til deg!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...