Gå til innhold

Anbefalinger av historiske romaner


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 3 uker senere...

Da er jeg tilbake etter 2 uker i Frankrike. Borte bra, men hjemme best :)

 

Kjøpte den første boken i Earth's Children serien av Jean M.Auel "The clan of the cave bear". Det var den eneste boken de hadde på norli som var nevnt i tråden her. Jeg likte denne boken veldig godt. Syntes den var koselig og underholdende.

 

Den ble lest ganske fort så jeg trengte en ny bok for resten av ferien. Fant en engelsk bokhandler i Antibes som haddde Shogun av Clavell. For en bok!! :D Det er noe av det beste jeg har lest noensinne. Utrolig spennende og fengende. Den kan absolutt anbefales videre slik dere har gjort!

 

Takk for tipsene. De kom godt med :) Spørs om jeg får så mye tid til å lese i tiden som kommer da et nytt semester er i gang..

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Vera Henriksen

Ho har noen kule bøker som omhandler vikingtiden.

Har selv lest:

Triologi

Helgekongen (Roman) 1963

Jærtegn (Roman) 1962

Sølvhammeren (Roman) 1961

 

Bodvars saga. Spydet (Roman) 1984

Bodvars saga. Odins ravner(Roman) 1983

Bodvars saga. Ravn og due (Roman) 1989

 

Skipet uten drage. Vest i havet (Ungdomsbok) 1992

Skipet uten drage. Månesteinen (Ungdomsbok) 1991

Skipet uten drage. Olav ulvunge (Ungdomsbok)1990

 

Alle er kule bøker som omhandler vikingtiden. Om jeg husker korekt så draes mye historisk korekte hendelser inn i handlingen her, enda hovedpersonene er fiktive. Mener mye er jistorisk korekt så å si vertfal. Lenge siden jeg har lest dem, men husker at de var kule.

Lenke til kommentar
  • 10 måneder senere...
  • 4 år senere...

Har opprettet en blogg om historiske romaner rett og slett fordi jeg leser mer og mer av denne sjangeren. Anmeldelser og annet stoff. Blant annet om flere av den nevnte titlene. Ta en titt.

 

Forresten:

 

Tilsvarende bare om Aleksander den store er skrevet av Valerio Massimo Manfredi. Denne kan også anbefales. Består av 3 bøker.

 

Jeg kan ikke anbefale Alexander, men har mange andre jeg vil anbefale. Lustrumfor eksempel er en meget god bok. Har også akkurat rast gjennom Ken Follets 900 sider i Kjempenes Fall. :)

 

Holder på å lese "Det siste kongeriket" av Bernard Cornwell. Anbefalles for de som liker litt brutale skildringer. :w00t:

 

Er enig i at det siste kongeriket er å anbefale. Har lest gjennom de fire første av disse bøkene.

Lenke til kommentar

"The Sword and the Scimitar", også solgt som "Ironfire", av David Ball.

 

Historien finner sted i Sør-Europa på midten av 1500-tallet og blir fortalt fra fire perspektiver som etterhvert møtes. Først og fremst er det Nico og Maria, et maltesisk søskenpar, hvorav førstnevnte blir kidnappet av nordafrikanske pirater og går ved hjelp av sine talenter fra å være sexslave for en arabisk stormann til å bli offiser i den osmanske hæren. Søsteren hans slipper unna piratene og blir igjen på Malta, hvor hun jobber hardt for å få hospitallerordenen til å jakte å Nico samtidig som hun prøver å lære seg skrift på tross av farens motvilje. Deretter har man en fransk adelssønn fra Provence, Christien, som nærmest blir tvunget til å reise til Malta med hospitallerordenen etter at han utfører kirurgiske eksperimenter på moren sin. Til sist har man inkvisitoren Giulio Salvago, en tidligere sjarmør/voldtektsmann som kommer til Malta for å utrydde synd og kjetteri. Alt leder opp til den osmanske beleiringen av Malta i 1565, der alle trådene møtes i et tilfredsstillende klimaks.

 

Jeg har lest mange historiske romaner og ved siden av Guillous serie synes jeg denne boken er den beste. :thumbup:

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 9 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...