Gå til innhold

Ubuntu hadde vært flott, hvis det ikke var for...


Anbefalte innlegg

... ørten tusen plagsomme småfeil som irriterer livet av meg.

 

1: [LØST]

Mikrofonen min funker ikke. det er en logitech usb mikrofon, som oppdages og funker flott i windows, men linux skjønner bare ikke at det er en mikrofon... dette dukker opp på lsusb:

Bus 002 Device 004: ID 0556:0001 Asahi Kasei Microsystems Co., Ltd AK5370 I/F A/D Converter

Jeg har funnet igjen denne feilen på google, men ingen løsning har fungert

 

2:

hver gang jeg oppretter en ny fil har denne chmod verdi som tilsier full tilgang for bruker, ingen tilgang for resten av gruppen og andre. dette er jævlig plagsomt, som apache serveren gir meg 403 error hver gang jeg prøver å aksessere filene. derfor må jeg manuelt chmodde hver eneste fil jeg oppretter, noe som er fryktelig plagsomt

 

3:

lyd funker ofte dårlig: flere programmer kan ikke bruke lydkortet samtidig og audacious sliter med å skjønne hvilken output plugin den skal bruke. Ofte, helt uten videre, funker ikke lenger volumkontrollen på tastaturet, og det fikser seg ikke uten en reboot.

 

4:

Å se på filmer/trailere/o.l funker veldig dårlig. For det første har jeg enda ikke fått det til å funke i opera, så hver eneste gang jeg vil se et filmklipp på nett må jeg over til firefox, og selv da funker det ofte dårlig. enten får jeg kun lyd og null bilde, ingenting eller et skurrete bilde.

 

5:

en haug av programmer, blant annet aMsn og DC++ For Linux avslutter helt av seg selv, eller nekter å starte. samme grunn på begge: segmentation fault (minnesegmentsfeil på norsk).

 

6: [LØST]

Finnes det i det hele tatt en god (x)HTML/CSS/PHP/annen scripting editor med innebygd FTP-klient for linux?

 

7:

Opera er jo så treigt i Ubuntu!! bare å åpne en tab går sakte, mens i windows går det på en hundredels sekund.

 

8: [LØST]

mitt trådløse nettverkskort, som funket fint i breezy, slutta å funke etter oppgradering til dapper. Dette trenger jeg ikke hjelp med, siden jeg allerede har kjøt en 25 meters nettverkskabel bare for å slippe å stresse mer med trådløst nettverk i ubuntu

 

9:

jeg får ikke lov til å skjule enkelte disker fra skrivebordet uten å fjerne alle. Siden jeg har en temmelig gammel dell maskin har jeg en "DellUtility" partisjon som bare er i veien.

 

10:

Det er fortsatt et mysterium for meg hvordan jeg får satt opp et DNS navn for pc'en i nettverket. dette skjer visst automatisk i XP, men ruteren oppdager ikke noe DNS navn for ubuntuen min.

 

Dette var det jeg kom på i farta, sikkert noe mer også. Nå virker jeg sikkert veldig negativ, men dette er stort sett alt XP klarer bedre enn ubuntu (hvis jeg ikke får fiksa det)

 

Noen som har løsningen på noen av disse spørsmålene?

Endret av hockey500
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
2:

hver gang jeg oppretter en ny fil har denne chmod verdi som tilsier full tilgang for bruker, ingen tilgang for resten av gruppen og andre. dette er jævlig plagsomt, som apache serveren gir meg 403 error hver gang jeg prøver å aksessere filene. derfor må jeg manuelt chmodde hver eneste fil jeg oppretter, noe som er fryktelig plagsomt

 

Det har med umask verdien å gjøre. Jeg gidder ikke å finne opp kruttet på nytt ved å forklare det så les: http://linuxguiden.linpro.no/index.php/Umask

 

Kan du si noe om hardwaren, f.eks det trådløse nettverkskortet eller lydkortet. Så kan det hende du får litt mer hjelp

Endret av moav
Lenke til kommentar
Det har med umask verdien å gjøre. Jeg  gidder ikke å finne opp kruttet på nytt ved å forklare det så les: http://linuxguiden.linpro.no/index.php/Umask

 

Kan du si noe om hardwaren, f.eks det trådløse nettverkskortet eller lydkortet. Så kan det hende du får litt mer hjelp

6407077[/snapback]

Flott, tenkte ikke på dette med umask. skal se nærmere på det.

 

EDIT: det står ingenting om umask i fstab, og det sier siden din at den som standard er 0777. noe den ikke er...

 

6. emacs er konge, gi den en sjanse. Eventuelt kan du jo se på fuse.

9. kan fikses, men krever litt hakking. Se i /etc/hal/fdi/ eller google på hal og fdi. Jeg har en ferdig fikset fil hvis du vil skjule alle permanent monterte disker, men ikke avtagbare disker.

6407130[/snapback]

emacs var jo stygg som juling, null syntax highlightning, og jeg fant ingen ftp klient der heller. jeg bruker bluefish for tiden, det eneste denne mangler er ftp klient innebygd. skal se på fuse

 

EDIT: litt om hardwaren ja...

nettverkskort: TrueMobile 1180 USB. funker via ndiswrapper, men ikke i dapper. men dropp nettverket, er ikke så viktig

 

lydkort: innebygd lydkort. dette viser lspci om lydkort (tror jeg):

0000:00:1f.0 ISA bridge: Intel Corporation 82801EB/ER (ICH5/ICH5R) LPC Interface Bridge (rev 02)

Endret av hockey500
Lenke til kommentar

0022 umask (default)

-0777 opprinnelige filrettigheter (alle nye filer er egentlig rwxrwxrwx)

= 0755 filrettigheter

 

= rwxr-xr-x

 

umask kan legges til i fstab slik at disker blir mountet med den umask verdien

Endret av moav
Lenke til kommentar
7:

Opera er jo så treigt i Ubuntu!! bare å åpne en tab går sakte, mens i windows går det på en hundredels sekund.

Ikke helt enig her... Opera fungerer minst like bra i Ubuntu som i Windows for meg iallfall. Bare to små problemer; det ene er at backknappen på siden av musa maksimalt kan gå bakover ett hakk, det andre er at Opera har en tendens til å kræsje når man nærmer seg 50 åpne vinduer.

 

Men tilsvarende kræsjproblemer finnes i Windows-utgaven også. Bortsett fra at det er mer sporadisk. I Ubuntu har ikke Opera krasjet en eneste gang hvis jeg holder meg til <40 vinduer. Det er særdeles mye bedre enn Windows-utgaven..

Lenke til kommentar
6:

Finnes det i det hele tatt en god (x)HTML/CSS/PHP/annen scripting editor med innebygd FTP-klient for linux?

 

Prøv Quanta Plus

 

http://quanta.kdewebdev.org/index.php

 

 

 

1:

Mikrofonen min funker ikke. det er en logitech usb mikrofon, som oppdages og funker flott i windows, men linux skjønner bare ikke at det er en mikrofon... dette dukker opp på lsusb:

 

Les her:

http://www.daniel-lemire.com/blog/archives...ne-under-linux/

 

Har du compilet kernel med støtte for USB audio?

Endret av moav
Lenke til kommentar

fikk det til via dapper drake install cd, mounta partisjonen og fiksa det. utfordringen lå i det merkelige tastaturoppsettet, tok meg 10 min å finne ut hvor " lå.

 

LessThanJake: dette var vel ikke så fint..

 

kan noen fortelle meg hvordan denne linja skal se ut?

/dev/hda6       /               reiserfs notail          0       1

jeg mista lysten på å prøve meg fram...

 

EDIT: quanta er visst for KDE, jeg bruker GNOME

Endret av hockey500
Lenke til kommentar

og angående FuseFTP: det funka dårlig, den avhenger av libfuse-perl, som igjen avhenger av 3 pakker: libc6, perlapi-5.8.8 og perl. libc6 finner jeg ikke i ny nok versjon osv osv... masse dependencies som mangler

 

og hvor i Quanta ligger ftp-klienten?

Endret av hockey500
Lenke til kommentar

aah, sånn ja. det funke fint. da var det fiksa

 

EDIT: fikk fiksa mikrofonen også, den funker hvertfall i mhwaveedit, men ikke i audacity...

 

EDIT igjen: enda en grunn til å elske ubuntu (se vedlagt bilde). Uten at jeg aner hvorfor skjedde dette på ett eller annet hvis. lyden er borte, og volumkontrollen på tastaturet viser det samme uansett hvor mye jeg skrur på den. :ermm:

post-47298-1151613025_thumb.png

Endret av hockey500
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...