Gå til innhold

Qtek 8500 - mini-test


Anbefalte innlegg

Qtek ruller ut med sin siste telefon under merket, og denne gang med en litt annen målgruppe enn tidligere telefoner. Denne gangen vil de styre mer inn på den design-bevisste proff-bruker. Klarer Qtek’s nye lekre telefon å overbevise meg?

 

Qtek er et av HTC ”brands” som blir brukt til å selge telefonene til enkelte land i Europa, for eksempel Norge. Ofte ser man samme telefon under forskjellige navn, i dette tilfellet Qtek 8500\I-Mate Smartflip\HTC StrTrk.

 

Design

Qtek er, som man straks ser en meget stilig telefon designmessig. Den er lett (99 gram), har en stilig rund ytterskjerm, men skjermen i seg selv er en firkant inne i rundingen (se bilde). Med en gang man åpner telefonen ser man straks en av grunnene til at telefonen koster skjorta. Her snakker man kvalitet. Tastesettet er i et eller annet robust og pent metall, og ellers består telefonen av plastikk og gummi. Designet er så tydelig Razr inspirert som det går, men her har de lykkes med et om ikke enda kulere utseendet.

 

I mørke omgivelser vil lys-sensoren, plassert nede til venstre på telefonen registrere dette og skru på tastelyset som er en fin blå\grønn farve som virkelig ser kult ut.

 

I bruk

I bruk er telefonen mer eller mindre nøyaktig som Qtek 8300\8310, med unntak av at denne gangen er styrepinnen borte, og en rund knapp er der i stedet. Dette funker meget godt. Jeg er uendelig lei av styrepinner som blir slarkete etter et par måneders bruk.

 

Ettersom Qtek 8310 allerede er omtalt her på forumet, og på amobil.no, vil jeg heller fokusere på de tingene som skiller Qtek 8500 fra førstnevnte. Spesifikasjonsmessig er WLAN støtte og Infrarød borte. For kommunikasjon har man altså EDGE og Bluetooth 1.2. Men denne gangen kommer også A2DP støtte med, slik at du kan bruke telefonen til å styre alt fra stue-stereoen til hodetelefoner som støtter dette.

 

Det er i noen tilfeller tydelig at dette er produsentens første forsøk på en kamskjelltelefon. Små plukk som at når du aktiverer ytterskjermen (ved å trykke på noen av knappene foran på telefonen), så skrus hovedskjermen på i tillegg. Dette trekker unødvendig med batteri, og er noe jeg antar vil bli fikset i en fremtidig ROM oppdatering. Noen gang opplever jeg også at hovedskjermen er litt rar, enten er den blank eller skurrete, når jeg åpner telefonen, men dette skjer sjeldent, og blir løst ved å lukke og åpne den igjen. Dette er også noe som blir fikset ganske så kjapt tenker jeg.

 

Ellers er Windows Mobile 5 operativsystemet et av hovedargumentene for å skaffe seg Qtek 8500. Her kjenner du igjen Windows XP med en gang du ser skrivebordet, med en startmeny osv. ClearVue følger med, slik at du kan lese office og .pdf dokumenter på den store 2,2” skjermen. Med er også Wndows Media Player, som fungerer meget godt som MP3 spiller, MSN Messenger, som de fleste kjenner, samt den fyldigste kalenderen og kontaktlisten på markedet. Skal du synkronisere med Outlook er det ingen enklere måte å gjøre dette på enn med en Qtek telefon. Pass på, Windows Mobile er et ganske avansert og komplisert OS, slik at brukervennligheten for en ny mobilbruker er kanskje ikke helt ”der”.

 

Batterilevetiden er ca det samme som Qtek 8300\8310, selv med et mindre batteri. Bruker du telefonen lite, (et par SMS og kanskje en samtale i ny og ne), holde du telefonen lett gående 2-4 dager. Men husk at EDGE, Bluetooth og kjørende programmer trekker strøm, så vær påpasselig med å skru av de funksjonene du ikke bruker. I tillegg er det verdt å nevne at oppgavebehandleren (Task manager) er kjekk å bruke for å lukke programmer som du ikke bruker, og som bare trekker RAM og strøm).

 

Underholdning

Windows Mobile 5! Det er nøkkelordet. Det er uendelige muligheter. Du kan bruke telefonen som GPS i bilen, du kan laste ned så mange spill du bare orker, du kan se på filmer (i full-skjerm legger du telefonen sidelengs), bruk et hav av programmer, mange er gratis. (en god idé er å sjekke www.smartmobil.no).

 

Kameraet på 1.3Megapixler egner seg helt fint til mobilt-bruk, det vil si MMS, osv. Men kvaliteten ellers er heller laber, med mye støy og dårlig fargegjengivelse.

 

Fordeler:

 

Ekstremt stilig Design. Meget tynn og nett!

Windows Mobile 5 med alle de fordeler som følger med

Skjermen er stor (2,2"), og meget skarp og god!

A2DP støtte

EDGE støtte

Gode taster

Fantastisk byggekvalitet (taste-settet spesielt)

Meget god ytelse (200MHz prosessor)

Batterilevetiden er meget god for en slik telefon (holder i 3-4 dager ved beskjedent bruk)

ClearVu følger med (Lese office\.pdf filer)

Ytterskjermen er nyttig og funksjonell

 

Ulemper

 

Et par små "bugs" som oppstår en gang i blandt, Eks: Skjermen er i enkelte tilfeller blank når man åpner telefonen. (Men dette er noe som blir fikset i fremtidige ROM oppdateringer)

Ganske dyr

Minnekortet er plassert under sim-kortet (for å gjøre telefonen minst mulig), så du må skru av telefonen for å bytte minnekort.

Kameraet er møkk..

 

Konklusjon

 

Dette er rett og slett en fantastisk smart-telefon. Men det er viktig å skjønne at dette ikke er en telefon for den som bare ønsker en telefon man kan ringe med, og som ellers skal være så brukervennlig og enkel som mulig. Dette er mer for proffbrukeren som ønsker mer ut av mobil-telefonen sin enn ringe-muligheter. Meny-responsen er strålende, Windows Mobile 5 gir evige muligheter når det gjelder ekstra programmvare osv.. Den gode skjermen egner seg godt til video-visning, og Windows Media Player gjør telefonen til en god mp3 spiller. Micro SD minnekort støttes, disse er relativt billige. Jeg må si at jeg har aldri vært så fornøyd med en telefon før. For mine behov er den perfekt. Jeg trenger ikke et kamera på min mobil ettersom jeg har et digitalkamera. 3G og WiFI er heller ikke nødvendig, EDGE holder i massevis for min del, og medfølgende MSN Messenger er kjempe kjekt.

 

Dette er en telefon som vil gjøre Qtek (HTC) sine modeller mye mer attraktiv for den almenne-bruker, ettersom den er liten og kjekk, og har et ekstremt stilig design. Men pass på som sagt, dette er ikke en telefon for en ny mobilbruker.

post-29220-1151494012_thumb.jpg

post-29220-1151494017_thumb.jpg

post-29220-1151494024_thumb.jpg

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Merkelig at ikke så mange virker interessert i denne telefonen :)

 

Men ihvertfall, tenkte jeg skulle legge til at jeg har brukt telefonen en god stund nå, og batterilevetiden er overraskende god. Den holder godt en 4-6 dager ved lite bruk. Ved det jeg definerer som "normal" bruk, vil jeg si at den holder ut 2-4 dager. :)

Lenke til kommentar

Litt uvant til å begynne med, ettersom det ikke er noe særlig skille mellom dem, men den store fordelen med dem er at de er ganske så store, så selv folk med store fingre burde ikke ha problemer med å skrive SMS\Mail, osv..

 

Personlig er jeg mer komfertabel å taste med Qtek 8500 enn SE k750i.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 4 uker senere...

Flott test Earth :)

 

Sitter her med min Qtek 8500, og er storfornøyd hittil! Litt raskt å trekke konklusjoner allerede nå, men denne mobilen er den beste jeg har hatt hittil! Anbefales!

 

 

EDIT: Jeg lurer litt; hvilke programmer/spill har du på din qtek? Og har du noen anelse om hvor jeg kan laste ned andre themes? (evt. lage noen selv)

Endret av Vaffelkake
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...