Gå til innhold

Hvilken studie vei er best?


uro

Anbefalte innlegg

Hei, går nå på VGS, skal begynne på VK1 til høsten. Vet at det kanskje er litt tidlig og tenke altfor mye på universitet/høyskole. Eller er aldri for tidlig og tenke på det egentlig. Og vil være godt forbredt liksom.

 

Har satt opp 3 forkjellige oppsett på hva jeg kunne tenke meg og studere. Som dere ser er det litt ekstra enn bare 3 årig universitet og sånt.

 

Vil gjerne jobbe innen nettverk og sikkerhet da det er det som interiserer meg mest. Og sier det fordi da har også dere som leser posten mulighet til og si andre studiumer som kan passe til akuratt det jeg leter etter.

 

Studie veiene:

 

1: Fireårig BSc (Hons) Ethical Hacking & Countermeasures (Bachelorstudie)ved Abertay Unicersity i Scotland og så et årig CCIE Prestudium ved IT Extreme Academy

 

2: Treårig Bachelor Nettverk og sikkerhet ved NITH i Oslo, deretter et årig CCIE Prestudium igjen ved IT Extreme Academy og så til slutt en liten påbyggning med et lite 5 dagers Etisk Hacking kurs ved Masterminds (eller lignende som eksiterer når jeg kommer så langt)

 

3:Ettårig Systemadministrator på IT Extreme Academy, så ettårig Cisco Administrator også denne på IT Extreme Academy, så ettårig CCIE Prestudium ved IT Extreme Academy og så til slutt et lite 5 dagers kurs om Etisk Hacking på masterminds eller lignende.

 

Det var studie veiene, kan jo hende at noe blir endret med tanke på kurs som blir erstattet av noe lignende og sånt. Og vil jo muligens kaste på noen Microsoft og Linux sertifiseringer osv, men det er så ting som ikke bør taes med.

 

Hvilket av de overnevnte veiene er mest lønnsome? Hvilken vei får man mest komptanse på? Og hvor er det lettest og skaffe jobb? Og hvor tjener man muligens best (ikke det at pengene betyr alt, det er og ha en moro jobb som teller)? Vet jo selvsagt at IT bransjen hopper opp og ned som ingen annen bransje og at ingen kan spå hva som vil være attraktivt i bransjen om en del år. Men for øyeblikket hva er best attraktivt av mine valg?

 

Jeg er som sagt tidligere veldig tidlig ute men jeg liker og være tidlig ute med alt så jeg slipper og jobbe veldig mye dagen før søknads frister og sånt. Og spes utelandsstudier må man ha god tid på fordi man må søke om stipend spesielt om penger til studiet og sånt.

Endret av uro
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser i oppsett 1 og 2 at du vurderer å gå rett fra høgskole/universitet og rett på CCIE ved ITX. Dette syntes jeg hørtes litt ut som å sikte på månen med sprettert. Skal du klare CCIE må du nok ha MYE hands-on erfaring med Cisco for å få til det. Du bør nok være CCNP før dette, selv om dette ikke er noe krav.

 

For øvrig kan jeg nevne at jeg skal gå CCNP ved ITX etter jul og har allerede tatt et par sertifiseringer der som jeg har tatt som selvstudie. Bl.a CCNA.

Lenke til kommentar

Så du mener da at jeg kanskje burde ta Cisco administrator på ITX eller noe? Det er vel kanskje bedre med ett år Cisco Administrator enn et halvt år CCNP bare?

 

Når det gjelder CCNA så har jeg bestilt bøker så jeg kan lese meg til den på egenhånd. :)

Lenke til kommentar

Det kan alltids lønne seg å ha en høgskoleutdanning i ryggen. Jeg har tatt bachelor i informatikk og administrasjon før jeg begynte å lese på CCNA.

 

Det første halvåret på Ciscoadministratorstudiet gir selvsagt best forberedelser til CCNP iforhold til å lese selv, i og med at man har tilgang til alt utstyret man trenger og får oppfølging. Jeg brukte bare study kit'en til Sybex med simulator for å klare eksamen. Men snakket med instruktøren på ITX da jeg var der sist for å ta MCP-eksamen og han regnet med at overgangen fra simulator skal gå greit. Jeg synes det var for ille å svi av 40000 når man kan lese seg til CCNA på egenhånd.

Endret av zTab
Lenke til kommentar

Jeg har hørt av mange at og lese seg til CCNA ikke er noe stort problem. Men CCNP og CCIE derimott er relativt vanskelig og lese seg til.

 

Så har planer om å ta CCNA som selv studium nå når bøkene mine kommer. Mens CCNP og selvfølgelig CCIE kommer til og bli tatt som studium ett eller annet sted. Men jeg satt opp CCIE Prestudium rett etter høgskole/universitet på de to første alternativene fordi jeg håpet jeg skulle muligens klare og ta CCNP samtidig som jeg tok mitt andre studium. De burde ha utstyr som kan brukes på Abertay ihvertfall, og man kan jo ta kurs utenom det studiet man har også.

 

Men etter at du kom med det du sa så vurderer jeg nesten og ta et år med cisco administrator også. Er villig til og legge masse jobb og tid ned i å få en bra utdannelse, så ett år fra elller til er ikke så mye.

 

Takk for fin tilbakemelding. Hvis andre har noe de mener om de tre veiene jeg har satt opp er meningene mer enn velkommen.

Lenke til kommentar

Husk at det er forskjell på å "lese seg til ccna/ccnp" og det å bruke et helt år med virkelig utstyr osv hver dag.

 

Når det gjelder det Ethical Hacking kurset du vil ta er det liten vits å kombinere det med CCIE Security, det blir smør på flesk med margarin i bunnen.. for ikke å snakke om bortkastede penger. Jeg har både Ethical Hacking kurset og CCIE Security og kan med trygghet si at førstnevnte er overflødig når du har begge, uten tvil.

Lenke til kommentar
Husk at det er forskjell på å "lese seg til ccna/ccnp" og det å bruke et helt år med virkelig utstyr osv hver dag.

 

Skal bare lese meg til CCNA, når det gjelder CCNP er jeg enig med zTab om at jeg kanskje skal ta det på skolen før CCIE. Så vil jo få brukt utstyr også men bare litt senere.

 

 

Når det gjelder det Ethical Hacking kurset du vil ta er det liten vits å kombinere det med CCIE Security, det blir smør på flesk med margarin i bunnen.. for ikke å snakke om bortkastede penger. Jeg har både Ethical Hacking kurset og CCIE Security og kan med trygghet si at førstnevnte er overflødig når du har begge, uten tvil.

 

Er det det lille 5 dagers kurset som blir unødvendig eller er det hele 4 årige studiumet på Abartay som er unødvendig? Virker ikke som det 4 årige er så unødvendig da det ikke bare tar for seg Etisk Hacking men også nettverk osv. Og ettersom et av kravene til Cisco administrator kurset og CCIE Prestudium kurset er at man skal kunne dokumentere bra kunnskap om data, nettverk og server, så må jo ta noe før det.

Lenke til kommentar

For å spesifisere, å kombinere CCIE Security og 5 dagers kurset hos Masterminds er overflødig. Når man har 1 år med sikkerhet så spiller det liten rolle om man slenger på 5 ekstra dager :thumbup:

 

Ikke uten grunn at det stilles høye krav til CCIE Security løpet, i dag er det ca 5 CCIE Security i Norge. Cisco administrator har nok ikke like høye krav derimot, så der bør du nok heller ta en telefon for å høre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...