Gå til innhold

Bilstereo anlegg


Anbefalte innlegg

Dette er kansje ikke rette plassen å spørre, men har lakt merke til at hw forumet har mye videre spekter enn før. Siden hw forumet er det eneste forumet jeg har vært på, så blir en litt oppråd når en skal spørre om andre ting.

 

Er det noen som vet om noen forum alla hw.no i størrelse og brukere bare at det omhandler bilanlegg / bilstereo?

Har søkt litt, men fant ikke noe interessante forum på google.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:


Den 2002-10-13 16:10, skrev Rosa Tanga:

Dette er kansje ikke rette plassen å spørre, men har lakt merke til at hw forumet har mye videre spekter enn før. Siden hw forumet er det eneste forumet jeg har vært på, så blir en litt oppråd når en skal spørre om andre ting.


Er det noen som vet om noen forum alla hw.no i størrelse og brukere bare at det omhandler bilanlegg / bilstereo?

Har søkt litt, men fant ikke noe interessante forum på google.


 

Prøv http://www.termpro.com/cgi-bin/ubb/ultimatebb.cgi

Amerikansk forum for bilstereo.

Du kan også se på Googles Car Audio Links der det finnes litt av hvert.

 

Eller du kan spørre her på forumet da. Mange som er datafreak *og* har bilstereo vet du! :grin:

 

 

 

 

 

 

 

 

[ Denne Melding var redigert av: xeos på 2002-10-13 16:51 ]

Lenke til kommentar

Ja, det er vel flere som har har de samme interessene :smile:

 

Rett på sak:

Jeg ser på meg selv som newbie så jeg håper det er en del som kan dette meg bilstereo og som er villig til å hjelpe.

Men så kommer problemet:

 

Jeg skal ha et anlegg med mye trykk I! og det skal kunne spille høyt! Jeg har hørt på en del rockford anlegg, men jeg vil ikke ha det siden det er så mange som har det.

 

Her er det jeg har plukket ut selv, med bittelitt hjelp..Men ingen av oss har noe bra peiling:

 

********************

1.Subwoofere:

http://www.amerikanskebildeler.no/ebutikk/...products_id=139

 

og

 

http://www.amerikanskebildeler.no/ebutikk/...&products_id=88

 

********************

2.fosterker :

http://www.amerikanskebildeler.no/ebutikk/...&products_id=79

********************

3.hatthøytalere:

http://www.amerikanskebildeler.no/ebutikk/...products_id=148

 

men er usikker på denne da...har hørt at man kan spille høyere med sepparat diskant og mellomtone, derfor ble jeg frarådet 3-veishøytaler.

********************

4.kondensaor:

http://www.amerikanskebildeler.no/ebutikk/...&products_id=86

 

vet ikke hva jeg skal med den, eller om den er nødvendig??

 

også en slik spiller:

 

http://www.qxl.com/cgi-bin/qxlhome.cgi/NO/...itemdescription

 

har ikke bestilt den derfra, men får tak ifra utlandet. Men uansett, er cd-spilleren en viktig faktor for å spille høyt og/eller bra bass? eller har den mest og si for kvaliteten på lyden...?

 

Er det mye vits i en kondensator? mest glede i forhold til pris....?

 

to 12"ere subber, en 12" og en 10", eller bør en ha en "15 også?

 

Det ble mye rart her, men når noen sa at jeg kunne spørre hær på fourumet i steden for å spørre et annet sted, så gjør jeg d til gangs! :grin:

 

håper de som gidder å hjelpe kan hjelpe. :wink:

Lenke til kommentar

Hørtes ganske bra ut det der. Begge subbene er veldig bra, men er ikke sikker på de andre høytalerene du har valgt, har du hørt om et merke som heter Sinus? de har noen supre høtalere Sinus Live heter dem og de er det sinsykt fin lyd i. Kodensator råder jeg deg til og kjøpe når du skal ha et så kraftig anlegg. Jeg vil også råde deg til og kjøpe et skikkelig kraftig bateri ellers så klarer du ikke og drive det bra nok. Jeg tror heller ikke den forsterkeren du har valg kommer til og klare og drive de subbene skikkelig, kjøp deg ei mono blokk til og drive subbene med, jeg anbefaler Mmats eller Cadence, de er veldig kraftige, Cadence har en på 1500W RMS.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-10-13 21:42, skrev Cool:

har du hørt om et merke som heter Sinus? de har noen supre høtalere Sinus Live heter dem og de er det sinsykt fin lyd i.


Hvor får en kjøpt disse da? har du link?

Jeg er veldig opptatt av pris, så jeg håper ikke de

er veldig dyre.

Quote:


Jeg vil også råde deg til og kjøpe et skikkelig kraftig bateri ellers så klarer du ikke og drive det bra nok.


Haha, da tror jeg at jeg bør investere i et nytt batteri oxo.. Har et batteri fra biltema nå! :grin: , men bilen er ikke registrert enda så det haster ikke akkurat.

Quote:


Jeg tror heller ikke den forsterkeren du har valgt kommer til og klare og drive de subbene skikkelig, kjøp deg ei mono blokk til og drive subbene med, jeg anbefaler Mmats eller Cadence, de er veldig kraftige, Cadence har en på 1500W RMS.


hmm, damn! den skal jo gi 2*420w rms, men fikk 2x230w rms i lyd og bildet bladet. faan da, koster jo sikkert en formue for den cadence'n da eller? Har du ikke linker? Jeg bestiller bare fra norske importører, blir for mye styr ellers. Men, mono blokk? hva er det? greier den å drive begge subbene? Er ikke så sinnsykt opptatt av å ha et eksklusivt merke, men bare at det duger no skikkeli., til en rimelig penge :wink:

Lenke til kommentar

Er det noen som gidder å hjelpe eller? Noen som kan anbefale en forsterker til disse to subbene:

 

http://www.amerikanskebildeler.no/ebutikk/...products_id=139

og

http://www.amerikanskebildeler.no/ebutikk/...&products_id=88

 

Den forsterkeren jeg tenkte å kjøpe ble jeg frarådet her, nemlig denne:

http://www.amerikanskebildeler.no/ebutikk/...&products_id=79

 

Noen som vet om noen bra norske webshop'er det går an å bestille fra, evt firma som sender over hele landet?

Noen som kan anbefale en forsterker til disse to. Ble nevnt mono blokk, men hva er det, er ikke de beregnet for 1 sub/høytaler?

Hvor mye må jeg evt ut med for å finne en som kan drive de to subbene bra?

Lenke til kommentar

Hei på deg.

 

For å kunne svare skikkelig på de spørsmålene du stiller her kan det være ønskelig å få vite hva slags musikksmak du har, hva slags bass du liker (slagbass eller dyp rumlebass f.eks)

 

Det jeg kan si med en gang er at du bør legge mer av pengene i en god forsterker hvis du skal spille høyt, og du bør/må ha to like subber for å få det til å fungere skikkelig.

Om fulltonehøytalerene dine er komponenter eller treveis har ikke så mye å si. Du kan spille så du blør ut av øra uansett hvis det er av en hviss kvalitet. Så lenge du ikke spiller så det vrenger vil du bli overasket over hvor mye f.eks en 100w høytaler kan tåle.(det er som regel ikke høytaleren som vrenger, men forsterkeren) Eltek hadde en test hvor de kjørte en 80w 6,5' basser på 600w kontinuerlig i ca 30 min uten at den tok skade av det. Fordi den fikk et rent signal uten forvrengning.

Signalkilden(spilleren) har også overaskende mye å si på hvor høyt du kan spille med et anlegg. Ingenting blir bedre enn det svakeste ledd.

Lenke til kommentar

Takker for responsen ;D

 

Hører på variert musikk, alt fra metal, rock, til pop.

Like subber? er det ikke bedre å ha en 10" og en 12/15" slik bassen dekker all slags musikk...

 

Har du noen erfaringer med disse da?

http://www.amerikanskebildeler.no/ebutikk/...products_id=139

http://www.amerikanskebildeler.no/ebutikk/...&products_id=88

Er de dårlige etter din mening eller kan de fungere?

 

Hvor mye må jeg ut med da tror du, på forsterkeren?

evt en bra forhandler som fører forsterkeren.

Anbefales èn monoblokk til å drive 2 subber, eller er det umulig?

 

Men så over til noe som jeg ikke blir klok på:

en forsterker blir ofte oppgitt f.eks 2x500watt 4ohm, MEN 1000watt ved 2ohm, og 1500watt ved 1ohm osv...Hva bestemmer dette? Har da aldri sett på subbene at de oppgis i ohm eller noe slikt.

 

Også noe annet:

En Rockford Fosgate forsterker til 3000 yter dette:

Effekt RMS 4 Ohm v/12V - 2x50 watt

Effekt RMS 2 Ohm : 2x100 watt

 

mens en power aqoustic til 3200 yter dette:

rms 310x2-4ohm

rms 370x2-2ohm

rms 740x1-mono

 

Ca samme pris! hvorfor er det slik?

Lenke til kommentar

Jeg ville nok heller gått for noen rimeligere sub'er, også heller satset på 6x9" eller 7x10" høyttalere, f.eks. JBL Decade. Disse er det utrolig bra trøkk i! De høyttalerne du hadde valgt er vel mest egnet til å benytte som frontsett.

 

Å ikke ha høyttalere foran, blir akkurat som å sitte på konsert med ryggen mot bandet.. Og høre musikken langt bakfra..

Lenke til kommentar

det er best å ha like subber for har du to forsjelige får du dei aldri til å spille likt. eventelt så må du kjøp0e en equalzer og justere fasen på den ene subben. jeg liker ikke å ha diskanter bak i hatte hylla for det ødeleger litt av stereo bildet i lydbildet. Gå for et bra frontsett og kun noen mellomtoner i hattehyllen. foreksempel: 5,14" mellomtoner + diskant framme, 6,5" mellomtoner bak, og to 12" subber.

Lenke til kommentar

Oppgitt forsterker effekt i forskjellige impedanser(ohm)

Har du en bunnsolid forsterker med kraftig strømforsyning så skal den kunne doble effekten ved halve impedansen.

Eks.

Oppgitt forsterker effekt:

2*100 watt i 4 ohm

2*200 watt i 2 ohm

1*400 watt i 2 ohm(brokoblet)

 

Finnes en del basselement til bil med 2 spoler â 2 ohm. Da kan man velge å bruke kun 1 spole(2 ohm) paralellkoble 2 spoler(1 ohm) eller seriekoble 2 spoler(4ohm) Du kan faktisk koble en forsterker til hver sin spole. Dette er veldig greit når du har en forsterker som er stabil i 2/4 ohm til å begynne med. Så kjøper du kanskje en kvalitetsforsterker senere som er stabil i 1 ohm.

 

 

[ Denne Melding var redigert av: andefaen på 2002-10-14 21:46 ]

Lenke til kommentar

Heisann!

Du kunne evt. gått for et fireveis system hvorav 3 veier er aktivt delt;

 

1. Lavpass:

Dyp rumlebass, deles oppad ved ca 80hz. Bruk et stort element med middels slaglengde, som går så dypt ned i bassen som mulig. Ikke del høyere enn 80hz..., og da bør du dele med 24db/O, evt dele ved 60 hz med 12db/O

2. Båndpass:

Lager "kicken" i bassen, fra ca 80 hz til 250hz, dvs fra "discobassen" til nedre mellomtone. Nedover holder det med 6 eller 12 db/O, og oppover holder det med 6... Her bruker du små, raske, elementer, ikke større enn 10". De trenger ikke å kunne gå dypt, men vil jo gjerne flytte en del luft = lang slaglengde.

3: Høypass:

For toppene i systemet. Disse bør deles skarpt (24db/O) nedover slik at du ikke ødelegger dem. Her kan du egentlig koble til hummer og kanari av 6x9", 6,5" e.l.

 

Felles for alle er at du nok bør (i tillegg til et aktivt filter), en EQ med fasejustering. Dersom du snekrer / kjøper riktige kasser, og får fasejustert det ordentlig, har strømsteke forsterkere (her er strøm alfa omega, effekt er underordnet, selv om den også ha betydning). Du bør jo også ha en kondensator og et eller flere batterier, litt avhengig av størrelsen her.

 

Dersom dette blir satt opp riktig...DÆVEN :smile: Det kicker så seriøst ass, men både skikkelig buldrebass, HARD bass som sparker deg i trynet og mellomtone og diskant som stopper tiden....

 

Altså; forslag:

Lydkilde (Cd-spiller) -> 3-veis aktivt filter -> (EQ/fasevender

-> 1. Quad-amp (4 kanaler) til diskant -> hattehylle+frontsett) (EQ/fasevender

-> 2. GEDIGEN stereoforsterker til båndpasset -> 2x10" (evt 8")) (EQ/fasevender

-> 3. Stor monoforsterker med masse strøm (evt brokoblet stereoamp) -> 15" el. 12" som går lavt)

 

Seriøst. Dette er mitt førstevalg :smile:

 

 

mvh

bfisk

Lenke til kommentar

Ehh.. Joda, en som har lite peiling på stereo skjønner ikke en dritt av dette når en er trøtt.

Skal prøve å fordøye det imorgen, men uansett;

går det ikke an å snakke litt vanskeligere :wink:

 

Men hrichard: Prisantydning på forslaget ditt?

jeg kan disponere MAX, se max! 20000, men bør helst ligge litt under. Eller er det umulig og få et anlegg med bra trykk i under den prisen?

 

Vil heller betale for "trykket" enn for "ren" lyd..

Det er trykket jeg er ute etter! tviler ikke på at forslaget ditt fungerer godt!

 

God natt

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...