Gå til innhold

Bilstereo anlegg


Anbefalte innlegg

Okey, grunnen til at du har hørt så mye om RockFord er fordi at det kan spille noe sinnsykt perverst. Med 2000w RMS så trøkker det noe sykt med en kraftig forsterker, problemet med rockford at den krever en større forsterker. Et annet problem med rockford er at det har blitt en merkepris på det, på grunn av etterspørselen.

 

Når det gjelder de ellementene du har satt opp så kan du få det til låte ganske bra. Jeg vil ikke sattset så mye på EQ Magma 12". Nå veit jeg ikke helt hva slags bil du har, men i de fleste tilfeller så har du antagelig for "liten" bil til å ha fullt utnytte av en fullblods 12". Jeg vil heller hatt 2x10" av disse, prisen blir litt høyere, men du vil få en strammere og regnere bass. ifra samme serie som du allerede har plukket ut så vil jeg nok ha tatt denne: http://www.amerikanskebildeler.no/ebutikk/product_info.php?cPath=1_4&products_id=87

Hvis du har lyst på 12" så hadde jeg på sterkeste vurder Audiobahn sin ene 12" AW1206Q http://www.street-power.com/ se også samtidig på forsterker som street-power leverer.

 

 

Og ikke kjøp den cdspilleren på QXL du kommer til å være mye mer fornøyd med en kanskje litt dyrere og bedre spiller enn den der med lcd display.

 

 

ps. Rockford forsterkerene er også råe!! :razz:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du skal kjøpe et "bra" anlegg så kjøper du ikke fra Amerikanske Bildeler, hehe :wink:

 

Men hvis du *kun* skal ha "trøkk" og ikke bryr deg om man kan skjelne mellom hver eneste lille undertone i et symfoniorkester så er det greit nok.

 

Hm, så ser litt på siden der...

 

Et par 12' EQ magma subber og en kasse til de

Et sett av EQ Focus 6.2

En stk. EQ PH-D *kun* til subbene!

...dette er den kraftigste forsterkeren de har. Om man skal ha trøkk er kun det beste (og mest mulig watt) godt nok!

En stk. EQ PH300.1 til 6.2 høytalerene

En stk. MCAP10 kondensator til bass-forsterkeren, du kan også kjøpe 2 stk. slik at hver forsterker har en!

 

Den cd-spilleren du vil ha er ikke akkurat den beste du kan få tak i. Vet ikke om jeg ville stolt på at den hadde fungert etter en måned akkurat :smile:

 

Om du velger en spiller fra Sony, Kenwood, JVC eller Pinoneer er du garantert at du får en brukbar spiller. Sjekk også at den greier å spille mp3 filer slik at du kan brenne 10 timer musikk på en plate! :grin:

 

Jeg vil anbefale deg å velge en bra spiller ettersom jo renere signal spilleren gir, desto høyere kan du spille!

 

En litt dyrere spiller har også flere phono utganger så du kan få "delt" signalene rett fra spilleren. F.eks. har den Kenwood spilleren jeg har i bilen en phono utgang for front, en for bak og en for sub.

 

Om du ikke har en slik spiller må du ha noe som deler opp signalene slik at ikke subben og sub-forsterkeren din får unødige frekvenser.

EQ 4000PX ser ut til å kunne gjøre det. Da har du en phono kabel som går fra spilleren, inn i denne boksen, og så to kabler videre til de to forsterkerne. Du kan f.eks. sette delefrekvensen til subb-kanalen på 80Hz, slik at subben får alle frekvenser under, mens fronthøytaler forstrekeren får alle over. Men dette kan du prøve deg frem til i din egen bil og finne ut hva som passer best i den.

 

OBS! Det kan hende at disse forsterkerne har innebygget delefilter og da trenger du ikke annet en en phono kabel fra cd-spilleren pluss en splitter kabel. Da setter du bare opp delefrekvenser direkte på forsterkerne.

 

Ok, dette her ble faktisk litt bra da men... Du må nesten finne ut selv hva som passer deg best. Om du skal ha noen andre (og bedre) merker enn det som er på Amerikanske Bildeler så prøv merkene Cadence, Kikcer eller Focal...

 

Håper du fikk noen ide'er der :smile:

 

 

 

 

 

[ Denne Melding var redigert av: xeos på 2002-10-15 14:11 ]

Lenke til kommentar

Audiobahn som gjelder her i gården!

 

Bassere: 2stk Audiobahn ALUM12Q

2x Frontsett: Audiobahn ABC6002Q

Forsterker(e) til frontsett: 2stk Audiobahn A2201Q

Bass forsterker: BOSS WAR W775

(Bass forsterker plan: Audiobahn A2300HCQ (saftig))

hovedenhet: Pioneer 7400MP(spiller mp3 plater kjekt)

 

verdi foreløpig med kabler: ca. 35k ++

planer: en kondensator på 2 farad minimum! og en 2 kanaler fra AudiB

Lenke til kommentar

Monoblokk er en forsterker som er beregnet bare for subber, den har inne bygget bass filter. Og ei mono blokk krever bare halve så my strøm som en vanlig forsterker. Skal du ha anlegg med skikkelig trøkk i så anbefaler jeg 2x Cadence The Beast 12" på 4000W hver, jeg kjenner en som har 2 slike og ei Mmats monoblokk på 750W i en golf, det spiller noe så sinsykt høyt, jeg har spilt så høyt i den bilen at jeg fikk veldig vond i brystet.

 

En kondensator leverer strøm mye fortere en et bateri plus at du sparer bateriet fra og bli ødelagt da det ikke tåler noe som trekker så mye effekt.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-10-15 00:27, skrev Cool:

Monoblokk er en forsterker som er beregnet bare for subber, den har inne bygget bass filter. Og ei mono blokk krever bare halve så my strøm som en vanlig forsterker. Skal du ha anlegg med skikkelig trøkk i så anbefaler jeg 2x Cadence The Beast 12" på 4000W hver, jeg kjenner en som har 2 slike og ei Mmats monoblokk på 750W i en golf, det spiller noe så sinsykt høyt, jeg har spilt så høyt i den bilen at jeg fikk veldig vond i brystet.


 

Blir nok så jeg går for denne ja. Den heter visst

"Cadence Drag Race BEAST 12"". 2stk.

Men uansett; "jeg kjenner en som har 2 slike og ei Mmats monoblokk på 750W i en golf", går d an? å kjøre to slike subber på en monoblokk?! de er jo på 4000w max hver!

 

jeg skrev tidligere?

 

En Rockford Fosgate forsterker til 3000 yter dette:

Effekt RMS 4 Ohm v/12V - 2x50 watt

Effekt RMS 2 Ohm : 2x100 watt

 

mens en power aqoustic til 3200 yter dette:

rms 310x2-4ohm

rms 370x2-2ohm

rms 740x1-mono

 

Ca samme pris! hvorfor er det slik?

 

Ja, hvorfor er det slik? En får jo mye mer effekt når en velger andre merker en RF og slike kjente merker, til samme pris..Når det snakkes som en kraftig forsterker, så menes det vel "effekt ut" ?

 

Du får jo samme effekt ut av en rockford fosgate forsterker til 8000-10000 som ut av en Boss forsterker til 3000-4000.. Nesten iallefall. Er det noe jeg har gått glipp av?

 

Men uansett så har jeg bestemt meg for å droppe det "amerikanske bildeler" anlegget, og satse på noe "bedre".

 

2stk Cadence The Beast 12" på 4000W.

++ resten vil jeg kansje trenge litt hjelp til også.

Lenke til kommentar

Kjører en 10" og en 12"cerwinwega og det funker mer så bra i lag.

 

en ting som jeg ser er blitt glemt hær er kabler.

Fyfy experter, det er en av de avgjørende faktorene.

til strøm så nytter det ikke bare å sette in en kondensator, du må ha en strømkabel på tja ca 35-45kvadrat for å levere nokk strøm til den. evt paralellkoble 2 bateri og sette det ene bake(husk da å bruk sikring i begge ender)

 

Signalkabel er også meeeeget viktig. husk å benytt dobbelt skjermet kabel og legg den lengst mulig unna det elektriske.

i di fleste bilene jeg har lagt opp stero har strømmen gått på venstre side og signal på høyre. dette fordi flere bilprodusenter velger å legge det meste av elektrisk vas på venstre side. om dette gjelder alle vet jeg ikke.

 

hvilken bil er det du har da???

 

ps. beregn ca 10-15% av anleggets verdi til kabler.

kabler som sux gir lyd som sux

 

...

Er ingen ekspert, bare en leke amatør altså. men litt vet jeg :smile:

...

Lenke til kommentar

Lite:

Tør egentlig ikke si åssen bil det er :razz:

Ford sierra. Lol. jaja..skal bli en FESTBIL med ANLEGG i!!

 

Har regnet med å bruke en god del på kabler ja.

 

 

Fant en "billig forsterker" på auksjon:

 

Vil den kunne drive 2stk Cadence Cadence The Beast 12" på 4000w? Evt 1?

 

http://www.qxl.com/cgi-bin/home/qxlhome.cg...itemdescription

 

 

[ Denne Melding var redigert av: Rosa Tanga på 2002-10-15 16:53 ]

Lenke til kommentar

Hei du med tangaen....

 

Ta kontakt med Bilradiohuset på Kongsvinger...

 

Der er det god service, dem sender over hele landet og har gode priser på godt utstyr...

 

Tlf.nr finner du i katalogen.....

 

PS... Team Bilradiohuset har norgesrekord i høytspilling...godt over 170 dB (neida det har ikke noe med musikk og gjøre, men det trøkker værre en du kan tenke deg)

Lenke til kommentar

Og du tanga'n....

 

Det med at to merker til samme pris gir så stor forskjell i effekt er fordi det billige merket oppgir "Pioneer" watt, mens det dyre merket oppgir virkelige watt.....

 

Det er veldig sannsynlig at den som er oppgitt til minst watt er den som spiller høyest og best...

 

Effekt koster.....

 

IKKE LA DEG LURE AV BILLIGMERKER!!!!

Lenke til kommentar

Sjekk dette da!

 

http://www.sounddomain.com/sku/POWSP2X1600

Den koster $319.95 borti statene eller hvor det nå er, og det er en Power Aqustic forsterker, og koster 4000,- i en foretning i norge.

http://www.amerikanskebildeler.no/ebutikk/...products_id=129

Den yter 2x310w rms!

 

Deretter sjekk denne!!

 

http://www.sounddomain.com/sku/ROC2FR700S

 

En Rockford Fosgate Punch 700S Renewed, og koster

$319.95 borti statene, altså det samme som den andre, MEN DEN KOSTER 8000,- i norge!

og yter atpåtil "bare": 2x175w rms!

 

http://www.bilradiospes.no/prod_detaljer.php?id=127

 

Åssen vet en hvilke merker som oppgir "rette" verdier da? Når du sier dyre merker, så er noen dyre her i norge, men billige i forhold til andre i utlandet. Er ikke sikker, men tror kansje RF er overpriset i norge eller?

 

 

[ Denne Melding var redigert av: Rosa Tanga på 2002-10-15 18:54 ]

Lenke til kommentar

Har ingen planer om å utdype det så mye, men jeg (med flere) som har handlet der, har funnet andre plasser å handle utstyr. Det skal selvfølgelig også sies at det er mange som er fornøyde med butikken også da. Dette går vel mest på hvilke personlige krav man stiller, og jeg likte ikke den "dette har ikke du noe greie på, fordi JEG vant nm i bilstereo i 93 eller noe sånn" holdningen som jeg(med flere) har opplevd noen ganger.

 

Så dette er som sagt en smaksak.

 

[ Denne Melding var redigert av: kong_tom på 2002-10-17 20:01 ]

Lenke til kommentar

Blir mye smak og behag.

 

Vil bare nevne at mine spørsmål her på forumet, endret trolig mitt valg av bilstereo. Skulle egentlig kjøpe et "bra" anlegg fra amerikanske bildeler for ca 10000 i utgangspunktet, å da hadde jeg virkelig slått på storttromma og skulle nesten til å overgå meg selv.

 

Nå, etter litt fram og tilbake, og hjelp fra en webshop (kommer kansje tilbake til det senere, spørs åssen det går :wink: )

Nå er valget: (muligens noen små justeringer)

2stk Rockford Fosgate Hx2 RFR 3112 12"elementer

2stk audison LRx 1.400 eller 1stk Audison VRx 1.500, kostet 21000,- sept i fjor! (for å drive basselementene)

Cd/mp3 spiller, Rockford Fosgate 9000r.

Frontsett, Focal 165K.

Bakk sett, (i sidene) Rockford Fosgate HPC 2206

Audison LRx2-150 eller Power Aqustic G-1800 for å drive høtalersettene.

Pluss 1-3 stk kondensatorer, vet ikke hvor mange jeg trenger.

 

Noen som har noen kommentarer..? Forbedringer eller noe...

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-10-17 23:28, skrev Rosa Tanga:

Blir mye smak og behag.


Vil bare nevne at mine spørsmål her på forumet, endret trolig mitt valg av bilstereo. Skulle egentlig kjøpe et "bra" anlegg fra amerikanske bildeler for ca 10000 i utgangspunktet, å da hadde jeg virkelig slått på storttromma og skulle nesten til å overgå meg selv.


Nå, etter litt fram og tilbake, og hjelp fra en webshop (kommer kansje tilbake til det senere, spørs åssen det går :wink: )

Nå er valget: (muligens noen små justeringer)

2stk Rockford Fosgate Hx2 RFR 3112 12"elementer

2stk audison LRx 1.400 eller 1stk Audison VRx 1.500, kostet 21000,- sept i fjor! (for å drive basselementene)

Cd/mp3 spiller, Rockford Fosgate 9000r.

Frontsett, Focal 165K.

Bakk sett, (i sidene) Rockford Fosgate HPC 2206

Audison LRx2-150 eller Power Aqustic G-1800 for å drive høtalersettene.

Pluss 1-3 stk kondensatorer, vet ikke hvor mange jeg trenger.


Noen som har noen kommentarer..? Forbedringer eller noe...


Ikke annet at du har altfor mye penger å sløse bort, for det der kommer til å trekke så mye strøm at antagelig så klarer ikke dynamoen å gi nok strøm! :wink:

 

[ Denne Melding var redigert av: MaDDoG på 2002-10-25 13:52 ]

Lenke til kommentar

Hm.. hadde planlagt å laga ein review av anlegget mitt, men.. eg trur heller eg skriv her..

 

[min meining]

Rockford Fosgate e dritt! Bra dritt, ja. Men det koste så j**** møkje i forhold til kva du får![/min meining] (får nok ein del peppar for den ja :smile:)

 

Nuvel.

Det dei sel på http://www.amerikanskebildeler.no er _ikkje_ dritt, og det er _ikkje_ dårlig lyd! (men du bør kontrollere kva årsmodell du får av subben. MA Audio subbane som står der er 2001 modellar, mens dei sel (trur eg) 2002 modellar nå)

 

Anlegget mitt (tar berre bass nå. pga. dårlig tid):

Sub: 2xMA Audio 12XE

Desse er "rata" til 350W RMS/700W MAX, dei er DVC 4ohm, og dei har ein 110oz magnet.

Forsterkar: Cadence Z7000HC

Denne er "rata" til 300Wx1 v/4ohm, 750Wx1 v/2ohm og 1500Wx1 v/1ohm (Dette er faktiske RMS verdier, MAX verdiene blir x2)

 

Eg kjører då desse to "billige, dritt subbane" paralellkobla til 1ohm. Dei er plassert i ein lukka kasse med 2 kammer på 46L kvar (46 - subb og håndtak)

 

Vent litt? 2 subbar til 1000kr kvar, dei blir drevne med ein forsterkar til 6500kr? Og dei får 750W RMS kvar? OG det høyrest bra ut? vel.. JA!

 

Folk blir imponerte over lydkvaliteten i bilen min, og dei gjetter som regel at subbane kosta ein 3-4000.. Kanskje ikkje heilt rett?

 

Ehm.. nå har eg ikkje tid til å sitte her lenger, men forhåpentligvis skal eg prøve å hugse denne tråden :smile:

 

Rask overview:

2x12", 1500W RMS, opgradert frå 55A dynamo til 90A (største som er å få tak i til ein -88 mod Ford Orion 1.6GLS), Motocraft SupertStart (nokså standardbatteri) under panseret, 1stk. Exide Maxxima 900 Deep Cycle & Starter i bagasjerommet (Spesialversjon av Exide Maxxima 900), 35mm^2 strømkabel til forsterkar, rele mellom kabel frå batteri under panser til batteri i bagasjerom (Kun batteriet i bagasjerommet blir brukt som strømkilde når bilen ikkje er i gong)

Ellers er CD-spelar og høgtalerar Alpine (derav signatur.. fornøgd med det og :grin:)

 

Heilt til slutt må eg berre beklage evt. skrivefeil og setningsopbygning.. Dette blei eit "hasteinlegg" pga. eg såg at du vurderte RF :razz:

Lenke til kommentar

Se deg litt om, les tester og hør selv.

 

Sjekk f.eks ut http://www.mamas.no.

 

Boston Accoustics PRO serie er noe av det mest hardtspillende nøytrale jeg har hørt til den prisen.

 

Har hørt både JBL, RF og andre som ikke kommer opp mot punch og detalj i musikkgjengivelsen disse har til samme pris.

 

Kjøper du et sett beståenda av 1" diskant, 4.5" og 6.5" mellomtoner/bass + en 12" sub og to forsterkere, får du nok dette for under 20000.

 

Men som sagt; stikk og hør selv, det er tross alt dine ører som bør være målet på hva som er bra eller ikke.

 

Ikke tro på "ekspertene" bak disken hele tiden, selv om de er entusiaster, å selge er det de lever av.

 

Lykke til og god rånehøst! :grin:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...