Gå til innhold

Akam.no: Klistre en guide til dslr?


Anbefalte innlegg

Jeg tør påstå at trenden har utviklet seg dithen at halvparten av nye tråder inneholder noe av det følgende;

 

- hvilket kamera er best av 350d og d50

- hva er det billigste og beste dslr

- evt en avart av den over, har 8000kr, hva kjøper jeg?

- kjøpte 350d / d50 for en stund siden, har lyst på nytt objektiv, men litt usikker på hva. Budsjett så lite som overhodet mulig, men allikevel gjerne et topp-objektiv.

- har lyst på speilrefleks, men kommer ikke til å bruke mer penger senere, hvilket skal jeg velge?

 

 

Misforstå meg rett, dette er ikke ment som noen klagesang, men når så mange relativt like spørsmål stilles burde det kanskje lages en oversikt/guide for førstegangskjøp av dslr? Fullstendig klar over anbefalingsguiden som ligger her, men den er litt for generell for den typiske d50 / 350d kjøper, de har spørsmål som er mer spesifikke mot de to modellene.

 

De som lurer skal selvsagt få svar her på forumet, mitt forslag er da å lage en liten guide. Kanskje noen brukere da blir klar over at de faktisk ikke trenger dslr engang, men går for et kompakt (se siste punkt i lista over).

 

Slik det har blitt nå så inneholder de fleste nye tråder noe som omhandler et eller flere av nevnte temaer, dette er kjedelig for de som begynner å gå lei at dette blir dratt opp hele tiden. Ikke minst er det kjedelig for den stakkaren som spør, han/hun blir beskudd av utsagn ala "søk da mann" og "herregud, dette har vært tatt opp hundre ganger denne uka". Det er frustrerende at de samme spørsmålene går igjen hele tiden, men det er jo ikke det den spørrende lurer på.

 

 

 

 

Ja, kort fortalt, tror alle er tjent med at vi har en guide e.l; mindre like spørsmål og bedre svar hos de som spør om noe annet. Evt kunne en av trådene som omhandler dette temaet også blitt klistret i tillegg til en link til "anbefaling av speilrefleks"? Forslaget er slengt ut i luften, skyt det ned eller kom med støtte!

Endret av ezkild
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Endelig flere som har samme visjon. Vi trenger sårt en "LES DENNE FØR DU SPØR"-tråd som dekker den rimelige klassen av dSLR. Tråden kan også samle linker til tråder med direkte sammenligning mellom f.eks. 350D vs D50 etc... Lage en slags FAQ, eller EFAQ (Extremely Frequently Asked Questions) som det blir i dette tilfellet. :p

Lenke til kommentar

Jeg kan godt prøve å skrive litt, men trenger da litt mer erfaring med de forskjellige kameraene enn jeg har per i dag. Har kun praktisk erfaring med 350D, men man kan alltids lese seg til mye rart der ute. En slik guide trengs hvertfall. Kanskje man kan bestikke redaksjonen og få det som egen artikkel?

Lenke til kommentar
DET er faktisk ikke det dummeste jeg har hørt hittil i år. Jo flere kokker, jo mer.... mat :D

Hvis så en sjefskokk tar til seg alle bidragene til slutt, og forsøker å lage én tråd av det, som igjen kan gjøres sticky, burde man være omtrent i mål...

6391007[/snapback]

Siden jeg kom med forslaget kan jeg prøve å sy det sammen. Kan legge ut et forslag her, så kan dere kommentere evt?

 

Vi burde knaskje ha en liste med punkter som skal skrives om på hver modell, slik at info om de forskjellige modellene blir mest mulig likt? Type ergonomi, bildestøy, hurtighet, batteri, tilgang på brukt utstyr osv osv.

 

Foreslår å lage en slik liste først, så kan folk skrive om sine egne kameraer. d50, d70s og 350d er vel de mest aktuelle modellene.

 

(liten tid nå desverre, lag gjerne en liste med punkter hvis du har lyst så forfatterspirene rundt om kan begynne å skrive om kameraet sitt)

Lenke til kommentar

Der var en tråd der hed bedste kamera under 10.000 kr, som jeg egentlig syntes dækkede det meget godt (og foreslog blev gjort til "fast tråd" i stil med "hvordan lure kjerringerne"

 

Da nu D30 er kommet under 10000 skulle der måske lave 2:

- Billigeste DSLR tråd

- En til D30, 200D og hvad der ellers er i midterområdet mellem de billigeste og dem over 20000

 

man kan formentlig finde et par tråde og omdøbe ...

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Er det noeen som har laget en tråd eller et godt skriv om dette emnet? om det er en grei tråd som forteller og oppklarer det meste om dette. ser at det er mange tråden som dette så hadde vært kjekt med en tråd som dekket de valigste spørsmålene. Om dere har noen link til denne eller til en tråd dere mener omfatter en forklaring til spørsmålene som blir stilt skal jeg se om jeg får noen til å gjøre den om til en annonsering på forumet her :)

Lenke til kommentar

Denne tråden har visst falt litt ned nå i ferietiden. Man blir litt for sløv i denne varmen. Likevel er det på tide å lage noe, for spørsmålene stopper ikke av seg selv.

Hvem vil skrive om hvilket kamera? Det er vel naturlig at man skriver om sitt eget kamera på mest mulig objektiv måte, så kan man lese en anmeldelse av noen med god praktisk erfaring, og ikke bare skjemaer og murvegg-bilder.

 

Hva med en "optikk-guide for dummies" også? En viss prosent av de som kjøper en kit-løsning vil etterhvert ha noe bedre glass, og der er det også en del gjengangerspørsmål.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...