Gå til innhold

total heng - abit kt7a/1200Athlon - HJELP!


kabbefett

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har problemer med at pc'en min plutselig henger seg. Alt låser seg, men jeg har bilde på skjermen. Kan ikke bevege mus eller skru av/på num-lock.

 

Jeg har Abit kt7a athlon 1200MHz. Jeg tror det er 250W strømforsyning.

 

Teorien min er at strømforsyninga ikke greier å holde spenninga oppe. Det er 3 grunner til at jeg tror det:

1. Leste et sted at man burde ha 300W for athlon prosessorer siden de bruker mye energi

2. musa mi (optisk usb) kan plutselig hoppe ut, for så å komme tilbake, men når den kommer tilbake går den mye tregere (tenkte at den blir borte pga at strømforsynga kanskje ikke greier å levere nok strøm til usb'en(?))

3. Jeg må stille inn på 1,85v i bios for å i det hele tatt få kjørt maskinen på 1200MHz.

 

alle ideer mottas med takk. har gjørme opp til haka i denne saken...

 

mvh

 

Fredrik MH

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

 

Spør du meg så er ikke strøm problemet ditt!

Hvilke pci plasser bruker du? regner med at

du har satt i ett kort som deler ressurser

med usb'en? jeg drev i to dager å byttet om

på plasser på mitt kt7a-raid for å få alt til

å virke 100%. Nå etter 1 mnd så har ikke maskinen

hengt seg en eneste gang :eek:)

 

Du BØR ikke ha plassert noen kort i PCI 3 eller 4!

en av disse deler usb og da kan du få disse problemene du snakker om.....

 

Mvh Fr:0)de

Lenke til kommentar

Jeg hadde samme problemet.

Det viste seg at Cpu'en var problemet.

Viften var ikke god nok og cpu'en ble for varm og ble delvis ødelagt. Den virket en stund men stoppet så opp. Jeg fikk en nye en på garantien plus en bedre vifte. Vurdere bedre strøm forsyning også.

Husk å kjøl ned CPU'en

 

VIKTIG!!!!!!!!!!!!!!

Lenke til kommentar

Disse Deler IRQ'r sammen

 

 

AGP og PCI 1

PCI2 og PCI3

PCI4 OG PCI6 OG USB

PCI 5 og HTP370 RAID kontroller.

 

Trur dette var rett i allefall.

 

Kor mange kort inni pc'n har du?

Prøv og unngå og sett kort i PCI4 og PCI6 og sjekk om det fønker.

HTP370 kan dele IRQ, men anbefalles ikkje, vis du bruker den. og AGP'n vil vel også være åleine... i allefall er det mest ideelt... så da har du igjen PCI2 og PCI3. Så vis du ha har eit SoundBlaster Live kort som ikkje liker og dele irq'r pga damle dos drivere har du eit komplett problem.

 

Nå har eg

 

AGP : ASUS 8200 GF3

PCI1 : Eicon Diva ISDN

PCI2 : tom

PCI3 : SoundBlaster Live 1024!

PCI4 : tom, USB

PCI5 : 3com NIC, HTP370 raid kontroller

PCI6 : tom, USB

 

Korta skal jo ikkje ha problem med og dele irq vis dei virke slik so dei skal.

Skal prøve og flytte 3com korte... for eg opplever at maskina "lagger" litt... og lyden BØGGER! men det kom seg etter eg installerte sb live stand alone drivererene til lydkortet (før hadde eg windows driverene, kjører win2k)

Lenke til kommentar

Hallo! Takk for mange bra svar!

 

Jeg har tenkt på det med varm cpu, men jeg har hørt at athlon kan bli ganske varm, og hos meg pleier den ikke å være mer enn litt over 50 kanskje når det klikker. Og det klikker uavhengig av om jeg bruker tunge programmer.

 

Via hardware monitor rapporterer 1,9v cpu core voltage (er satt til 1,85 i bios). hva kan det bety?

 

fra nederst (isa) til øverst (agp) har jeg:

isa : tom

pci(nr ?) : sb live

pci : tom

pci : nett-kort

pci : tv-kort

pci : tom

pci : tom

agp : skjermkort

 

alt er på irq 11 (bruker acpi, burde jeg ikke bruke det?)

 

Er det noen som vet hva som er symptomene på for dårlig strømforsyning? vil det gå en sikring om den overbelastes eller vil man merke det på klikke og heng?

 

mvh

 

Fredrik MH

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Hei.

 

Vel. Jeg klagde på prosessoren, og fikk ny. Etter det ble fryse problemene borte. Usb musa fortsatte å være rar. Fant ut at det var en dårlig kontakt mellom ledningen og musa. Så ledningen må ligge mot høyre (hehe), hvis jeg drar den mot venstre hopper den ut. Så stort sett funker alt her nå. Bortsett fra at strømforsyninga begynner å dra kritisk på åra, så plutselig kan den klikke (sikring som slår inn). Og str.forsyningsvifta bråker værre. Men det er levelig. Og det er egentlig bra at pc'en ikke funker 100% nå i eksamenstida...

 

-Fredrik

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...