Gå til innhold

Er svart og Hvit farger?


Ballus

Er svart og hvit farger?  

494 stemmer

  1. 1. Er svart og hvit farger?

    • Ja.
      231
    • Nei.
      232
    • Ingen formening.
      31


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
blander du gult og rødt, får du oransje (en farge)

blander du alle fargene får du hvit (en farge)

6381941[/snapback]

får du ikke svart da?

6381974[/snapback]

ups :blush: man gjør vel det hvis han bruker malerskrin, men hvis du blander lysstråler med alle farger skal du vel kunne få hvitt lys ut igjen.

Det var jo nesten litt kult da, lage svart og hvit med samme farger :!:

Lenke til kommentar

Som de fleste sier, mener også jeg at svart ikke kan kalles en farve, men om hvit vet jeg ikke. Men min besluttning vil være at hvit er "fargen" som reflektrer alle farger. Man kan samenlikne hvit med en lystråle som brytes ned på en CD-overflate - alle regnbuens farger kommer til syne.

Lenke til kommentar
Hvilke farge har et speil? :hmm:  Det reflekterer vel enda bedre enn hvit, så da er det "hvitere" enn hvitt:P

6368396[/snapback]

 

hvis man har et ark og en lys-kilde som har en spesiell farge vil arket bli den fargen som lyset har fordi hvite ting reflekterer alt lys, men siden lyset fra solen og lamper osv inneholder mange/alle nyanser av farger vil arket opptre som hvit, hvis man sender lyset fra sola via et speil får du med deg alle fargene i lyset mens når du stiller deg foran speilet med en blå bukse og rød t-skjorte absorberer buksa og skjorta alle de andre fargene enn blå/rød derfor blir det feil å si at et speil er bedre en hvite overflater,

Lenke til kommentar

Viktig å understreke:

I RGB har kvit alle moglege fargar i seg, og svart har ingen.

I CMY har kvitt ingen farge i seg (forutsatt at trykkflata er kvit), medan svart har alle fargar i seg, men likevel er det ikkje mogleg å oppnå ein heilt svart farge i CMY-systemet, dermå må ein leggje til ein ekstra farge med kun svart.

Lenke til kommentar
Gjest Yoshi
Er dette virkelig et spOrsmAl som man kan semme over?

6383647[/snapback]

Spørs hvor perfeksjonistisk man er.

 

Det spørsmålet egentlig dreier seg om, er hvordan forumbrukere betrakter svart og hvitt. Hvorvidt svart og hvitt teknisk sett er farger finnes det også flere svar på.

 

F.eks.:

- Svart og hvitt gjør som andre farger og reflektere en viss mengde lys for å få en farge og bør derfor regnes som farger

- Siden svart og hvitt reflektere alle eller ingen av lysstrålene, altså ikke en nyanse, men alt eller ingenting, kan ingen av dem regnes som farger

- Svart er ikke en farge, siden den ikke reflektere noe lys i det hele tatt. Svart er bare mørke.

- Hvitt er ingen farge, siden den reflekterer alt lyset.

 

Men siden både svart og hvitt i praksis fungerer som farger, synes jeg ikke det er noe å gnelle på.

Lenke til kommentar

En mann kom inn i tv-butikken

"er svart en farge?" spurte han ekspeditøren

"ja" svarte ekspeditøren

"er hvit en farge da?" spurte mannen.

"ja selvfølgelig" svarte ekspeditøren

"Det er det jeg har sakt til min kone hele tiden. vi har farge-tv"

:!: :!: :!:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...