Gissan Skrevet 22. juni 2006 Skrevet 22. juni 2006 (endret) Satt her og letet litt på nettet, og kom over denne artikkelen. Det forklares at "Mozilla Firefox versjon 1.0.7 topper verstinglisten med en hel rekke feil som kan være potensielt skadelig både for hver enkelt maskin og hele nettverket." Videre sies det at "En tidligere oppdaget svakhet ved programmet åpner blant annet for kjøring av ondsinnet kode uten brukerens samtykke og vitende. Også nummer to og tre på listen, Apple iTunes og Quicktime, samt Skype, har slitt med liknende feil." Jeg ble helt forbauset, kan dette virkelig stemme? Har alltid brukt både iTunes og Quicktime og Skype også. Tok et raskt søk på google, og fant denne artikkelen som forklarer hvorfor man ikke skal bruke Internett Explorer. Vet at det er en liten krig mellom Internett Explorer, og Firefox, samt Opera. Diskuterer med broren min hva som er den beste browseren, uten å røpe hvilken side jeg holder med. Litt OT, men fortsatt innenfor "programvare": Jeg leste et sted (vet ikke om det var itavisen.no eller hw.no) om 20 eller 50 programmer man skulle styre unna. Her lå blandt annet Windows ME, Internett Explorer, og flere andre. Har noen andre lest denne artikkelen, og kan poste linken til den? Hadde vært fint. PS: Ønsker ikke en stor "Firefox v.s Internett Explorer" diskusjon her, vil bare vite hva som er rett. Det er jo to store aviser (og nettaviser) som skriver dette, en av de må vel ha feil? EDIT: fant posten om tidenes verste dataprodukter. Link! Endret 22. juni 2006 av tissedam
RattleBattle Skrevet 22. juni 2006 Skrevet 22. juni 2006 Kort oppsummert: Journalisten er kunnskapsløs, artikkelen er bare tull. Fx 1.0.7 kom ut i fjor høst, det er ikke en gang siste versjon av 1.0.x. Ingen av de programmene som ble nevnt der er spesielt usikre.
Pixi Skrevet 22. juni 2006 Skrevet 22. juni 2006 (endret) Typisk dagbladet og legge ut om ting de ikke har peiling på. Dette er bare jall! EDIT: Quotet fra artikkelen: PS. Mange lesere reagerer på at det er det er den gamle Firefox-versjonen som er nevnt i saken. Har du fremdeles denne versjonen, anbefales det å oppgradere. Den nye versjonen finner du på Mozillas hjemmesider. Debatten ble stengt fordi den sporet helt av og ble preget av personangrep. Redaksjonen. Endret 22. juni 2006 av Pixi
Überadri Skrevet 22. juni 2006 Skrevet 22. juni 2006 Det undersøkelsen til Bit9 sier er at programmene på listen fort kan få svakheter hvis du ikke oppdaterer dem, og at på arbeidsplasser hvor det ofte er mye sensetiv informasjon, kan det være smart å styre unna disse programmene fordi de kan være usikre hvis de ikke blir oppdatert. Med andre ord: Alle programmer som bruker internett kan bli usikre hvis de ikke blir oppdatert. PS: Lurer veldig på hvorfor ikke Internet Explorer er på toppen av listen ...
zjulik Skrevet 22. juni 2006 Skrevet 22. juni 2006 Jeg synes det er et godt innspill fra Dagbladet, men tydeligvis litt skjevt presentert siden så mange misforstår: Det har kommet oppdaterte versjoner av flere av programmene i listen som ikke nødvendigvis har de samme svakhetene. De oppgitte versjonene er derimot fremdeles i bruk på mange maskiner. Må oppgradere selv Siden disse programmene vanligvis ikke støttes av bedriftens IT-avdeling, er det opp til hver enkelt bruker å oppgradere programvaren for å fikse eventuelle feil og svakheter som oppdages. Poenget er å sette fokus på alle de som sitter med gamle versjoner av programmene. Omtrent som å skrive om alle de som bruker Norton men som ikke har oppdatert virusdefinisjonene, eller gamle biler uten belte bak...etc. Et kjempeproblem for en bedrift, hvis ansatte (som kanskje ikke lenger er ansatt engang) legger inn noe som et år senere MÅ oppdateres for ikke å innebære en risiko.
RattleBattle Skrevet 22. juni 2006 Skrevet 22. juni 2006 (endret) Vel, artikkelen sier med overskriften: "-Programmer du bør styre unna". Altså man bør, ifølge artikkelen, holde seg unna bl.a. Skype og Fx. Det var riktignok en sitatstrek, men dog. Artikkelen burde i såfall vinklet det slik at det var viktig å oppdatere alle programmer, hvis man installerer noe på egen hånd. Men regner med at det ikke vill gitt like mange treff på artikkelen. Endret 22. juni 2006 av RattleBattle
kjeklulf Skrevet 22. juni 2006 Skrevet 22. juni 2006 Kort sagt: det lønner seg å lese hele artiklen før man uttaler seg om journalistens kompetansenivå. Da ville man også fått med seg at det var http://www.bit9.com/ som var kilde til listen og ikke noe journalisten fant på. Virker som noen her er så blindet av microsoft-hat at de ikke ser skogen for bare trær.
RattleBattle Skrevet 23. juni 2006 Skrevet 23. juni 2006 (endret) Kort sagt: det lønner seg å lese hele artiklen før man uttaler seg om journalistens kompetansenivå. Da ville man også fått med seg at det var http://www.bit9.com/ som var kilde til listen og ikke noe journalisten fant på. Virker som noen her er så blindet av microsoft-hat at de ikke ser skogen for bare trær. 6364797[/snapback] Selvsagt visste jeg at hun tok det fra den kilden, men det er ikke en unnskyldning for å forvrenge bildet og bruke kilden ukritisk. Journalister har alltid en kilde som de bruker, og det er opp til dem selv hvordan de vil framstille kilden.Det blir akkurat som statistikk, den kan brukes til å forvrenge sannheten. Hvordan du har blandet Microsoft-hat i dette vet jeg ikke. Jeg har ikke for vane å hate en software-produsent, til det er det for mye annet å hate i verden. Endret 23. juni 2006 av RattleBattle
DDDD Skrevet 23. juni 2006 Skrevet 23. juni 2006 IE er ikke på liste fordi det er innebygd i Windows, altså ikke et program du laster ned. Det er nedlastbare programmer den listen handler om. Firefox 1.0.7 sug rumpe på sikkerhet og popup-blokkering, og synes den passer bra på første plass. Andreplassen mener jeg skulle ha vært Kazaa.
glad Skrevet 23. juni 2006 Skrevet 23. juni 2006 IE må være den usikreste dritten av en nettleser som finnes, gikk innom en side for og leite etter en crack på pcen min for ei stund sia og woot hva tror dere skjedde? nå bruker jeg ArchLinux og FireFox ikke ett eneste virus..
Gissan Skrevet 23. juni 2006 Forfatter Skrevet 23. juni 2006 IE er ikke på liste fordi det er innebygd i Windows, altså ikke et program du laster ned. Det er nedlastbare programmer den listen handler om. Firefox 1.0.7 sug rumpe på sikkerhet og popup-blokkering, og synes den passer bra på første plass. Andreplassen mener jeg skulle ha vært Kazaa. 6366178[/snapback] Ja, og så er det vel ikke snakk om 1.0.7 lenger, nyeste er vel 1.5.0.4? (hvertfall den jeg har)
Emancipate Skrevet 23. juni 2006 Skrevet 23. juni 2006 Hull i IE: http://secunia.com/product/11/ Hull i Firefox: http://secunia.com/product/4227/ Hull i Opera: http://secunia.com/product/4932/
Thlom Skrevet 23. juni 2006 Skrevet 23. juni 2006 Det er snakk om programmer du bør holde deg unna på arbeidsplassen. På mange arbeidsplasser blir datamaskinene vedlikeholdt av it-avdelinga. De programmene som it-avdelinga har kontroll over blir fjern-oppdatert. Programmer du laster ned selv blir ikke oppdatert av it-avdelinga og kan potensiellt være en sikkerhetsrisiko om du ikke oppdaterer programvaren selv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå