Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Linksys WRT54G ruter


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
hvilken versjon har du? Det finnes hel masse info om denne ruteren her på forumet. Søk!

6348603[/snapback]

 

Jeg har version 5. Problemet mitt er at rutern er syyyykt ustabil, den faller ganske ofte ut, og trenger derfor ganske ofte en restart, eller i værste fall en hel reset.

 

Jeg var på LAN for ikke lenge sia. Vi var 7 personer, og brukte rutern min. Noen brukte kabel, andre trådløst. Omtrent hver 3-4 time, så falt rutern ut, og den måtte resettes hver gang dette skjedde. Det var ofte slik at enten falt de med kabel ut, eller så falt de med trådløst ut. Ekstremt irriterende.

 

Også i spill som Counter-Strike: Source opplever jeg en del problemer. Blant annet vil ikke serverlista vise mer enn 400 servere når jeg bruker rutern. Uten rutern, funker det fint, og serverlista viser 10 000 + servere.

Lenke til kommentar

Versjon 5 har ingenting med de tidligere versjonene å gjøre, det er en helt annen ruter, bare boksen er lik.

Vil likevel si at jeg har en kompis som har v5 og den er dønn stabil hos ham. Har ikke oppgradert firmware siden han ikke har problemer.

Endret av modellmakt
Lenke til kommentar

Jeg har den, og er veldig fornøyd. Det eneste plagsomme er at det hender trådløstilkoblingen detter ut, for så å komme tilbake med en gang. Det kan være plagsomt hvis man driver med noe som krever en konstant tilkobling, men jeg bruker ikke den PC-en så mye til spilling, nedlasting, osv., til det bruker jeg en annen som er koblet til med kabel. Merker derfor lite til det.

Vil vel tro det hjelper å oppgradere firmware, skal prøve det så fort som mulig. Er vel også en mulighet at det er kortet i PC-en som har skylda, men jeg tror nok det er routeren... :hmm:

 

Du bør se i prisguiden (hvis du ikke har gjort det...), der står det en del erfaringer om routeren: https://prisguiden.no/product.php?product_id=17275

 

;)

Lenke til kommentar

Problemet med trådløstilkoblingen skyldes som regel PC med trådløskort ikke router. Stopp (og disable) Wireless Zero Config tjenesten og se om det hjelper.

 

(Sjekk ping mot router før og etter du stopper WZC: Ping 192.168.1.1 -T

Se om ping stiger til ca 1000ms en gang pr minutt, dette er WZC problem i såfall)

 

 

Trådstarter: Anbefaler WRT54GL til ca 500.- (se hw.no prisguide). Den er meget bra og støtter flere typer firmware (dd-wrt, hyperwrt m.fl.).

Selv har jeg WRT54GS som tilsvarer GL med speedboost, er utrolig godt fornøyd med den. Har prøvd 3-4 routere før, men de var søppel sammenlignet med Linksys sine linux routere!

Endret av la7dfa-com
Lenke til kommentar

Jeg har også WRT54G (uvisst hvilken versjon) og har ingen problemer. Dønn stabil. Sjekk det tipset med Windows Zero Config, men dette skulle jo ikke ha noe å si for at de med kabel faller ut. Husk at hvis du skal ha inn ny firmware så bruk kabel!

Lenke til kommentar
Noen som har en Linksys WRT54G ruter, og vil dele sin erfaring med den?

6348516[/snapback]

 

 

Hvis du ikke allerede hadde kjøpt ruteren, ville jeg i likhet med "la7dfa-com" anbefalt deg å kjøpe modellen WRT54GL-versjonen. L-en på slutten står for Linux, og betyr du kan oppgradere den med open source firmware. Disse driverne lar deg øke signalstyrke og masse annet snacks. WRT54GL og WRT54G versjon 1-4 har 4mb flashminne til firmwaren. Den modellen du har (og WRT54GS v5) har kun 2mb flashminne. Med 2mb flashminne kan du kun oppgradere med DD-WRT microversjon firmware. Det kan henne det kan hjelpe deg likevel. Jeg har imidlertid ikke prøvd microversjonen selv.

 

Kanskje andre her har erfaringer med microversjonen?

 

Hvis du skal oppgradere MÅ du få deg en skikkelig guide for hvordan du gjør det. Du kan starte her: http://www.dd-wrt.com/wiki/index.php/DD-WRT_Docu_%28EN%29

 

Som du vil se, er det ikke lurt for folk med dårlig hjerte å begi seg ut på flashing av WRT54G v5-ruteren. Hvis du ser på guiden til WRT54GL er det adskillig lettere.

 

Hvis du ikke kan kjøpe en ny ruter/få reklamert på den du har ville jeg satset på å disable Wireless Zero Config tjenesten til nettverkskortet.

 

Hvis du skal ha ny ruter er det ikke tvil om at WRT54GL er det beste alternative blant billige rutere. Har du 1000-1300kr ville jeg kjøpt en MIMO-ruter. De knuser lett WRT54GL selv med ny firmware og full signalstyrke. D-Linken jeg prøvde gjorde ihvertfall det når jeg sammenlignet dem. Linksys mimo-ruter er enda bedre.

 

Jeg har forøvrig selv en WRT54GL med DD-WRT std-versjon. Den funker supert, men jeg får stadig melding om at den trådløse forbindelsen er "klar". Dvs detter den sannsynligvis ut i et mikrosekund og kobler seg til igjen. Det kan nok skyldes klientkortet, men jeg har ikke giddet å sjekke, fordi det ikke forstyrrer nedlastinger eller annet jeg driver på med.

Lenke til kommentar
Problemet med trådløstilkoblingen skyldes som regel PC med trådløskort ikke router.  Stopp (og disable) Wireless Zero Config tjenesten og se om det hjelper.

 

(Sjekk ping mot router før og etter du stopper WZC: Ping 192.168.1.1 -T

Se om ping stiger til ca 1000ms en gang pr minutt, dette er WZC problem i såfall)

 

[...]

6349598[/snapback]

Da jeg deaktiverte tjenesten, førte det bare til at tilkoblingen datt ut, og ville ikke komme tilbake før jeg starta tjenesten igjen. :hmm:

 

Jeg har også WRT54G (uvisst hvilken versjon) og har ingen problemer. Dønn stabil. Sjekk det tipset med Windows Zero Config, men dette skulle jo ikke ha noe å si for at de med kabel faller ut. Husk at hvis du skal ha inn ny firmware så bruk kabel!

6350243[/snapback]

De med kabel faller ikke ut, bare trådløs.

 

[...]

 

Jeg har forøvrig selv en WRT54GL med DD-WRT std-versjon. Den funker supert, men jeg får stadig melding om at den trådløse forbindelsen er "klar". Dvs detter den sannsynligvis ut i et mikrosekund og kobler seg til igjen. Det kan nok skyldes klientkortet, men jeg har ikke giddet å sjekke, fordi det ikke forstyrrer nedlastinger eller annet jeg driver på med.

6350577[/snapback]

Det er akkurat det samme som skjer her, at den stadig sier fra at den har koblet til trådløs tilkobling. Som regel merker jeg ikke noe til det jeg heller, men det hender f.eks. at MSN detter ut.

 

EDIT: Hvordan vet jeg hvilken versjon jeg har?

Endret av I.A.G.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...