Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Spm. ang. ny ekstrapoengsordning på VGS :)


Anbefalte innlegg

Ja, har fått med meg såpass at man nå får flere ekstrapoeng ved valg av realfag og fordypningsfag. Noen som kan fortelle meg hva de nye satsene er? :p

 

Før var det vel 1/2 poeng per år per realfag og 2 poeng for fullført fordypningsfag, eller no i den duren :)

 

Anyone? :dontgetit:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
et halvt poeng pr. realfag i VK1, 1 poeng pr. realfag i VK2.

ganske sikker på at det er sånn.

og så er det jo fordypningspoeng osv, som alle får.

6339273[/snapback]

VG2 og VG3. ;)

6339432[/snapback]

Enkelte av oss går fortsatt VK1 og VK2, vet du :) Men jo, etter hvert, så ...

Lenke til kommentar
et halvt poeng pr. realfag i VK1, 1 poeng pr. realfag i VK2.

ganske sikker på at det er sånn.

og så er det jo fordypningspoeng osv, som alle får.

6339273[/snapback]

VG2 og VG3. ;)

6339432[/snapback]

Enkelte av oss går fortsatt VK1 og VK2, vet du :) Men jo, etter hvert, så ...

6339616[/snapback]

Men de nye reglene gjelder vel ikke vi som går på VK? :dontgetit:
Lenke til kommentar
De har forandret systemet, og nå får man 0,5 poeng per realfag på VK1 og 1 poeng per realfag på VK2.

6339979[/snapback]

Såpass! :) Skjønner tankegangen.. " det skal lønne seg å velge 3MX, 3FY osv.."

 

Men hva med fordypningsfag da..? Hvor mange ekstrapoeng får man der? Må jo finne ut hva jeg har å rutte med :D

Lenke til kommentar

Fordypningspoeng: 2 for hvert fag på 8-10 uketimer over to år, dog maksimalt 4 poeng totalt.

Realfagspoeng: 0,5 per fag på andreklassenivå, 1 per fag på tredjeklassenivå (tidligere 0,5 per fag per år begge årene).

 

Eksempel: 2MX5, 2FY5 og 2KJ3 på VK1 samt 3MX5, 3FY5 og 3KJ5 på VK2 gir 4 poeng for full faglig fordypning og til sammen 4,5 realfagspoeng (3 · 0,5 + 3 · 1), til sammen 8,5 poeng (mot tidligere 7).

 

Maksimalt antall tilleggspoeng for realfagsfordypning får man med alle fire realfag (matematikk, fysikk, kjemi og bilogi) i andre- og tredjeklasse, til sammen 10 poeng (4 for full fordypning og 6 for realfagene).

 

Edit: Samordna opptak gir informasjonen du trenger om dette.

Endret av TwinMOS
Lenke til kommentar

Bare for å presisere det TwinMOS sier:

 

For det første fordypningsfaget man tar over 2 år, får man ingen poeng. Men for det andre og for det tredje, får man 2 poeng hver. Det betyr at for å få full uttelling og 4 poeng må man ikke ha 2, men 3 fag som gir fordypning. Personlig hadde jeg 1SP-C og 2SP-C, 2MX og 3MX, 2FY og 3FY. Hadde jeg ikke hatt eksempelvis 3FY, ville jeg fått 2 fordypningspoeng.

 

Ellers er det riktig alt TwinMOS sier.

Lenke til kommentar
Fordypningspoeng: 2 for hvert fag på 8-10 uketimer over to år, dog maksimalt 4 poeng totalt.

Realfagspoeng: 0,5 per fag på andreklassenivå, 1 per fag på tredjeklassenivå (tidligere 0,5 per fag per år begge årene).

 

Eksempel: 2MX5, 2FY5 og 2KJ3 på VK1 samt 3MX5, 3FY5 og 3KJ5 på VK2 gir 4 poeng for full faglig fordypning og til sammen 4,5 realfagspoeng (3 · 0,5 + 3 · 1), til sammen 8,5 poeng (mot tidligere 7).

 

Maksimalt antall tilleggspoeng for realfagsfordypning får man med alle fire realfag (matematikk, fysikk, kjemi og bilogi) i andre- og tredjeklasse, til sammen 10 poeng (4 for full fordypning og 6 for realfagene).

 

Edit: Samordna opptak gir informasjonen du trenger om dette.

6342025[/snapback]

Takk! :love:

 

Da får jeg totalt 4 ekstrapoeng med mine 2FY, 2MX, 2IT, 3MX, 3IT ingen 3FY :)

(IT er ikke et realfag)

Da skulle snittet forhåpentligvis bli høyt nok til å komme inn på skolen jeg vil inn på :) *glad gutt* :D

Lenke til kommentar
Når jeg er ferdig i militæret vil jeg ha 9 ekstrapoeng hvis man ser bort i fra alderspoengene

6345598[/snapback]

Kommer man i primærvitnemålskvoten hvis man har poeng fra førstegangstjeneste eller folkehøyskole?

6346037[/snapback]

Nei. Primær er for de som kommer "rett fra videregående", dvs. ikke har forbedret noen fagkarakterer. Er også en øvre grense på 21 år, samt noe mer mikkmakk som jeg ikke husker helt. Man kan fortsatt være med å konkurrere med primærvitnemålet sitt selv om man også har en ordinærpoengsum etter f.eks. militærtjeneste, dog.

Lenke til kommentar
Fordypningspoeng: 2 for hvert fag på 8-10 uketimer over to år, dog maksimalt 4 poeng totalt.

Realfagspoeng: 0,5 per fag på andreklassenivå, 1 per fag på tredjeklassenivå (tidligere 0,5 per fag per år begge årene).

 

Eksempel: 2MX5, 2FY5 og 2KJ3 på VK1 samt 3MX5, 3FY5 og 3KJ5 på VK2 gir 4 poeng for full faglig fordypning og til sammen 4,5 realfagspoeng (3 · 0,5 + 3 · 1), til sammen 8,5 poeng (mot tidligere 7).

 

Maksimalt antall tilleggspoeng for realfagsfordypning får man med alle fire realfag (matematikk, fysikk, kjemi og bilogi) i andre- og tredjeklasse, til sammen 10 poeng (4 for full fordypning og 6 for realfagene).

 

Edit: Samordna opptak gir informasjonen du trenger om dette.

6342025[/snapback]

 

Riktig som du sier, men er viktig å merke seg at man må ha et fordypningsfag i bunn for å få poeng. Altså har du bare to fag 8-10 uketimer over to år får du bare 2 fordypningspoeng, mens du for tre fag får 4 poeng, og likeså for fire fag fordi du maksimalt kan få 4 poeng..

 

Edit: Ooops, litt for rask på avtrekkeren der, allerede en som skrev det samme som meg.. :whistle:

Endret av dvn
Lenke til kommentar

Ok, dette er hva jeg tror på... Rett meg om mulig!

 

VK1: 0,5 poeng pr realfag.

Vk2: 1 poeng pr realfag. (Nytt i år)

 

1 fordypningsfag = 1 poeng

2 fordypningsfag = 2 poeng

3 fordypningsfag = 4 poeng

 

4 fordypningspoeng er grensen. Fordypning = ha hatt både VK1 og VK2 utgaven av faget.

Lenke til kommentar
Ok, dette er hva jeg tror på... Rett meg om mulig!

 

VK1: 0,5 poeng pr realfag.

Vk2: 1 poeng pr realfag. (Nytt i år)

 

1 fordypningsfag = 1 poeng

2 fordypningsfag = 2 poeng

3 fordypningsfag = 4 poeng

 

4 fordypningspoeng er grensen. Fordypning = ha hatt både VK1 og VK2 utgaven av faget.

6359411[/snapback]

Realfagspoengene dine stemmer, men det må påpekes at det ikke holder at du tar faget på VK2 for å få 1 poeng, det må være et realfag på VK2-nivå (eks. holder det ikke å ta 2MX i tredjeklasse for å få 1 poeng, det må være f.eks. 3MX).

 

1 fordypningsfag gir ingen ekstrapoeng, men poengene dine for 2 eller flere stemmer (2 per fag, maks. 4 poeng).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...