Gå til innhold

Første forsøk på fase


Anbefalte innlegg

Du skulle kommet innom en tur mens du var her nede i sør  :tease:   Tør jeg spørre hvor du var på sørlandet?

 

Hehe, det hadde sikkert vært moro det, men jeg var i Risør. Jeg og en kamerat som jeg var med hadde egentlig tenkt oss på quarten, men det ble det ikke noe av, han hadde litt lite penger..

 

Bestilte et par ting i går forresten, bestilte sånn "sleeving" til å ha utenpå isolasjonen som går fra evap tilbake til kompressoren. Bestilte blå, gul og svart. Så bestilte jeg noe isolasjonstape, kapillærrør og endel filtere. Så da blir det vel ny kjøler når jeg kommer tilbake.

 

Menne, da stikker jeg til Gardemoen jeg da.

Endret av Økonom
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 4 uker senere...

Takker. Da er jeg hjemme igjen og er sjukt trøtt, har vel sovet en time på et par døgn, så jeg gidder ikke skrive.

 

Forresten, denne kjøleren her var bare et slags 'eksperiment' for å se om jeg klarte å mekke en kjøler som kjøler, jeg hadde ikke forventet noe særlig av den for å si det sånn. Det var mer for å trene meg litt på lodding osv. før jeg lager en ordentlig en.

 

Regner med å begynne med ny kjøler om 1-2 uker. Gidder ikke jobbe mer med denne, bruker opp noen deler i en annen kjøler. Mulig det blir en liten CO2 cascade etterhvert av kompressoren fra denne og en annen lik.

Lenke til kommentar

Kjedet meg litt her om dagen, så jeg mekka sammen en evap, og loddet den på kjøleren i går.

 

Så, bilder :yes: :

 

Kobberrøret som går tilbake til kompressoren. Jeg brukte 1/4" rør, som er veldig bøyelig. Lagde noen kveiler for å dempe vibrasjoner så ikke CPU rister ihjel. Det blir stålslange på neste kjøler.

post-69744-1154698220_thumb.jpg

 

 

Evap loddet sammen og pusset litt.

post-69744-1154698235_thumb.jpg

 

 

Hele kjøleren

post-69744-1154698246_thumb.jpg

 

 

Evap med festeplate

post-69744-1154698258_thumb.jpg

 

 

Ghetto :p Eleendig feste på CPU, strips funker dårlig med fase. Blir liksom litt lite til å holde røret nede på CPU. Skal få tak i skruer snart.

post-69744-1154698371_thumb.jpg

 

 

Windows idle temp

post-69744-1154698403_thumb.jpg

 

 

Load, speedfan viser -73 når tempen går under 0 :(

post-69744-1154698418_thumb.jpg

 

 

Laveste temp uten load

post-69744-1154698432_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Hmm, det gikk jo dårlig da, fikk ikke benchet på høyere hastigheter enn da jeg drev med peltier. Og jeg hadde lavere temp nå. Brukte samme spenning nå, prøvde også med høyere vGPU. Fikk ikke mer enn 5600 i 3DMark05 nå. Tror ikke jeg hadde noe flere tweaks med peltier heller.

Men hvis kortet vil ha juling skal det få det, neste gan blir det mer seriøs kjøling. Jeg har en gammel 80Gig HD liggende, og den skal brukes til benching. Skal installere ny windows og tweake litt.

 

Bilder...

 

 

Fikk endelig tak i 2mm skruer (gjengestang, de hadde ikke så små skruer), det var litt vanskelig. Har også noen lange 4mm skruer som skal brukes på CPU etterhvert.

post-69744-1155292730_thumb.jpg

 

 

 

post-69744-1155292853_thumb.jpg

 

 

 

post-69744-1155292909_thumb.jpg

 

 

 

post-69744-1155292941_thumb.jpg

 

Det blir nok mer fase etterhvert, men nå jobber jeg endel for å tjene litt. Har nettop kjøpt en liten CO2 flaske og regulator. CO2 skal brukes i cascaden som jeg har tenkt å lage etterhvert, til lekkasjetesting og til en kraftig SS (blanding av CO2 og propan med SLHX og sterk kompressor).

Endret av Økonom
Lenke til kommentar

Heisann, vært på 'ferie' igjen jeg. Var et sted og jobbet litt. Rive en vegg full av sopp og dritt.

 

Sturla: SLHX-en blir bare en vanlig en til å kjøle ned gassen etter kondensatoren. Og når kjøleren har en blanding av propan og CO2, håper jeg at mesteparten av CO2en kondenserer i SLHX-en og at jeg får noen heftige temperaturer :)

 

tbend: Takk :) Lest litt forskjellige steder, første gangen jeg forstod hvordan det fungerer leste jeg en artikkel på vr-zone, sjekk http://forums.vr-zone.com/showthread.php?t=16256. Desverre så har de visst hatt noe server-problemer, så bildene mangler :( Mulig de kommer igjen snart.. Ellers er vel XS stedet jeg har lest mest. Finnes endel fornuftig lesestoff på http://www.gomeler.com/ også.

 

 

Forresten så jeg et par meget heftige kjøleaggregater (elns, vet ikke hva man skal kalle det), sånne som blir brukt til kjølerom, på en gjenvinningsstasjon i øyer. Spurte om jeg kunne ta de med, men det var visst ikke lov :( Kjipt.. Ellers kunne jeg mekka en cascade av det. Den lignet litt på denne.

Endret av Økonom
Lenke til kommentar
Heisann, vært på 'ferie' igjen jeg. Var et sted og jobbet litt. Rive en vegg full av sopp og dritt.

 

Sturla: SLHX-en blir bare en vanlig en til å kjøle ned gassen etter kondensatoren. Og når kjøleren har en blanding av propan og CO2, håper jeg at mesteparten av CO2en kondenserer i SLHX-en og at jeg får noen heftige temperaturer :)

 

tbend: Takk :) Lest litt forskjellige steder, første gangen jeg forstod hvordan det fungerer leste jeg en artikkel på vr-zone, sjekk http://forums.vr-zone.com/showthread.php?t=16256. Desverre så har de visst hatt noe server-problemer, så bildene mangler :( Mulig de kommer igjen snart.. Ellers er vel XS stedet jeg har lest mest. Finnes endel fornuftig lesestoff på http://www.gomeler.com/ også.

 

 

Forresten så jeg et par meget heftige kjøleaggregater (elns, vet ikke hva man skal kalle det), sånne som blir brukt til kjølerom, på en gjenvinningsstasjon i øyer. Spurte om jeg kunne ta de med, men det var visst ikke lov :( Kjipt.. Ellers kunne jeg mekka en cascade av det.

6685750[/snapback]

 

Høres utrolig lovende ut dette her, men det går fint an å bygge cascade av feks FR10a og FR11b eller noe slikt, og det er jo kompressorer som går ann å finne i feks kjøleromsagregater.

Lenke til kommentar

Joda. Det går an å bygge cascade av en hvilken som helst kompressor. Jeg har planer om å prøve med to FR8,5G (8ccm). Tror det skal gå fint. Propan på første steg og CO2 på andre. Da håper jeg på min. -90 på evap.

Skal prøve å finne en butikk som skal nedlegges, kanskje mulig å få tak i noen aggregater da.

Endret av Økonom
Lenke til kommentar
Joda. Det går an å bygge cascade av en hvilken som helst kompressor. Jeg har planer om å prøve med to FR8,5G (8ccm). Tror det skal gå fint. Propan på første steg og CO2 på andre. Da håper jeg på min. -90 på evap.

Skal prøve å finne en butikk som skal nedlegges, kanskje mulig å få tak i noen aggregater da.

6685812[/snapback]

 

Kan sikkert finne noen FR8,5 til deg jeg. Florerer med deler her i området...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Kan sikkert finne noen FR8,5 til deg jeg. Florerer med deler her i området...

6719078[/snapback]

 

Å, hehe. Kune sikkert hatt bruk for det ja, hvis du kan få tak i :D Skal ta en prat med han kuldemontør mannen her, høre om han har noe å gi meg, jeg tror han muligens har endel deler som han ikke trenger..

 

Edit: leif..

Endret av Økonom
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...