Gå til innhold

Det ultimate vannkjølingssystem...


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Punisher:

Her var det mye "bull", og det aller meste må "kingkong" ta æren for! Han er vel litt for kvikk i sine konklusjoner og påstander?

 

Jeg tror derimot at dine (punisher´s) teorier stemmer ganske bra, selv om jeg ikke umiddelbart kjøper vannblokkteorien din. Radiatoroppsettet er jeg derimot helt enig i, i den forstand som at vannhastigheten gjennom et slikt system i teorien halveres, i radiatorene vel å merke. Og den relative hastigheten mellom luft / vann du snakker om, kan vel kanskje lettere forklares ved at vannet eksponeres for luft / kjøling i dobbelt så lang tid ved at vannhastigheten gjennom et dobbelt så stort radiatorsystem i teorien halveres. Det er vel heller ikke så helt borti natta å snakke om relativ lufthastighet heller, så lenge man forholder seg til forholdet luft / vann!

Men si meg en ting; Er ikke kingkong navnet på en slags diger apekatt da? Jeg tror jeg ville revurdert det brukernavnet :razz:

Ok, den var kanskje litt stygg, men såvidt jeg kan forstå faller en sånn kommentar relativt greit på plass her??

Lykke til med vannkjølingsprosjektet :smile:

Lenke til kommentar

Quote:


On 2001-12-10 22:24, Arctic skrev:

Petersveistrup:


Jo, det kan vel stemme at glass kanskje ikke er ideelt for vannblokker grunnet høy isolasjonsevne Uansett så vi spesialglass fint tåle en varm side og en kald side, uten og sprekke.


 

Hei H!

Tror ikke varmebestandig glass tåler å bli oppvarmet på den ene siden og avkjølt på den andre. Ildfaste glassformer sprekker de å! det er bare når de blir varmet opp over det hele de ikke gjør det. Snakker av erfaring! :smile: (ikke avkjøl varmgele i vannbad:))

Lenke til kommentar

Quote:


On 2001-12-10 22:25, Punisher skrev:

koeffisient :smile:

for glass:

varmekapasitet: kJ/(kg*K)=0,38

utvidelses koeffisient:10^(-6)K^(-1)=8*

Verdien kan variere fordi stoffet ikke er entydig


kopper(Cu): 384 og 16,8

sølv(Ag):236 og19,2



[ Denne Melding var redigert av: Punisher på 2001-12-10 22:29 ]


 

Må skaffe meg "gummibibelen" :smile:

Lenke til kommentar

Quote:


Her var det mye "bull", og det aller meste må "kingkong" ta æren for! Han er vel litt for kvikk i sine konklusjoner og påstander?


 

...og hvilke kvalifikasjoner har du for å vurdere mine påstander ?

 

 

Quote:


Men si meg en ting; Er ikke kingkong navnet på en slags diger apekatt da? Jeg tror jeg ville revurdert det brukernavnet :razz:


 

Er ikke Skrue navnet på en usympatisk, ultrakapitalistisk and ?

Lenke til kommentar

Quote:


i første post stod det to radiatorer i paralell + trang blokk. og det har jeg holdt på hele tiden..


og lufthastigheten gjennom radiatoren blir høyere i forhold til mengden vann som går gjennom den. = høyere relativ lufthastighet...


Alt er jo relativt vet du :smile:



 

Dette er jo bare surr... Lufthastigheten har ingenting med vanngjennomstrømningen i blokka å gjøre!

 

Uansett består de fleste radiatorer av en rekke flate rør som går i parallell, med "kjøleribber" i mellom, så du vil få akkurat samme effekt ved å bruke en dobbelt så stor radiator.

Lenke til kommentar

Quote:


On 2001-12-10 23:19, kingkong skrev:

Quote:


Her var det mye "bull", og det aller meste må "kingkong" ta æren for! Han er vel litt for kvikk i sine konklusjoner og påstander?


 

...og hvilke kvalifikasjoner har du for å vurdere mine påstander ?

 

 

Quote:


Men si meg en ting; Er ikke kingkong navnet på en slags diger apekatt da? Jeg tror jeg ville revurdert det brukernavnet :razz:


 

Er ikke Skrue navnet på en usympatisk, ultrakapitalistisk and ?

 

ROFL!!

 

Det kommer vel an på øynene som ser.. Donald&Co, inklusive Skrue fremstår i mine øyne som ganske fornøyelige!!! Uten sammenligning forøvrig!

Men ok, du parerte vel den ganske godt :smile: Men føler meg langt ifra slått av den grunn!!! Ei heller særlig kapitalistisk, selv om jeg stemmer "blått".

Og regner meg for kvalifisert til en kommetar / vurdering, rett og slett fordi du tilsynelatende ikke innser fakta.

Og i kraft av min alder og yrkeserfaring, tillater jeg meg å mene at "Punisher" har rett, så lenge det handler om to stk radiatorer i PARALELL!! En seriekobling av disse vil derimot være noe helt annet, men i dette tilfellet er det jo snakk om en paralellkobling! Jeg antar at du ser forskjellen.....?? Om ikke, så be om et lite kurs!!

 

 

[ Denne Melding var redigert av: Skrue på 2001-12-11 00:31 ]

Lenke til kommentar

Hei alle sammen!

Nå graver jeg kanskje min egen grav, men det får så være.. :smile:

Ikke at jeg har vært med i denne diskusjonen eller noe, men jeg synes den har tatt en litt gal vending. Stort sett er alle diskusjoner i overklokking.no's forum preget av humor og smilemunner, noe jeg personlig setter stor pris på.

Jeg synes det må være lov å fortelle en person at han/hun tar feil, men å bruke mange innlegg med hets og greier er vel å ta den litt langt.. Eller hva, Kingkong?

 

Jeg har ikke spesielt god peiling på fysikk, men jeg synes Punishers opplegg med paralellkoblete radiatorer virker lovende. Jeg gleder meg virkelig til å se noen resultater!! :smile:

 

Punisher: Dette må gjennomføres!

Lenke til kommentar

Quote:


On 2001-12-10 23:51, Punisher skrev:

njai røra går ikke i paralell det er bare en krets i en radiator. Røret går i sikksakk gjennom kjøleribbene... og en dobbelt så stor radiator vil følgelig gi dobbelt så stor motstand.


 

...mange radiatorer er bygget opp etter dette prinsippet (som de som ble vist på bildet), men de fleste er det ikke. Dette er et typisk prinsipp for små og heller ineffektive radiatorer. I radiatorer der det stilles krav til effektivitet, og funsksjonalitet er viktigere enn design er det som regel mange tynne rør som går i parallell. Et typisk eksempel på dette er f.eks. radiatorer som brukes til å kjøle vannavkjølte forbrenningsmotorer (f.eks. i en ordinær bilmotor).

 

 

 

[ Denne Melding var redigert av: kingkong på 2001-12-11 13:06 ]

Lenke til kommentar

Quote:


Oeg synes det må være lov å fortelle en person at han/hun tar feil, men å bruke mange innlegg med hets og greier er vel å ta den litt langt.. Eller hva, Kingkong?


 

Tja, synes ikke jeg har hetset så mye... Litt provosering må jo være lov, problemet har bare vært at det har vært helt umulig å få sakelige svar fra Punisher.

Lenke til kommentar

Han prøver å si at ved å bruke dele vannstrømmen i to og la vannet gå igjennom to radiatorer, så vil vannhastigheten gjennom en radiator bli halvert, mens lufthastigheten blir den samme, forutsatt at han bruker egne vifter for den andre radiatoren også. Drit i hvordan han forklarer det! Du skjønte vel hva han sa? :smile:

 

Ideen er god, og radiatorene vil få lengre tid til å kvitte seg med varmen samtidig som overflaten dobles (hvis radiatorene er samme størrelse, da). :smile:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...