Gå til innhold

1360x768 på x1900xtx


K-Dog

Anbefalte innlegg

Har et asus radeon x1900xtx skjermkort. Klarer ikke sette oppløsningen til 1360x768. I catalyst control center hopper opplosning fra 1280x1024 rett til 1600x1200 ... Ingenting imellom, så jeg får ikke valgt optimal oppløsning for tv'n min, som er 1360x768. Noen som har noen tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du ikke har denne oppløsningen tilgjengelig, kan du prøve Powerstrip. 720p vil ikke gi et optimalt resultat fordi du ikke vil få 1:1 pixelmapping. Hva slags TV er det du har, og hvilken kabel bruker du? En del TV-er støtter ikke riktig oppløsning fra PC, dette gjelder særlig med HDMI/DVI.

Lenke til kommentar

Jeg har bare en vanlig VGA kabel, fordi jeg skal bruke TV'n som monitor. Jeg har en Samsung LE40M61B LCD tv med VGA inngang. Ønsker derfor 1360x768 som er optimal oppløsning for denne TV'n. (Kjører 1280x768 nå, og auto justerer bilde på TV'n. Funker det men er sugen på å få max ut av TV'n.)

Lenke til kommentar

Har prøvd dette, får noen fler valg men ikke det jeg er ute etter. Får prøve dette powerstrip da.

 

En annen ting ... Bør jeg kjøre på en DVI til HDMI kabel istdenfor en VGA? Blir alt mye fetere da? Spill funker også? (Har en ubrukt HDMI inngang på TV'n)

Lenke til kommentar

Med 1:1 pixelmapping menes det at hver pixel fra bildekilden treffer akkurat en pixel på en digital skjerm. Dvs at hvis et skjermkort sender ut 1024*768 og bildet tar opp akkurat 1024*768 pixler på en skjerm (også hvis oppløsningen på skjermen er høyere), har man oppnådd 1:1 pixelmapping. Det optimale er selvsagt pixelmapping med native oppløsning, men det er flere ting som kan stikke kjepper i hjulene for dette. Her kan jeg jo nevne ting som overscan (også ofte sett på HDMI/DVI-innganger) og keystonejustering (trapesformen på bildet på projektorer).

 

En VGA-inngang er som regel en dedikert PC-inngang, og derfor er den ofte optimalisert for PC-signal i større grad enn HDMI/DVI-innganger på utstyr som i hovedsak ikke er ment til databruk (TV-er etc). Derfor kan man oppleve ting som overscan på HDMI-inngangen, rett og slett fordi den tror det er et videosignal den mottar.

 

Digitalt signal gir nok oftest best resultat, men det gjelder ikke alt utstyr.

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hva slags TV trådstarter har, men det er som regel vanskelig å bli helt klok på TV-ers PC-kompatibilitet via HDMI kun ut i fra apparatets tekniske spesifikasjoner. Da blir alternativene enten å finne andres erfaringer med dette, eller å prøve selv. Hvis man har en kabel tilgjengelig er det ingenting i veien for å prøve, i motsatt fall kan det jo være litt surt å blåse av pengene for en HDMI-kabel hvis en VGA-kabel gir bedre resultat.

Lenke til kommentar

Det er desverre mange TV´er med 1366*768 panel som ikke støtter denne oppløsningen.

 

At de lager en skjerm med elektronikk som ikke støtter panelets oppløsning er helt forbanna tåpelig.

Gud hvor jeg har bannet over dette.

 

Kjøre en LCD med non-native oppløsning er helt jævelig. Blir veldig uklart bilde.

 

Catalyst CC kan være plagsomt. Jeg måtte inn på egenskapene til skjermen og sette max res til 1366*768 for å få opp valget.

Ikke det at det hjalp, for tvinger jeg 1366*768 fra xbox eller PC så blir skjermen bare sort.

 

1600*1200 funker, og da får jeg faktisk 1:1 mapping, men bildet kommer selvsagt på utsiden av skjermen.

Lenke til kommentar

Finnes mange HDTV'er hvor VGA/DVI inngangen bare er en kjekk sak som er slengt paa uten at dem bruker mye tid paa det. Er jo tross alt en TV som primaert brukes til TV av 99.99% av dem som kjoeper den :-)

 

Sjekka godt og grundig foer jeg handla LCD TV at den tok native signaler via VGA, DVI og HDMI. Saa meg lei av PowerStrip'ing og annet dill med den forrige jeg hadde. Plasmaer og 1366 LCD'er er vanskelige.

 

Men soeker du paa google med modelnavn og powerstrip finner du kanskje at andre har gjort jobben for deg allerede?

 

Fra <http://www.avforums.com/forums/showthread.php?t=329023&highlight=LE40M61+VGA>

 

"

I have a laptop which doesn't have a custom resolution of 1360x768 too, but I got it to work. You have to find a VGA cable with all 14 pins connected especially pins 5,12 & 15.

They are used to send the EDID information from the TV in PC mode to the PC.

1. Power ON the Samsung in PC mode.

2. Switch on PC / laptop.

3. Then the new resolution 1360x768 will appear as an option in the Display settings on the PC / laptop.

This way you can get true 1:1 pixel mapping in 1360x768 mode

"

Burde ikke vaere noe unikt for en laptop dette.

Endret av Flippo
Lenke til kommentar
Ja det er en fet TV!

 

Jeg får en DVI - HDMI kabel i neste uke (Må ha 10 meter .. hehe), så får jeg testet det :) Men er det ikke litt mongo at jeg ikke får satt den oppløsningen jeg vil i Catalyst da ??

6353781[/snapback]

Prøv Omegadrivers (Se signaturen min) da kan du bruke mange flere oppløsninger enn det du kan med orginal driverene.

6353892[/snapback]

 

Hei,

Holder en knapp på at Omega driverene legger 1360*768 til i "valg-slideren" slik at den oppløsningen er mindre vanskelig å velge. Kan bekrefte at det funker her i hvertfall. Selv om det er på vanlig CRT. (skal vel ikke ha noe å si?) Så Hvis det ikke er stress for deg å skifte drivere legger jeg inn en thumbs up :thumbup: for det.

Tror det kan være en kurrant løsning. Bør gå/Går sikkert ann i vanlige driverne og, men sitter ikke på noe oppskrift for det selv.

Lykke til..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...